skönt att höra! har att göra ändå utan att byta koppling också i vinter!
Haha till mitt försvar kan jag förtydliga o säga att jag satte fingret ovanpå däcket
Frågan har varit uppe förut också och den snabba förklaringen var den du fick av mig.
Den lite längre är att när motorn är igång och växeln i neutral så har inte kopplingen ett dugg med saken att göra, kopplingen är ju utsläppt.
Kopplingen är alltså i totalt ingrepp.
Neutralläget är ett läge där inga drev går i mekaniskt ingrepp.
Oljan som kastas upp av den roterande axeln bildar då en kil mellan dom drev som inte är i ingrepp och driver då runt den utgående axeln lätt.
När oljan är kall, tjock och seg driver det mer, när den är varm, tunn och lättflytande driver det mindre.
Det är samma princip som används i så kallade visco-kopplingar på vissa bilar med fyrhjulsdrift, det är bara mindre spel mellan den drivande och utgående axel (där använder man flera skivor som sitter väldigt tätt för att maximera greppet oljan får) och en mycket tjockare/segare/mera vidhäftande "olja".
Så, nu har du lärt dig något nytt, frågan var inte alls dum, och frågar man inte får man inte heller veta!