Dålig kvalite på övervakningsfilm?

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
sitter och funderar lite när man läser om alla hojjar som försvinner i dagarna!
de få som har turen att få stölden filmad av övervakningskameror hade ju lika gärna kunnat gissa som att försöka tida de jäkla filmerna! är ju som att läsa blindskrift!!:mad::mad::huvet
varför kan vaktbolag ect, ha övervakningskameror med bra eller iaf bättre upplösning när det idag finns??:va
verkar ju sällan gå att tyda en regskylt på 5m håll...
sitter nån härinne på svar varför eller ska det bara vara så?
bostadsrättsföreningar betalar ju sura dollars för att ha saker ifred, men får ju inte riktigt det dem betalar för!

/Robin

Högre upplösning tar högre lagringsutrymme.

En kamera som ska filma och spara 24/7 äter snabbt upp terabytes.

En Åtelkamera (blocket.se) är rörelsestyrd och fotar/filmar bara när något rör sig i avkänningsområdet, dom har betydligt högre upplösning.

Dom är dock förbjudna att rigga där folk rör sig utan tillstånd.

Last edited:

En Åtelkamera (blocket.se) är rörelsestyrd och fotar bara när något rör sig i avkänningsområdet.

Dom är dock förbjudna att rigga där folk rör sig utan tillsstånd.

Varför skall den filma 24/7? Det räcker väl med att filma när något rör sig?

Varför skall den filma 24/7? Det räcker väl med att filma när något rör sig?

Jag tror att det har varit i princip omöjligt att få tillstånd för det.

Det är därför alla övervakningsfilmer är ryckiga som fan, dom tar en bild i sekunden eller så för att inte slösa med lagring...

vi skickar folk i en raket som landar på månen och åker hem igen , men man kan inte komma på ett sätt att filma med bra kvalite som inte slukar hårddisk =)

Läsa en regskylt på fem meters håll i dåligt ljus, jag gissar en 3megapixelkamera, en bild i sekunden 24/7....

Ska man inte spara filmen kan man ju överskriva en gång om dagen...

Det blir lite utrymme.

Och till alla faktorer ovan skall läggas att Länsstyrelsen lägger sig i allt från kamerans placering till brännvidden på objektivet, zoom, etc.:näsblod

En Länsaccesor på en powertrip är inget man besegrar utan att gå till domstol.

En Åtelkamera (blocket.se) är rörelsestyrd och fotar/filmar bara när något rör sig i avkänningsområdet, dom har betydligt högre upplösning.

Dom är dock förbjudna att rigga där folk rör sig utan tillstånd.

System som är designade att filma någon längre tid, t.ex. övervakningskameror, återanvänder diskutrymmet. Man brukar kunna ställa in hur många timmar film man vill skall sparas och när t.ex. 24 timmar gått så börjar man spara filmen från början av filen igen.

På så sätt har man inget större problem med diskutrymmet. Problemet blir snarast om man vill titta på något som hände för mer än X timmar sedan men det är ju en inställningsfråga.

Sedan finns det som nämndes tidigare också system som endast sparar undan filmsnuttarna som rörelsesensorn plockat upp. Då är det oftast X sekunder före rörelsen och Y sekunder efter rörelsen.

Man kan också se till att få larm via sms eller mail vid sådana rörelser och har man en kamera kopplad till webben kan man då enkelt logga in via en dator eller smartphone och direkt kolla vad som händer.

Kort sagt är det dålig kvalité på de kameror som har dålig upplösning. Det finns bra alternativ men de kostar lite mer, inte mycket ändå kan jag tycka, men som vanligt är folk ganska snåla och då får man vad man betalar för.

Och till alla faktorer ovan skall läggas att Länsstyrelsen lägger sig i allt från kamerans placering till brännvidden på objektivet, zoom, etc.

Nja, källa på det? Det enda jag känner till är att man inte får filma offentligt utrymme utan tillstånd, dvs. du får inte filma ut mot gatan hur som helst.

Tekniken kring själva kameran har jag aldrig hört talas om att dom bryr sig det minsta om.

Last edited:
99% av alla övervakningskameror är felinställda.
De har antingen ställt in zoomen/focusen fel eller så är mjukvaran helt åt skogen med fel/sämre upplösning än kameran klarar av som bäst.
Flertal kameror jag kollat lite närmare på ligger på t.ex. 640x480 medans de klarar av bra mycket bättre upplösning.

Optimerar du alla saker får du riktigt bra bilder och skulle enkelt klara ungefär 1-3 månaders material på en 1 TB disk från t.ex ett parkeringsgarage.

Det är ju fantastiskt att Sporthoj besitter en sån enorm kompetens just på övervakningskamera området att dom skulle kunna förbättra 99% av alla installerade system, helt inom lagens ramar dessutom...

Det är ju fantastiskt att Sporthoj besitter en sån enorm kompetens just på övervakningskamera området att dom skulle kunna förbättra 99% av alla installerade system, helt inom lagens ramar dessutom...
När du rotat runt bland övervakningssystem ett tag så inser du att folk inte har en aning om vad de egentligen gör.
Visst installatören gör oftast ett bra jobb med de förutsättningar han fått, men sen kommer ansvarige på företaget som skall kolla över systemet och ungefär här brukar det börja bli sämre.

Sen vrids kameror lite då och då. Fokuserar du t.ex på en specifik dörr så 1 år senare så vrider någon runt kameran för att filma t.ex ingången men glömmer att fokusera om kameran.
På dörren kanske det räckte med 8 bilder per sekund för att kunna säkerställa identifiering men vid infarten kör bilarna snabbare så där kanske det skulle vara 25 bilder per sekund.
osv..

är väll inge ideé att kasta paj i glashus!?
vi sitter alla i samma båt, vissa använder sig av vaktbolag osv och andra bygger om garaget till ett fort...
finns det ingen som jobbar med detta att vakta parkeringshus osv här??
tycker bara att det är så sjukt otroligt att det är samma visa varje år och att folk blir lika överraskade, precis som när snön kommer i november i år igen för 200 året i rad, så kommer hojar stjälas hur man än bygger in dem.
så nån som jobbar med detta, ge oss lite fakta, varför man inte kan fixa kvaliteén när kameran borde klara det..???

Men inte förvånande att det finns ett par här som kan göra ett bättre jobb än 99% av alla klåpare som förekommer inom snart sagt varje område.

En kollega beställde in några övervakningskameror för att sätta upp i lagringsutrymmen på min förra arbetsplats. En av kamerorna satte han upp hemma i sitt eget vardagsrum. Han hade en kvinna av minst sagt tvivelaktig karaktär på alla sätt och vis, faktum är att hon står sig än idag som den mest otrevliga människan jag träffat.
Hörde en dag ett ljud som lät precis som en elak kärring som skrek och var otrevlig mot sina barn istället för att bädda sängarna och städa som en hemmafru bör göra. Så var det också. Jag gick över till kollegans arbetsplats och lät också ögonen ta del av spektaklet.
Jag frågade kollegan om hon visste att det fanns en kamera i rummet.
Det gjorde hon inte.

Bra kvalitet var det i alla fall.

Nja, källa på det? Det enda jag känner till är att man inte får filma offentligt utrymme utan tillstånd, dvs. du får inte filma ut mot gatan hur som helst.

Tekniken kring själva kameran har jag aldrig hört talas om att dom bryr sig det minsta om.

Jag avsåg tillståndsgivning för kamera på allmän plats, hur det ser ut för andra platser har jag ingen koll på.:) Men länsaccesorer är en samling paragrafryttare, så mycket vet jag.

Företaget jag jobbar på installerar en hel del kameror och säljer även till ett gäng installatörer.
Att man skulle kunna övervaka ett parkeringsgarage med en hyffsad upplösning i 3 månader på 1TB skulle jag vilja se. Men visst, 1 kamera i 640x480 kanske skulle gå.
Och jo absolut, det går att få en bra bild med det också men då får man nog avgränsa området man vill se, tex en port eller dörr.

Att bilderna man får se ofta är av bristande kvalitet är just att kamerorna är av bristande kvalitet, det är inte ofta kunderna vill betala 8000:- för en skaplig kamera när det finns massor med "FULL HD" kameror för 1500:-.
Det är ju inte bara upplösningen utan mycket hänger på optiken också.

Motion detection inspelning är det vanligaste våra kunder kör med, om inte annat så för att spara utrymme men även för att det blir lättare överskådligt i mjukvaran när man ska leta efter en specifik händelse.

Finns ju funktioner att öka kvalité vid rörelse. Eller bara spela in vid rörelse -5 sek osv.

Att man skulle kunna övervaka ett parkeringsgarage med en hyffsad upplösning i 3 månader på 1TB skulle jag vilja se. Men visst, 1 kamera i 640x480 kanske skulle gå.
Tror inte vi tänker på samma sak när vi pratar parkeringsgarage.
Inne i city med xx antal kameror och folk som rör sig konstant så får du nog köra med några burkar till för att ens klara av alla kamerorna samtidigt.
Ett parkeringsgarage i förorten tillhörande en större bostadsförening med 100-500 rörelser per dag och 1 kamera som täcker enda ingången, det borde fungera.

99% av alla övervakningskameror är felinställda.
De har antingen ställt in zoomen/focusen fel eller så är mjukvaran helt åt skogen med fel/sämre upplösning än kameran klarar av som bäst.
Flertal kameror jag kollat lite närmare på ligger på t.ex. 640x480 medans de klarar av bra mycket bättre upplösning.

Optimerar du alla saker får du riktigt bra bilder och skulle enkelt klara ungefär 1-3 månaders material på en 1 TB disk från t.ex ett parkeringsgarage.

Vänta lite nu..jobbar du alltså med att optimera fartkameror?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026