Dålig frambroms

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Min frambroms är dålig på crosshojen, och det är fruktansvärt jobbigt för jag måste ha en bromssträcka likt en flygraka för att hinna bromsa. Jag bytte skiva och belägg i en veva, och bytte även bromsvätska men den är fortfarande vedervärdigt dålig, det är omöjligt att låsa framhjulet.

Den är inte på några sätt stum utan fjädrar så pass att jag trycker in bromshandtaget i mina stackars fingrar. Är det bromsslangen som flexar så pass, att den är slut? :mad:

Jevla brompsar.

är beläggen ordentligt inkörda..annars kan dom bli hala. och säker på att du fåt ur all luft ur systemet?

Beläggen är väldigt inkörda. Och det verkar inte vara någon som helst luft i systemet.

Är hjullagrena ok? Om hjullagrena är supermegaslut så blir frambromsen kass. Det blir den effekten på cross och endurohojjar med flytande bromsok.

Last edited:
Oj, det med hjullager har jag aldrig hört tidigare faktiskt. Framhjulslagret är inte glappt, ytterst lite. Men jag har känt tillfälligt att någonting är glappt men aldrig hittat det!
Dom heter Apico och är Goldfren.

Jag gjorde den varianten att jag böt ut oljan, fyllde på med ny och pumpade och släppte ut tills hela systemet var fyllt med ny olja. Annars så pumpar jag och luftar, som vanligt? Tror jag.

Och ska det inte läcka om packboxar osv är dåliga?

Oj, det med hjullager har jag aldrig hört tidigare faktiskt. Framhjulslagret är inte glappt, ytterst lite. Men jag har känt tillfälligt att någonting är glappt men aldrig hittat det!

Eftersom skivan är stumt monterad i navet så blir effekten om hjulet lutar pga av glappa lager att den första pumpen med bromshandtaget går åt till att rikta upp hjulet/skivan i bromsoket. Så även hjullager måste vara krytt för en 100 procentig broms.

Det behöver inte läcka ut olja om huvudcylindern läcker invärtes. Oljan läcker förbi packboxen innuti bromscylindern med resultat att bromshandtaget sjunker.

Last edited:
Jag hade exakt samma problem på min crosshoj. Jag lossade bromsoket från sitt fäste nere vid bromskivan och höll upp bromsoket en bit ovanför styret så att bromsoket blev högsta punkt i hela bromsanordningen så att säga. Jag höll bromsoket i olika vinklar och luftade när jag hade det så högt upp och vips så kom det ut några nya luftbubblor som gömt sig någonstans i systemet och vips så hade jag full bromsverkan igen.

Jag hade exakt samma problem på min crosshoj. Jag lossade bromsoket från sitt fäste nere vid bromskivan och höll upp bromsoket en bit ovanför styret så att bromsoket blev högsta punkt i hela bromsanordningen så att säga. Jag höll bromsoket i olika vinklar och luftade när jag hade det så högt upp och vips så kom det ut några nya luftbubblor som gömt sig någonstans i systemet och vips så hade jag full bromsverkan igen.

Tack det ska jag testa, för det verkar verkligen som om det är luft eller vätskan är dålig. Jag har även provat att lufta från oket och upp till behållaren men det vart bara pankaka! Och den läcker inte olja invertes för handtaget sjunker aldrig från position, utan det är mer det att jag trycker in bromshandtaget in i styret och det låser liksom ändå inte. Bråkigt!

Och tänka sig när jag står och tvättar, solen skiner och fåglarna jamar så kommer släpkärran i fullt mos och försökte mörda mig! :huvet
Nu fick han inte mig, men han mördade min bakre bromsskiva och bromsokets fästen. Skivan vobblar så mycket att jag blir åksjuk!

Tack det ska jag testa, för det verkar verkligen som om det är luft eller vätskan är dålig. Jag har även provat att lufta från oket och upp till behållaren men det vart bara pankaka! Och den läcker inte olja invertes för handtaget sjunker aldrig från position, utan det är mer det att jag trycker in bromshandtaget in i styret och det låser liksom ändå inte. Bråkigt!

Och tänka sig när jag står och tvättar, solen skiner och fåglarna jamar så kommer släpkärran i fullt mos och försökte mörda mig! :huvet
Nu fick han inte mig, men han mördade min bakre bromsskiva och bromsokets fästen. Skivan vobblar så mycket att jag blir åksjuk!

Låt oket sitta kvar i gaffeln,öppna locket till bromspumpen o ta en oljekanna/plastspruta modell större+en bit slang.. Sen trycker upp oljan nerifrån oket upp till bromspumpen.. Brukar funka för mig..

Låt oket sitta kvar i gaffeln,öppna locket till bromspumpen o ta en oljekanna/plastspruta modell större+en bit slang.. Sen trycker upp oljan nerifrån oket upp till bromspumpen.. Brukar funka för mig..
Det var precis så jag gjorde, men inte fan gick det. Vart ingen bromsverkan alls då. Jag gjorde nog jättefel antar jag. Tröck väl in mer luft än olja :gnissla

Tack för hjälpen alla, det löser sig nog. Det är ingen hoj kvar. Helt isärplockad, för oturen förföljer mig och ventilerna är toast efter 5 timmar. :yoparty

Att trycka upp olja bakvägen tycker jag aldrig är tillräckligt. Det är ett enkelt sätt att fylla 99% av bromsvätskesystemet på men den där sista procenten måste jag alltid krångla lite mer för att få fylld.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back