Dålig kollektor i originalavgassystem?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Funderar på att modifiera kollektorn på originalsystemet på en -05 Aprilia RSV1000. Detta är en bild tagen från främre cylinderns riktning: http://picasaweb.google.com/gnuffel/Kollektorbilder#5505667153516490674

Det ser ut som att kapningen är slarvig, och att jag enbart kan vinna på att slipa ner första insticket, samt delar av skarven längs rören. Men när det gäller bakre halvmånen där röret som går till vänster ljuddämpare börjar - det ser ut att vara ett för stort instick för att vara oavsiktligt.

Någon som kan berätta hur kollektorn på en 60-graders V-twin bör se ut? Jag har hela vintern på mig, och vill lära mig att TIG-svetsa, så jag kapar upp och filar som behövs, bara jag vet hur och varför det ska filas.

Kollektorn designas för det ändamål den skall användas för. Det kan vara avsiktligt det du påpekar - eller inte.

Från kontroversiella RB-racing lite läsning @ http://www.rbracing-rsr.com/exhausttech.htm

Googla på "exhaust collector design" om du vill läsa ihjäl dig.

Har läst länken, men blir inte klok.

Precis _alla_ sidor jag hittar handlar om 2-1 eller 4-2-1, inte 2-1-2 som jag har. Vidare så verkar det som att man vill ha identisk inloppsarea i kollektorn med en snygg delare i inloppet.

Jag skulle kunna tänka mig att min kollektor (som är två rör ihopsydda i bredd) är en kompromiss där man har snålat in på delaren vid inlopp och utlopp, och istället har låtit ett hörn av röret sticka in i flödet som en dålig form av delare (två rör med diameter X går ihop till en sektion med 1.5X i bredd, så centrum har flyttats lite mha insticket) som har fåtts på köpet utan extra kostnad.

Vore det isf vettigt att försöka få till en mer "oval" mittsektion med samma längd, ytterdimensioner och placering av inlopp/utlopps-delarna, och ersätta inlopps/utlopps-delarna med ett symmetriskt "Y"? Jag är ute efter att behålla samma karaktäristik som innan på motorn, fast utan flödeshinder.

Frågan är om det är tänkt just som en "collector" eller om det egentligen skulle vara en öppning mellan rören likt de h-rör man sätter mellan bankarna på andra v-motorer.
SLP%20C5%20H-Pipe.jpg

Att man ska ha en tryckutjämning mellan rören verkar de flesta vara överens om men att det ska vara ett renoldat 2-1-2 system verkar inte helt nödvändigt. Se Tigcraft 2-2 med x-rör i länk nedan
http://img16.imageshack.us/i/fullsystem1.jpg/

Samtidigt verkar akras system till den motorn funka bra och har men mer utvecklad collektor

8797232.jpg

Jag skulle nog vilja försöka testa modellen som tigcraft gör, det ser på nå vis vettigt ut :va

Last edited:
Verkar som att dubbla dragpipes utan kollektor ger högst toppeffekt, men också smalast register - något jag inte vill ha.

Det jag nu undrar är ifall längden på kollektorn innan förgreningen i två ljuddämpare är känslig, eller om det har enbart mindre påverkan. Vidare så undrar jag ifall längden på rören mellan kollektorn och ljuddämparna påverkar, eller om de kan ses som döda, terminerade rör med tanke på att jag använder absorptionsdämpare. I dagsläget har vänster dämpare mycket längre länkrör än höger, vilket ju känns lite assymetriskt.

Anslutningarna in i samt ut ur kollektorn är vinklade assymetriskt (ena röret går rakt in, det andra i 45-60 grader från sidan), påverkar detta hur jag bör forma övergången in i kollektorn, eller är det bara att försöka få lika diameter på bägge inlopp/utlopp utan att försöka tänka sig att avgaserna ska hjälpas lite på traven i sidled mha en liten halvmåne eller så?

EDIT: bifogar en bild på systemet som referens
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/engine_bastardisation/PICT0056.JPG

Last edited:
Avståndet mellan avgasventilen och "kortslutningen" ger en hjälpande returpuls som inverkar på mellanregistret. Ju längre från avgasventilen som X'et är placerat desto bättre botten får du.

De asymetriska ljuddämparna ger lite lägre buller och lite bredare låg/mellanregister.

Lägg inte allt för mycket tid på det hela. När jag bytte från originalkollektor/slipon till ett Yosh helsystem gick min B12'a från 135 till 138 hästar. Dyra hästarkrafter! Jag vann på toppeffekten men förlorade lika mycket i mellanregistret.

Avståndet mellan avgasventilen och "kortslutningen" ger en hjälpande returpuls som inverkar på mellanregistret. Ju längre från avgasventilen som X'et är placerat desto bättre botten får du...

Men desto längre från avgasventilen till kollektorn/x-pipen, desto lägre ned i registret supportar avgassystemet även toppeffekten. Header-längden räknas ju till kollektorn.

Det var bla därför jag valde 2:2-system med H-rör till min motor. H-röret längre bak än header-längden. För att ha både bra support i botten, men även på topp. Russin och kaka.
Men det är nog inget praktisk recept med 2:2 megafonsystem plus H-rör här. Tänkte bara bidra med lite tankar.

attachment.php

Ang TS undringar kring den torftiga designen på originalkollektorn så tror jag inte att det är ngt annat än produktionsekonomi. Ganska typiskt att många originalavgas ser flashiga ut på utsidan men rena droppstensgrottan invändigt, ibland ser man tom svetstrådar och inträngd svetssmälta hämma flödet in på insidan. Rostfria rör svetsade utan rotgas osv.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard