Dålig återväxt?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är det bara jag som tycker det varit ont om skenförsäkrings, diodblinkerstrådar i år?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lite andra tider, med andra prioriteringar från de yngre. Motorintresse är på nergång sedan ett antal år. Ungdomar tar knappt b-kort längre. A-kort känns nog ännu mer avlägset. Återväxten ser inte god ut.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Motorcyklar är nog bara en fluga...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite andra tider, med andra prioriteringar från de yngre. Motorintresse är på nergång sedan ett antal år. Ungdomar tar knappt b-kort längre. A-kort känns nog ännu mer avlägset. Återväxten ser inte god ut.

Ja, fast trenden har ju vänt lite de senaste två åren. Även om det hetaste man kan köra inte är sporthoj längre, utan bobber, scrambler och sånt retro.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är sant att miljömupperi har blivit populärare än motorintresse. Men trots att det inte är coola kidsen som kör hoj, eller trimmade bilar och sånt heller för den delen, finns det fortfarande de med ett genuint intresse.
Snarare är det idag väldigt svårt att få ihop det som ung.
Staten har länge försökt få bort tillväxten inom mc, och idag har de tillsammans med försäkringsbolagen i stort sätt lyckats.
Du får ju knappt ta mc kort när du är ung idag. Man är ju uppe i åldern där det ska vara kärring, kottar, villa, vovve & volvo för många innan man får ta tungt A kort pch köra riktiga hojar.
Har man mot förmodan lyckats få mc kort taget så ser försäkringsbolagen till att man inte rimligtvis kan äga en egen motorcyckel ändå. När man är ung är budgeten _låg_, och då är det som dyrast.

Ända realistiska sätter att köra hoj när man är ung börjar bli utan körkort & försäkring.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Fast där jag bor står de hojar både lite till höger och vänster.
I garage och bakgårdar mm. Så jag tycker nästan alla har mc:banana
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ja, fast trenden har ju vänt lite de senaste två åren. Även om det hetaste man kan köra inte är sporthoj längre, utan bobber, scrambler och sånt retro.

Sporthoj är synnerligen ett dyrt intresse, mina sista 6-10mil kostade 500kr +- i bara försäkring för i år. Och det är helt "normala" pengar för de milen. :ledsengubbe som gråter blod och snyter sig med 1000-lappar vore på sin plats. När var sporthoj en trend? GSX-R 750-1100 tiden? Eller R1? Känns som en rätt avlägsen fluga??eller??:va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sporthoj är synnerligen ett dyrt intresse, mina sista 6-10mil kostade 500kr +- i bara försäkring för i år. Och det är helt "normala" pengar för de milen. :ledsengubbe som gråter blod och snyter sig med 1000-lappar vore på sin plats. När var sporthoj en trend? GSX-R 750-1100 tiden? Eller R1? Känns som en rätt avlägsen fluga??eller??:va
Nya sporthojar har väl mer eller mindre alltid varit snordyra att försäkra. Särskilt för unga förare med färska körkort. Det har de iaf varit de 15+ år som jag kört hoj. Att kostnaden för helförsäkring/helår för den som bor i en storstad legat inte långt ifrån vad en ny hoj kostar. Och jag skulle tro att de flesta som kört hoj i uppåt 30 år också kan säga samma sak. Tror inte direkt att Suzukis GSX-R 750 eller Katana 1100 var gratis att försäkra när de kom.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
:brinnerup
Nya sporthojar har väl mer eller mindre alltid varit snordyra att försäkra. Särskilt för unga förare med färska körkort. Det har de iaf varit de 15+ år som jag kört hoj. Att kostnaden för helförsäkring/helår för den som bor i en storstad legat inte långt ifrån vad en ny hoj kostar. Och jag skulle tro att de flesta som kört hoj i uppåt 30 år också kan säga samma sak. Tror inte direkt att Suzukis GSX-R 750 eller Katana 1100 var gratis att försäkra när de kom.

Iof så levde polarens pappa med vanligt kneg på sylta för att ha råd med nya gpzor;) Så det blev nog inte mycket pengar över till annat..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Som 22-åring kan jag säga att de flesta av mina polare mer än gärna hade velat ha en hoj.
Dock låter det alltid något i stil med "för dyrt med körkort", "för dyrt med försäkring" eller "min ekonomi är kass och jag har inte ett garage att parkera den i"
Blir en hundratjufemma för mig till våren, det är det enda jag kan försäkra till vettigt pris...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sporthoj är synnerligen ett dyrt intresse, mina sista 6-10mil kostade 500kr +- i bara försäkring för i år. Och det är helt "normala" pengar för de milen. :ledsengubbe som gråter blod och snyter sig med 1000-lappar vore på sin plats. När var sporthoj en trend? GSX-R 750-1100 tiden? Eller R1? Känns som en rätt avlägsen fluga??eller??:va

Trenden jag hänvisade till var nya körkortstagare.
Vilken hojtyp som önskas köras har också ändrats lite sedan 90-talet då det var feta sporthojar som vi fjunisar dreglade över till att vara retrostuk nu, iaf bland de fjunisarna jag pratat om det med. Vad man sedan har råd att skaffa är väl lite annorlunda än vad man dreglar över. :hihi
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Som 22-åring kan jag säga att de flesta av mina polare mer än gärna hade velat ha en hoj.
Dock låter det alltid något i stil med "för dyrt med körkort", "för dyrt med försäkring" eller "min ekonomi är kass och jag har inte ett garage att parkera den i"
Blir en hundratjufemma för mig till våren, det är det enda jag kan försäkra till vettigt pris...

Det där stämmer nog. Det har inte direkt blivit billigare att ta kort, samtidigt som ungdomslösheten ligger någonstans runt 97%...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som 22-åring kan jag säga att de flesta av mina polare mer än gärna hade velat ha en hoj.
Dock låter det alltid något i stil med "för dyrt med körkort", "för dyrt med försäkring" eller "min ekonomi är kass och jag har inte ett garage att parkera den i"
Blir en hundratjufemma för mig till våren, det är det enda jag kan försäkra till vettigt pris...

Två andra annat argument man ofta hör (även från lite äldre individer) är att "de skulle köra ihjäl sig direkt", "att de inte litar på sig själva". Jag tror många gånger att det handlar om prioriteringar. Det hade varit ärligare att säga som det är att man inte har ekonomi eller förutsättningar att prioritera ett mc-kort.
 

kinta

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Kan ju bara hålla med om argumenten som tagits upp i tråden
Är själv 20 nu men tog kotret när jag var 19
Lite drygt 10 000 för kortet + utrustning och hoj så är det en skaplig hög med pengar det krävs.
Dock kostar försägringen på duccen ungefär hälften mot bilen som man också äger.
Än så länge ensam av kompisarna med hoj:(
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Även om det har blivit svårare med kortet så är det fortfarande många som tar hojkort.
Även ifall många väntar tills man kan ta tungt kort direkt.

Bara för att dom inte håller till på gubbhoj.com (fd sporthoj.com) så betyder det inte att dom inte finns.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förklaringen är att "återväxten" inte hänger här utan på andra forum.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Förklaringen är att "återväxten" inte hänger här utan på andra forum.

Så är det nog. Andra sociala medier har tagit över. Mycket är väl samlat runt FaceBook, Instagram etc idag. Flertalet forum har ju mindre användare/läsare idag än när det begav sig. Någonstans har de tagit vägen så klart.

Utanför de sociala medierna i verkliga livet tycker jag inte att man ser särskilt många yngre motorcyklister. Det tyder ju på att återväxten inte är särskilt god. Men det kanske kommer en våg när unga vill ha mc. Vem vet?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Utanför de sociala medierna i verkliga livet tycker jag inte att man ser särskilt många yngre motorcyklister. Det tyder ju på att återväxten inte är särskilt god. Men det kanske kommer en våg när unga vill ha mc. Vem vet?

Häromkring tycker jag det är populärare än någonsin med sporthoj/motard, men varför regga sig här och bli utskällda av farbröder för att man gasar? :)

Sen surfas det 90% med mobil nuförtiden och sidan vill ju inte utveckla mobilstöd..
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top