Dålig kräm i CBR 600?

• Thread starter Thread starter ThomasN
  • Start date Start date

ThomasN

Guest
Tjenix

Tycker min hojj går lite sunkigt och hade tänkt ta ner den lite imorgon och kika över. Det är en CBR 600 '96 (PC31). Någon som har lite tips på vad man skall kika över?

- Rensa förgasare
- Blåsa luftburken ren
- ?

Det märks framförallt om man ligger i t.ex. tvåan på ganska låga varv och drar på fullt att den inte riktigt kommer direkt så att säga..

Ps. Skämt om att det är en 600 och att det är därför den går segt undanbedes :gnissla

thomas80 skrev:
Tjenix

Tycker min hojj går lite sunkigt och hade tänkt ta ner den lite imorgon och kika över. Det är en CBR 600 '96 (PC31). Någon som har lite tips på vad man skall kika över?

- Rensa förgasare
- Blåsa luftburken ren
- ?

Det märks framförallt om man ligger i t.ex. tvåan på ganska låga varv och drar på fullt att den inte riktigt kommer direkt så att säga..

Ps. Skämt om att det är en 600 och att det är därför den går segt undanbedes :gnissla
Tjenna!
Kom det plötsligt att den gick sämre kan det med stor sannolikhet vara
bränslepumpen som krånglar, dom kan ha en tändens att vilja stanna också.
är det inte det kolla stiften och att den laddar som den ska ca 14 volt

Analys: Kanske tejpa för insuget delvis för att rika lite? Om man antar/gissar att den går lite magert. Toksnabbt gjort och snabbt svar.

thomas80 skrev:
Tjenix

- Rensa förgasare
- Blåsa luftburken ren
- ?

Du får bestycka om till större munstycke och höja nålarna :crash

Har köpt den för inte så länge sedan så jag vet inte när det började. Har nog varit så från jag köpte den. Har kört typ 100 mil med den..

Hur vet jag om det är krångel med bränslepump?

Kan jag mäta det med stiften och 14V med en voltmeter på något sätt?

Tejpa insug kan jag ju testa. Vet att jag har gjort det när jag har kört Gocart särskilt när det varit kallt...

thomas80 skrev:
Har köpt den för inte så länge sedan så jag vet inte när det började. Har nog varit så från jag köpte den. Har kört typ 100 mil med den..

Hur vet jag om det är krångel med bränslepump?

Kan jag mäta det med stiften och 14V med en voltmeter på något sätt?

Tejpa insug kan jag ju testa. Vet att jag har gjort det när jag har kört Gocart särskilt när det varit kallt...
Nej du kan inte kolla pumpen med stiften,jag skrev kanske lite krångligt.
1.du kan tvångsköra pumpen 12 v så hör du att den går men iofs borde den
stanna om pumpen lagt av helt.
2.Kolla stiften menar jag skicket på dom tex färgen då ser du om den går
för magert eller fett, tex har du helsystem på den och dom inte har satt
sörre munstyck kan den gå magert
3. om den laddar dåligt så får tändningen fel spänning, men det märker du ju
om batteriet tar slut när du kör.

Sniper skrev:
Nej du kan inte kolla pumpen med stiften,jag skrev kanske lite krångligt.

Hehe inte det jag menade heller. Det skulle vara avgränsare mellan mina rader där.

Min 600:a gick oxå snkigt när jag hade köpt den. Tog in den på Yammacenter HBG och där kom de fram till att den gick för snålt pga av devil bolt on och kn filter. Efter at ha satt in ett dynojetkit och justering i bänk går den suveränt nu. (har inte kunnat testa på riktigt pga den förbannade snön)

Jag hade lite samma symptom som dig. riktigt död vid låga varv framförallt i tvåan för att sedan skjuta på framåt en 10-11000 varv.
Min misstände och sköt något djäulskt, något som tydligen hade med att göra att den var så snålt ställd.

Om jag inte minns så hade du ett BOS slipon senast jag såg den. Fick du med original dämpare sätt på den och testa. Jag gjorde det och märkte stor skillnad.

Lycka till!/Magnus

Magoozi skrev:
...den gick för snålt pga av devil bolt on och kn filter. Efter at ha satt in ett dynojetkit och justering i bänk går

Om jag inte minns så hade du ett BOS slipon senast jag såg den. Fick du med original dämpare sätt på den och testa...

Vad gick det kalaset på? Förmodligen alldeles för många tusenlappar för att det skall kännas görbart på min gamla hojj.

Japp, BOS slipon har jag men tyvärr ingen orginaldämpare.

det kostade mg 5800...Men då justerades ventilerna och nya tändstift+en tändhatt byttes ut
sfatigt värre, men det kostar att ligga på topp

Blir nog en bänkning för inställning av bränsleblandning/förgasare + byte till rejsnålar. Cirkus 3500 kr på Honda MC Center. De trodde att det hade med mitt slipon att göra, känt fenomen med dåligt krut på mellanregistret efter amatör-tuning.

Hade isär den helt nu i helgen men när man väl var nere vid förgasarna så räcke min kunskap till att se att det såg ju rent och fint ut iallafall. :hihi

Magoozi skrev:
Min 600:a gick oxå snkigt när jag hade köpt den. Tog in den på Yammacenter HBG och där kom de fram till att den gick för snålt pga av devil bolt on och kn filter. Efter at ha satt in ett dynojetkit och justering i bänk går den suveränt nu. (har inte kunnat testa på riktigt pga den förbannade snön)

hur mycket gick en sån "service" på?

Synka förgasarna.
Synkade fuggarna på en PC25a som gick sådär, blev en helt ny hoj efter det.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år