Dålig laddning/punch - Ducati 748s

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Det tog 52,3mil för min Ducati att visa karaktär och vilja, härligt! :)

Den har under de senaste 2 rundorna, då den varit ordentligt varmkörd efter kort stopp, vägrat att starta. Det har funnits nog med kraft att tända instrumenten och köra soppapumpen, men när jag tryckt på startknappen har det bara klickat om relät. Rulla igång den har inte varit ett problem och den har heller inte gått illa.

Idag mätte jag (och assistent Mattias) över batteriet, det var då så trött som beskrivs ovan - 11,3V
På tomgång - 11,5V
5000rpm - ~12,5V

Regulatorn ser ut som nedan, och har beteckningen "SH579B-11", snett under står det "0.1".

Dessvärre gjorde vi mätningarna innan jag hann med att störa en garagekompis med mina frågor. Där fick jag tipset att mäta direkt på de gula kablarna från generatorn. Jag har läst att det ska ligga på 50-70V, men inte kunnat bekräfta detta någonstans.

Min åtgärdslista, utöver problemet, ser ut som följer:
*byta ut strömkablarna, dessa är stenhårda och anslutningarna ser inte så kul ut
*troligen nytt lättviktsbatteri

Eftersom min kunskap inom el är begränsad men jag inte känner någon oro att riva i det skulle jag behöva lite stöd.
-Är det någon som vet hur mkt kräm det borde finnas mellan de gula kablarna från generatorn på tomgång?
-Jag har förstått att laddregulatorn är en känslig och felande del på denna modell, finns det något alternativ och bättre fungerande regulator? Från senare modell kanske?
-Kan jag på något tillförlitlig sätt mäta om mitt batteri är friskt?
-Finns det ett komplett åtgärdsrecept är jag såklart ivrig att få detta

Dessa frågor har säkert ställts men jag hittade dessvärre inte de trådarna, länka gärna dit om så är fallet.
 

Bifogat

  • regulator 1.jpg
    regulator 1.jpg
    92.6 KB · Visningar: 94
  • regulator 2.jpg
    regulator 2.jpg
    75 KB · Visningar: 82
Hallå där! Mina siffror är tagna från Mitt mekande med VFR800. Kanske inte helt relevant på en Ducce, men ändå. 50 - 70 volt låter rimligt. Jagf villl minnas att sifffran för viffern var 40 - 50 volt. Växelspänning d.v.s. AC- läget på multimetern

Jag skulle också mäta på de tre kablarna som kommer från generatron (för det är väl tre på en Ducce?) Dessa är de tre är fasledarna från växelströmsgeneratorn. Dessa var gula på min Honda. Mät resistansen mellan två ledare i taget. Det viktiga är att du inte har avbrott i någon av dessa tre ledare. I så fall är generatorn knas.

På min Honda siffran var c.a. 1 Ohm vill jag minnas. Det borde bli typ 2 Ohm i en vanlig billig multimeter, eftersom du har resistans i mätsladdarna också.

Gick detta att begripa? :)

12,5 V låter dessutom lite lågt under drift. det borde vara typ 14,5 vid ett normalt driftsvartal. 3000 - 4000 rpm skulle jag gissa på i ditt fall.
 
Last edited:
Det enda kända standardfelet på Honda VFR800 var just Laddregulatorerna. När jag fick byta min andra så meckade jag dit en regulator från en R1:a av -00 års modell, som kändes riktigt gedigen. Det funkade alldeles utmärkt. Det var en mod jag hittade på ett Blackbird forum. Personligen begriper jag inte varför det finns så många modeller av laddregulatorer. Nästan alla MC- batterier är c.a 14 Ah blyackar, d.v.s. de borde tåla/kräva samma laddström. Hojar borde dra ungefär lika mycket ström under drift på typ 5 - 10 A när.

Montera regulatorn väl ventilerat nästa gång. Jag gissar att den sitter under en kåpa nu, eller hur. Temperatur är skitviktigt för lång livslängd.
 
Last edited:
Den mätningen ska jag nog kunna utföra! Jag återkopplar med svar imorgon.

Den sitter monterad under motorn, i magkåpan och inte särskilt ventilerat.

Batteriet på min hoj är 16Ah, har det någon betydelse?

Uppskattat med utförliga felsökningssvar snarare än "köp nytt" :)
 
Last edited:
gamla kablar haft ditt problem...börja med att kolla alla kontakterna så de inte har ärgat. sen batteriet ska ligga strax över 14 volt vid laddning 12,4 vanligt. kolla laddregulatorn oftast den som blir otroligt varm. enligt många engelska sidor flyttar dem flesta den till reghållaren. kolla även så ingen kabel har brunnit... ett annat vanligt fel är att kopparen e smutsig hmm i startmotorn... finns reservdelskit att köpa å ebay. hittade för länge sedan en hemsida som beskrev hur mycket ström alla delar drog vid start. om bensinpmpoen går igång så tror jag fan att regulatorn laddar ... googla på engelska så hittar du en hel del infp
 
Den mätningen ska jag nog kunna utföra! Jag återkopplar med svar imorgon.

Den sitter monterad under motorn, i magkåpan och inte särskilt ventilerat.

Batteriet på min hoj är 16Ah, har det någon betydelse?

Uppskattat med utförliga felsökningssvar snarare än "köp nytt" :)

Olja blir väl dubbelt så varm som kylvätska vill jag minnas. Under oljetråget låter därför rätt svettigt. Optimal montering är framför motorn/kylaren där det blir bra vinddrag. Jag skulle montera den med flänsarna vertikalt för bästa kylning när hojen står still. I fartvinden spelar monteringsriktningen mindre roll.

16 Ah batteri låter högst normalt. Det enda som jag skulle kunna tänka mig kan bli fel i praktiken, är om man byter till en regulatormodell som levererar för lite ström för att driva hojen och ladda batteriet samtidigt. Detta är dock lätt att kolla när man har monterat regulatorn. Får du dina 14,5V vid 3000 rpm så funkar det. :)
 
Olja blir väl dubbelt så varm som kylvätska vill jag minnas. Under oljetråget låter därför rätt svettigt. Optimal montering är framför motorn/kylaren där det blir bra vinddrag. Jag skulle montera den med flänsarna vertikalt för bästa kylning när hojen står still. I fartvinden spelar monteringsriktningen mindre roll.

16 Ah batteri låter högst normalt. Det enda som jag skulle kunna tänka mig kan bli fel i praktiken, är om man byter till en regulatormodell som levererar för lite ström för att driva hojen och ladda batteriet samtidigt. Detta är dock lätt att kolla när man har monterat regulatorn. Får du dina 14,5V vid 3000 rpm så funkar det. :)

Ok, here we go again ...

-På samtliga kombinationer av de gula kablarna från generatorn var det ~80V vid ~5500rpm.
-Batteriet från jappsen låg över polerna med hojen avslagen på ~13V
-På tomgång sjönk det till 12,5V
-Med varv på motorn steg det något till ungefär ~13V

Min slutsats är alltså att allt känns ok fram till regulatorn, men jag har då haft fel förr. Är det någon som kan dra en slutsats?
 
Provade en god ducatiklubbmedlems laddregulator som han hade i reserv. Vips var det +14V över batteripolerna på tomgång.

Än en gång har den egensinniga ducatinslampans karaktär besegrats! :)
 
Provade en god ducatiklubbmedlems laddregulator som han hade i reserv. Vips var det +14V över batteripolerna på tomgång.

Än en gång har den egensinniga ducatinslampans karaktär besegrats! :)

Kan vara en god ide att kolla varför den har hamnat vid sidan om hojen till att börja med. Varva på hojen och kolla att spänningen stanna under 15V. När min senaste regulator gick på lunch, så började den lämna alldeles för höga spänningar efter en stund när man varvade på.
 
På samtliga kombinationer av de gula kablarna från generatorn var det ~80V vid ~5500rpm. OK
-Batteriet från jappsen låg över polerna med hojen avslagen på ~13V OK
-På tomgång sjönk det till 12,5V INTE OK Jag utgår från att belysningen, typ halvljus är tänd. Är halvljus inte tänt är det inte bra alls, riktigt dåligt.
-Med varv på motorn steg det något till ungefär ~13V INTE OK Du ska ha minst 13,5V. Batteriet har ju ca 13V med avstängd motor. Du behöver minst 13,5V för att batteriet ska laddas. Vanligen blir batterispänningen med fungerande laddningsregulator 13,5V till 14,5V med motorn igång. Och med minst halvljus tänt.
För Suzukin enligt Haynes 13,5 V till 15,5 V @ 5000 rpm
Så detta verkar som ett typiskt laddningsregulatorfel.
(Ovan är en bra beskrivning av läget på min Suzuki våren 2010. Fixat med ny laddningsregulator)
 
Last edited:
Håll koll på kontakten mellan alternatorn och regulatorn. Den brukar sitta bakom batterihållaren på din hoj. De brukar vara gravt oxiderade och ibland helt uppbrända av den värme som genereras av kontaktresistansen. Dålig kontakt kan kan sabba en regulator. Gör rent då o då sedan smörj in med batterifett så slipper du problem framöver.
Är kontakten bränd kan du helt sonika klippa bort den och löda ihop. Tänk bara på att dra kabeln så att du kan få bort batterihållaren utan att klippa igen.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top