Dålig fart på bredbandet!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag har lite problem som gör att jag inte riktigt får nån fart på mitt bredband. Jag kör med Comhem XXL (100Mbit) och på min bärbara så kommer jag upp i max hastighet utan problem.

Men när jag kör på min stationära (då använder jag såklart samma nätverkskabel) så kommer jag upp i max 40-41 Mbit. Jag trodde först att det då var fel på det inbyggda nätverkskortet så jag köpte ett nytt, dock utan att göra nån skillnad.

Jag kör AVG free och TuneUp utillities, och har ingen brandvägg mer än vad som ingår i vista...

Nån här som kan ge några förslag vad man kan göra?

Edit: Har testat att starta upp datorn i felsäkert läge med nätverk, utan nån som helst förbättring

Last edited:
Din stationära kan vara så gammal att den bara kör med halv duplex på 100 Mbit snöret eller så har du pillat själv i enhetshanteraren.

TuneUP? Är det ett sånt där magic fixar allt program så brukar de enligt min erfarenhet ställa till mer än de gör nytta. Testa att boota upp datorn från en cd med ubuntu eller liknande linux dist och kolla prestandan?

Din stationära kan vara så gammal att den bara kör med halv duplex på 100 Mbit snöret eller så har du pillat själv i enhetshanteraren.

Jag har testat med att ändra i enhetshanteraren på nätverkskortet under "Hastighet & duplex", har provat att gått ifrån automatisk förhandling till 100 Mbit full duplex..

Om det var den du menade?

TuneUP? Är det ett sånt där magic fixar allt program så brukar de enligt min erfarenhet ställa till mer än de gör nytta. Testa att boota upp datorn från en cd med ubuntu eller liknande linux dist och kolla prestandan?

Fast den har ju igentligen inget med bredbandsuppkopplingen att göra?

Last edited:
Jag har testat med att ändra i enhetshanteraren på nätverkskortet under "Hastighet & duplex", har provat att gått ifrån automatisk förhandling till 100 Mbit full duplex..

Om det var den du menade?

Fast den har ju igentligen inget med bredbandsuppkopplingen att göra?

Du skrev j usjälv i första inlägget att ditt bredband funkar som det skall.
"...och på min bärbara så kommer jag upp i max hastighet utan problem."
Alltså borde problemet vara i din stationära burk. Kan vara värt att testa det som renkött skrev.

Du skrev j usjälv i första inlägget att ditt bredband funkar som det skall.
"...och på min bärbara så kommer jag upp i max hastighet utan problem."
Alltså borde problemet vara i din stationära burk. Kan vara värt att testa det som renkött skrev.

Fast jag har ju testat med att starta upp i felsäkert läge utan att det blir bättre, då kan det väl inte vara nått program som stör ?

Fast jag har ju testat med att starta upp i felsäkert läge utan att det blir bättre, då kan det väl inte vara nått program som stör ?

Testa kör en live cd ala linux dist så kan vi vart fall utestluta hårdvarufel ok???

tune up program är i många fall farliga saker. Gör hellre fixarna manuellt och ett par saker i taget så du vet när något börjar jäklas.
'Finns gott om små korta guider och när du väl gjort det en gång går det snabbt att göra om det.

Din hdd har inte fått fnatt och ändrat dma läge eller till pio mode?
Ganska vanligt i xp tyvärr.
När hddn du tankar till går sunkigt så sabbar den nätverksfarten. kan även påverka en del fart-testarmojänger.

Detta händer INTE på en live cd ala linux så testa nu en sådan.

Men !!
Du konstaterar att bredbandet funkar med hjälp av dator #2.
Varför tror du fortf.. att det INTE är fel på din Vista ?
Felsäkert läge eller ej spelar ingen roll, nästan sämre i detta fallet då inga andra drivrutiner än MS default används.
Avinstallera "TuneUp"-tjafset och gör dom inställningarna manuellt istället, precis som Richo skriver.
Se till att du har riktiga drivrutiner för det nätverkskort som används, och att config av detsamma är OK.

Testa kör en live cd ala linux dist så kan vi vart fall utestluta hårdvarufel ok???

tune up program är i många fall farliga saker. Gör hellre fixarna manuellt och ett par saker i taget så du vet när något börjar jäklas.
'Finns gott om små korta guider och när du väl gjort det en gång går det snabbt att göra om det.

Din hdd har inte fått fnatt och ändrat dma läge eller till pio mode?
Ganska vanligt i xp tyvärr.
När hddn du tankar till går sunkigt så sabbar den nätverksfarten. kan även påverka en del fart-testarmojänger.

Detta händer INTE på en live cd ala linux så testa nu en sådan.

Har testat att avinstallera både AVG och TuneUp, det blev ingen skillnad ..

Så kanske det kan vara, vart kollar man detta?
Du har kanske inga mer tips på ev inställningar man kan kolla?

Vart fixar man en live cd?

Last edited:
Men !!
Du konstaterar att bredbandet funkar med hjälp av dator #2.
Varför tror du fortf.. att det INTE är fel på din Vista ?
Felsäkert läge eller ej spelar ingen roll, nästan sämre i detta fallet då inga andra drivrutiner än MS default används.
Avinstallera "TuneUp"-tjafset och gör dom inställningarna manuellt istället, precis som Richo skriver.
Se till att du har riktiga drivrutiner för det nätverkskort som används, och att config av detsamma är OK.

Jag tog bort både AVG och TuneUp men det gav inga bättre resultat

Nätverkskortet byte jag i veckan och den har de senaste drivrutinerna, så den borde man kunna bortse ifrån..

Finns det ingen inställning i vista eller i bios som kan förosaka dessa problem ?

Last edited:
Vissa program gör justeringar i register, configurerings filer mm som i vissa fall går igång även i felsäkert läge. Ibland tyvärr ligger även ändringar kvar efter avinstallationer.

Har testat att avinstallera både AVG och TuneUp, det blev ingen skillnad ..

Så kanske det kan vara, vart kollar man detta?
Du har kanske inga mer tips på ev inställningar man kan kolla?

Vart fixar man en live cd?

Okey, tar hem det nu och testar.

Har aldrig kört linux förut men gissar att det finns nått windows liknande som man kan testa och köra mot bredbandskollen ?
Du bränner ut den eller lägger dne på en sticka, sen ändrar du i bios 1:s boot device till Removal eller CDROM

Sen väljer du testa när skivan startat, sen har du Firefox till vänster i övre programlisten.

Ubuntu brukar till skillnad från windows ha bra nätverksdrivrutiner och avsätter itne halva bandbredden till sig själv som iaf XP ibland kunde få för sig.

Tack för alla tips!

Nu har jag testat med Ubuntu och kan då se att jag kommer upp till maxhastighet på nästan 100 Mbit.

Då kan man iaf avfärda alla ev fel på hårdvaran, frågan är då hur man ska kunna lokalisera det som stör min uppkoppling på vista?

1.Avinstallera nätverkskorten.

2.Gå in under kontrollpanelen, lägg till/ta bort program. Välj windowskomponenter. Bocka bort allt som har med nätverket att göra.

3. Installera nätverkskomponeterna och nätverkskorten igen.

4. Funkar inte ovan, googla och hittar du inget hjälpbart så installera om datorn.

1.Avinstallera nätverkskorten.

2.Gå in under kontrollpanelen, lägg till/ta bort program. Välj windowskomponenter. Bocka bort allt som har med nätverket att göra.

3. Installera nätverkskomponeterna och nätverkskorten igen.

4. Funkar inte ovan, googla och hittar du inget hjälpbart så installera om datorn.

Tror inte det hjälper, jag hade samma problem med det "inbyggda" nätverkskortet...

Köpte ett nytt nätverkskort förra veckan och installerade med de senaste drivrutinerna....

Finns det inga andra inställningar i vista som kan lösa de här problemen?

Tror inte det hjälper, jag hade samma problem med det "inbyggda" nätverkskortet...

Köpte ett nytt nätverkskort förra veckan och installerade med de senaste drivrutinerna....

Finns det inga andra inställningar i vista som kan lösa de här problemen?

Du trodde inte det skulle hjälpa att testa med en liveCD heller.
Vad sägs om testa hjälpen som blir erbjuden istället för att vara en pessimist?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park