Dålig effektutag efter ca 30 min körning. VFR 750.

mator

Kör hellre långsamt än fort... eller?
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Rönninge
Hoj
VFR750F -96
Har en VFR 750-96:a där hojen efter ca 30 minuters körning börjar bete sig knasigt.
Felet visar sig genom att hojen verkar inte gå på alla cylindrar vid konstant varvtal. Vid ca 5-6000 varv kändes det som man höll på att få bränslestopp. Den gick på alla cylindrar och för att sedan tappa på en cylinder för ett sekund innan hojen kom tillbaka på alla fyra cylindrar igen.

Jag har:
-plockat ner förgasarna och kontrollerat att den inte sitter något dynojetkitt monterat.
-kontrollerat låg- och högfartmunstycken
-bytt ut mitt K&N filter till pappfilter.
- Skruvat ner luftskruven till servicemanualens rekommendation 1.5 varv. Men luftskruven påverkar väl inte huvudmunstycket vid högt varvtal:confused:

Nu gick den lite bättre på låga varv.. ett tag. Men efter ca 30 min gick den sämre än någonsin.
Gasar jag tänder motorn till och jag får effekt ett tag.
Gasar jag upp och ger full gas går det bra upp till ca 11000 varv då hojen börjar bluddra, verkar inte få tillräckligt med bränsle känns det som.

Den enda stora förändringen jag gjorde var att skruva tillbaka luftskruvarna till servicemanualens rekommendationer, Innan stod alla förgasare på ca 2.5 varv utom en som stod på 1.5 varv. Kan detta påverkar så mkt vid höga varv.

Någon som kan komma med ett bra tips vad jag kan kontrollera för att komma vidare.
Kan membranen på ACV (air cutt valve) vara trasiga?
 
Vacum i tank,,,Avluftning igensatt....Testa öppna tanklocket när det börjar jäklas.

Annars låter det som statorlindningsfel
 
Vacum i tank,,,Avluftning igensatt....Testa öppna tanklocket när det börjar jäklas.

Annars låter det som statorlindningsfel
Troligen.
Kan även vara ånglås i bränsleledningen.
Se till att slangarna ligger rätt.
Dåliga tändkablar kan bete sig så också.
Antar att ventilspelet är kollat.

Det är de billiga grejorna.
Börja där.
 
Tack för svaren.

Vakuum i tank är kollat.
Har inte kollat ventilspelen, tänkte faktisk göra det idag. Ska bara iväg och skaffa mig bladmått och momentnyckel i verkstaden.

Tändkablar är också ett het tips att kolla. tack för det.

/M
 
Hojen går fortfarande som en halv påse nötter trots jag har monterat ett pappfilter samt gått igenom förgasarbryggan.

Mätte i dag upp tändspolar, tändstifthattar.

Alla tändspolar var ok men på treas cylinder skiftade ohmtalet på den sekundära sidan mellan 53 ohm till 256 M ohm. Rätt värde är 17-24 kohm.
Ett fel hittat.

På ettans cylinder låg ohmtalet på 28 K ohm på den sekundära sidan trots att den skall ligga mellan 17-24 K ohm.
Inget fel på tändspolen men tändstifthatten har ett motstånd på 9 K ohm trots att det bara sitter ett 5 K ohm motstånd i hatten. Var kan de övriga 4 K ohmen komma från.
Någon som vet om detta är ett tokfel eller man kan montera ihop och köra med detta?
 
Hojen går fortfarande som en halv påse nötter trots jag har monterat ett pappfilter samt gått igenom förgasarbryggan.

Mätte i dag upp tändspolar, tändstifthattar.

Alla tändspolar var ok men på treas cylinder skiftade ohmtalet på den sekundära sidan mellan 53 ohm till 256 M ohm. Rätt värde är 17-24 kohm.
Ett fel hittat.

På ettans cylinder låg ohmtalet på 28 K ohm på den sekundära sidan trots att den skall ligga mellan 17-24 K ohm.
Inget fel på tändspolen men tändstifthatten har ett motstånd på 9 K ohm trots att det bara sitter ett 5 K ohm motstånd i hatten. Var kan de övriga 4 K ohmen komma från.
Någon som vet om detta är ett tokfel eller man kan montera ihop och köra med detta?

Treans värde var ju helfel så försök hitta en tänspole att låna .

Dom andra värderna på tändhattar är bara att åka med
 
Treans värde var ju helfel så försök hitta en tänspole att låna .

Dom andra värderna på tändhattar är bara att åka med

Tändspolen är ok. Det var något mellan kabel och tändhatt.
Jag tog bort kabel tändhatt och mätte tändspole, den var ok.
När jag mätte kabel och tändspole och ruckade på kabeln drog värdena iväg.
Nu har jag klippt av en snutt av kabeln och monterat tillbaka den på tändhatten och fått fram rätt motstånd mellan kabel och tändhatt samt mellan tändspole och tändhatt.

Nu har jag ett 18 K ohm motstånd mellan tändspole och tändhatt på tre cylindrar utom på en cylinder där motståndet ligger på 28 K ohm. Felet där ligger i kabel och tändhatt. När jag provat med en annan kabel/tändhatt får jag fram samma värden som de övriga cylindrar.

Men det ligger alltså inom felmarginalen..... eller ?

Kanske läge att byta allt i vinter:)
 
Bytt ut den felaktiga tändhatten och provkört.
Nu går hojen bättre än när jag köpte den:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top