Dålig återfjädring växellåda hornet 600

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Min växellåda har börjat strula genom att det är problem att växla ner, pga att växelpinnen inte "hoppar tillbaka" för att kunna peta ner till nästa växel.

Dvs, du kan växla ner en växel, men sedan måste jag peta upp pinnen (pinnen är nog inte fysiskt i botten, bara mekaniken i lådan) litegrann med foten för att kunna växla ner. Tidigare har jag bara haft det problemet stillastående och då känns det ganska naturligt att växlarna kanske inte klickar i. Nu är det under körning, och nästintill jämt.

Hojen reparerades efter en omkullläggning i höstas, då växelpinnen byttes ut. Felet har dock inte funnits förrän nu (efter 2-3 turer).

Skulle det hjälpa att byta växellådsolja? Eller kan det vara justeringen av växelpinnen som orsakar detta? Eller, mardrömmen, är hela lådan kass? Är det nån fjäder i lådan som sköter om återfjädringen, som "brukar" bli dålig?

Är väl samma växellåda som CBR600 på denna, kanske med annan utväxling.

Gör ett försök med att uppa denna tråd igen med en teori....

Växelspaken är väl justerbar vid överföringen till axeln som går in i lådan. Om denna är aningen feljusterad, skulle man kunna råka ut för liknande fenomen? Jag ska ta och försöka justera den och se om det hjälper, men det får bli till helgen.

Sväng förbi Hela Hojen på Högbergsgatan 48,så kan du säkert få ett utlåtande.

Heh, lustigt att du säger det, för det var där den lagades i höstas :) Dock trevlig personal, kanske ska ta och följa det tipset.

Gör ett försök med att uppa denna tråd igen med en teori....

Växelspaken är väl justerbar vid överföringen till axeln som går in i lådan. Om denna är aningen feljusterad, skulle man kunna råka ut för liknande fenomen? Jag ska ta och försöka justera den och se om det hjälper, men det får bli till helgen.

Många hojar, exempelvis Sportster/Buell, har en justeringsmöjlighet med vilken man centrerar dödgången i växelförararmen.

Om just Hornet 600 har den justeringsmöjligheten vet jag ej. Men om så är fallet så får man just det fenomenet du beskriver om justeringen inte är centrerad. Dvs det blir svårt att växla åt ena hållet, endera uppåt eller nedåt.

Mvh
Jörgen

Har varit ute och kikat på det idag. Verkar som jag helt har missat att stödet till hojen, och dess "pinne" för att peta ner stödet har böjt sig (förmodligen efter kraschen), och låg emot nederdelen på växelpinnen. Böjde den rak och har varit ute och testkört nu, och den verkar fungera korrekt. Vet dock inte om jag varmkörde den lika väl som sist, vi får väl se. Märkligt dock att inte verkstaden uppmärksammade det.

f.ö var växelpinnen justerbar även på horneten.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg