dålig gång när den är kall. GPZ 600 R

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
dålig gång när den är kall. GPZ 600 R = justering av ventiler

Den går kasst då den är kall.. får den stå på choke närmare 5 min så går den ganska bra tills man gett sig iväg.. efter man har rullat några hundra meter går den som den ska..

när den är kall så svarar den konstigt på gasen.. den varvar inte upp.. och den baktänder med lågor som följd ut ur avgasröret..
den "smattrar" när man vrider på gasen med... (tror att det lät nåt liknande då den bara tände på 3 cylidrar.. gnistan tog en annan väg genom tändkabeln..)

sen när jag motorbromsar med mycket varv.. ca 4000.. så puffar det med.. men det kanske det gör på alla cyklar ?

kan det vara så att tändstiften börjar bli trötta ? och att det är dags att byta kabeln och hattarna till tändstiften ? ..

kan man köpa kabel på lösmeter ? .. och montera dit hattar och sånt själv ?

Mvh Markus

Last edited:
inte vad jag vet...
kan det kanske vara därför den är konsitg då den är kall ? ..

föresten.. den reagerar inte på engång när man reglerar choken heller... det tar ca 1 min innan den "tokvarvar" med choken..

Jag törs nog sätta en bra slant på att ventilspelet är för litet. Otroligt vanligt på den modellen och jag har haft liknande problem själv.

men jag kollade det förra sommaren/hösten.. (och den var likadan då) .. jag kommar inte ihåg vad jag ställde den på för glapp.. men enligt bok var det iallafall..

kanske kan vara en ide att kolla upp det igen då... men tycker det värkar konstigt..

jag kollade ventilsplen.. och du hade så mycket rätt... 6 av 8 kammar hade fel avstånd.. så det är åtgärdat..

kan det vara ide att även rengöra förgasarna ? eller är det bara onödigt ? ..

Tack så mycket för det snabba och rätta svaret..

Mvh Markus

Nu har jag provstartat den efter ventiljusteringen.. och det blev kanoners.. men nu undrar jag bara... den tickar lite.. låter som att det bara är 1 som tickar.. blir ett tick tick tick ljud.. annars borde man väl inte kunna höra dem tickandet om alla tickar ? ..

och när jag har gasat en stund.. runt 4 - 6 000 varv.. så tar det ca 2 sek för den att gå ner till tomgång.. går väldigt segt..
kom på mig själv att jag ska kolla så handtaget verkligen vrids tillbaka... men kan det vara något annat fel ?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...