Då var man utan hoj!

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Som jag sagt tidigare borde det vara varje individs rättighet att ha en bana att köra på när andan faller på och man har tid över.

Jupp jag tycker också att det är en rättighet att köra bana, tur att man pluggar i visby då och kan köra bana när som hälst nästan då:). Körde 36 timmar bana föra veckan tex och innan året är slut så har man nog kört minst 500mil på ringen i år:tummenupp

Ironmike:Kom ner till gotland o kör, det är bara att sova på båten i 3 timmar sen är man här. Sen kan man gasa satan utan att behöva dö om man går omkull.:tummenupp

Ha det

Last edited:
No offence Järnmikke, men merparten som har läst dina alster här tar (eller borde iaf göra det) nog det du skriver med ganska stora nypor salt.
Allt från racesatsningar till att köpa taxibil, ja you name it som sedermera kanske inte var så genomtänkt utan började och slutade med en tråd eller inlägg här på vårt käraste forum.

Prova nästa gång med "Jag funderar på att..." så kanske det får en liten gnutta trovärdighet.

Last edited:
Men nu har du kommit ner på en rätt låg nivå där du sätter dig själv som en laglig förebild och alla andra är dumma mot dig.

Förstår vad du menar.. Jag har verkligen inte förespråkat mig själv för att vara laglig, iaf inte meningen så. Men jag har åkt med hundratals pers under åren, somliga döda, andra invalido, andra skadade flera gånger om, och många gånger ser man deras riskbeteende in action, med slutsats, att somliga inte borde fått ta hojkort så enkelt som de gjort..

Inför psyktest som för stridspiloter för att ta hojkort, somliga tycks ju uppenbarligen inte kunna hantera ansvaret.... Eller gör det omöjligt att köpa hoj utan körkort, för alltför många här drar runt utan körkort mm! Och många enskilda, inga namn nämda - pers som hänger här, gör att stora klungan får pröjsa högre premier, pga bedrägerier, tramsigt beteende vid träffar, bus på fel platser, och ett öppet "badboy wannabe beteende" mot poliser.

Vilket bara är pinsamt och inget annat.

Prova nästa gång med "Jag funderar på att..." så kanske det får en liten gnutta trovärdighet.

jag är fool around i många avseenden, men funderingar kring köp av taxi eller starta åkeri - har inget att göra med de facto att ett fåtal sabbar för alla hojåkare som pröjar för deras beteende. Man ska väl för tusan kunna vara "normal" för att köra hoj, inte förknippas med en massa skit för att 1% av hojåkarna står för allt trams som sabbar för andra....

visst kör man som ett svin ibland, men utsätter bara sig självför fara, utan att någon är i närheten av att kunna dras med på kuppen. man ser för mkt folk som lajjar på fel ställen, som inte kan bedömma risker...oavsett erfarenhet, alla är inte lämpade, alls.

Last edited:
Förstår vad du menar.. Jag har verkligen inte förespråkat mig själv för att vara laglig, iaf inte meningen så. Men jag har åkt med hundratals pers under åren, somliga döda, andra invalido, andra skadade flera gånger om, och många gånger ser man deras riskbeteende in action, med slutsats, att somliga inte borde fått ta hojkort så enkelt som de gjort..

Inför psyktest som för stridspiloter för att ta hojkort, somliga tycks ju uppenbarligen inte kunna hantera ansvaret.... Eller gör det omöjligt att köpa hoj utan körkort, för alltför många här drar runt utan körkort mm! Och många enskilda, inga namn nämda - pers som hänger här, gör att stora klungan får pröjsa högre premier, pga bedrägerier, tramsigt beteende vid träffar, bus på fel platser, och ett öppet "badboy wannabe beteende" mot poliser.

Vilket bara är pinsamt och inget annat.

Psyktest, inte mig emot!
Men isåfall borde väl alla som överhuvudtaget ska vistas i trafiken genomgå ett sånt test, för det är total kaos på vägarna eftersom alla kör med mentaliteten "jag är ensam i trafiken". Senast igår såg vi en hoj som körde ut mitt framför en bil i en rondell, han såg bilen mn körde ändå. Han hade garanterat körkort och var inte nån sporthojsåkare, men likförbannat så bryter han mot väjningsplikten och det är något som händer alltför ofta.

Att poliserna bemöts med badboyattityd har dom till stor del sig själva att skylla. Jag har inget emot poliser som sköter sitt jobb på ett proffesionellt sätt. Men när det går ner på nivåer att trakassera enskilda personer, har sett det med egna ögon, försvinner all respekt för deras yrkesutförande. Riktiga poliser vet vad som är viktigt att bekämpa och gör ett grymt bra jobb, precis som i alla grupper finns det sen vissa som ger dom övriga dåligt rykte.

Det är trist att du lämnar gatorna men jag hoppas du når framgång o lycka på banan. Men lägg ner bitterheten, för den är det ändå bara du som mår dåligt av.

jag är fool around i många avseenden, men funderingar kring köp av taxi eller starta åkeri - har inget att göra med de facto att ett fåtal sabbar för alla hojåkare som pröjar för deras beteende. Man ska väl för tusan kunna vara "normal" för att köra hoj, inte förknippas med en massa skit för att 1% av hojåkarna står för allt trams som sabbar för andra....

visst kör man som ett svin ibland, men utsätter bara sig självför fara, utan att någon är i närheten av att kunna dras med på kuppen. man ser för mkt folk som lajjar på fel ställen, som inte kan bedömma risker...oavsett erfarenhet, alla är inte lämpade, alls.
Fast det var nog inte riktigt den saken jag åsyftade med mitt inlägg. Snarare de facto :tungan att när veckans tråd dyker upp signerad IronMike i folks huvuden inte ska behöva låta "Jaha, nu ska vi se vad den där drömmaren ska hitta på nu då" följt av ett långt gäspande.

Inom en snar framtid kan vi säkert få se att nu ska du minsann köpa motard, quad eller något annat.

Självklart ska man ha drömmar, jag har ett par stycken feta själv men som man förstår är det fler än mig du tappat något i trovärdighet till genom diverse "Jag-ska"-trådar.

Hoppas verkligen du nu hittar din banhoj och får till lite körningar så man i framtiden får läsa lite här om när du tampats med dom andra forumgrabbarna och tjejerna! :tummenupp

Inom en snar framtid kan vi säkert få se att nu ska du minsann köpa motard, quad eller något annat.

Självklart ska man ha drömmar, jag har ett par stycken feta själv men som man förstår är det fler än mig du tappat något i trovärdighet till genom diverse "Jag-ska"-trådar.

Hoppas verkligen du nu hittar din banhoj och får till lite körningar så man i framtiden får läsa lite här om när du tampats med dom andra forumgrabbarna och tjejerna! :tummenupp
1. nej jag kommer aldrig köpa ngt annat än hoj, bil eller båt...

2. jag har inte haft orimliga drömmar, utan spånat om alternativa sätt, att slippa ta studielån, funderade på att starta ett åkeri - för att slippa ta studielån. ha lite admin. arbete utan att jobba så mkt själv, för att hinna med studier, utan att ta studielån..

3. jag kommer ev köpa banhoj innan veckan är slut, och jag är även medveten om att jag kommer få äta bajs till en början av somliga, det gör inget, sålänge man har kul. men jag har iaf överlevt gatan strax 9 år, och aldrig gjort bort mig trots att man kört flera hundra kilometer i timmen varje gång. aldrig orskat andra högre premier....

sen har man funderat på turbohoj, man är alltid nyfiken, och någon gång blir det såklart av., annars har jag inte så konstiga drömmar tror jag? :va

gatan har sin charm, men det har gått till överdrift i många avseenden. jag kommer aldrig sluta åka gata heller, förmodligen trappa ner. men jag tänker aldrig mer pynta försäkring för att finansiera andras misstag eller bedrägerier :)

--

tror inte det skiljer mig så mkt ifrån majoriteten, förutom att jag råkar vara väldans social, glad och öppen som person...

Last edited:

Psyktest, inte mig emot!
Men isåfall borde väl alla som överhuvudtaget ska vistas i trafiken genomgå ett sånt test

Ja självfallet borde alla utbildningar förfinas eller kompletteras med ett personlighetstest, men framförallt för mc-åkare...

Det är en oändlighet i skillnad på vad som krävs av en person som framför K7a jämfört med volvo V50 1,6..

Tyvärr ser myndigheterna blint på sina traditioner "högsta tillåtna hastighet är 110 i sverige, det är ingen vidare skillnad på att framföra hoj eller bil i den farten..." -men dom måste tänka utöver lagen, att folk med t ex hoj, inte förväntas hålla hastigheten.

Men dom förväntar sig att alla håller regler, och man kan inte fatta beslut genom att anta att hojåkare överträder dessa. Så är det :(

Ja självfallet borde alla utbildningar förfinas eller kompletteras med ett personlighetstest, men framförallt för mc-åkare...

Det är en oändlighet i skillnad på vad som krävs av en person som framför K7a jämfört med volvo V50 1,6..

Tyvärr ser myndigheterna blint på sina traditioner "högsta tillåtna hastighet är 110 i sverige, det är ingen vidare skillnad på att framföra hoj eller bil i den farten..." -men dom måste tänka utöver lagen, att folk med t ex hoj, inte förväntas hålla hastigheten.

Men dom förväntar sig att alla håller regler, och man kan inte fatta beslut genom att anta att hojåkare överträder dessa. Så är det :(

Faktiskt så har jag sagt åt min gubbe att han ska montera en videokamera i fram på lastbilen och sen skicka den filmen till VV. Jag kan garantera att det skulle bli en liten tankeställare vad gäller bilisternas laglydighet och samarbetsförmåga i trafiken. Om man är så förbannat korkad att man kör in framför en långtradare och tvärnitar ska man inte ha körkort, ändå händer detta ca 1000 ggr på ett enda arbetspass för honom.
Såg en bilist som gjorde så framför en tankbil, vilket resulterade i att den inbromsningen fick vätskan i tankarna att börja rulla. Det kunde ha slutat hur illa som helst om någon legat vid sidan av tankbilen när den började kasta sig och kränga en lång stund efteråt.
Farten är farlig, men jag kan garantera att det är mycket farligare med en massa bilister som tror att dom äger vägarna och inte klarar av att tänka längre än till slutet av sin nästipp. Säger nu inte att hojåkare är ofarliga, men det vore kul att se den fakta bakom statistiken. Ta bara alla bilar som medvetet prejar hojar vid omkörning, hur många olyckor sker p.g.a det? För lagen säger att du MÅSTE hjälpa till vid omkörning oavsett hur fel den är. Det är något som jag tror alla glömde den dagen dom fick kortet och blev ägare av vägen. Liksom att dom fick för sig att man svänger först och blinkar/titta sen ( i den ordningen). Tvärbromsa framför bilar som ligger för nära vet jag inte vart dom har lärt sig, men för att ta körkort ska man veta att man istället ökar avståndet till bilen framför genom att sänka farten lugnt.
Om alla samarbetar i trafiken skulle olyckorna minska, men så länge alla är totalegoister kommer det aldrig bli ändring, oavsett hur många nya lagar och skatter som införs.

3088073 Jupp jag tycker också att det är en rättighet att köra bana, tur att man pluggar i visby då och kan köra bana när som hälst nästan då:). Körde 36 timmar bana föra veckan tex och innan året är slut så har man nog kört minst 500mil på ringen i år:tummenupp

Ironmike:Kom ner till gotland o kör, det är bara att sova på båten i 3 timmar sen är man här. Sen kan man gasa satan utan att behöva dö om man går omkull.:tummenupp

Ha det
Det vette fan om jag kan hålla med om det på gotland ring.
Sämre avåkningszoner har jag aldrig skådat.. :gnissla

Det vette fan om jag kan hålla med om det på gotland ring.
Sämre avåkningszoner har jag aldrig skådat.. :gnissla

Om man jämför med inga avåkningszoner alls som finns på våra vägar så är gr zoner i gp-standard:tummenupp. Man överlever att krascha där och riskerar inte att klyvas av något träd som står intill dikeskanten på gata.

3092487 Om man jämför med inga avåkningszoner alls som finns på våra vägar så är gr zoner i gp-standard:tummenupp. Man överlever att krascha där och riskerar inte att klyvas av något träd som står intill dikeskanten på gata.
Jämfört med gata så är det sant, men jämför med vilken annan bana som helst så är det inte bra alls. Gruset är alledels för stort samt blivit stenhårt packat, det är kalken som rinner ner när det regnar och sedan torkar.
Borde sätta sand / leca kulor eller liknande istället, för som det är nu kör man av och ut på en grusväg med ett järnräcke x antal meter bort.

Massa text. (Swedie säger: Citera inte långa inlägg.)
Alltså, jag tror inte du vill förstå vad jag menar. Klart man ska ha drömmar, det säger jag absolut inte emot men du verkar ibland skriva innan du tänker, eller så skriver du bara... :gnissla
Jag är inte ute efter att tjafsa med dig, jag tror säkert som du skriver att du är en social, glad och säkert också en trevlig typ. :)

Men, börjar du läsa din egen tråd, den vi nu skriver i så kommer du redan i inlägg #6 kunna se att fler än jag inte tar precis allt du skriver på fullt allvar. Fortsätter du sedan så borde du hitta några fler och gör du inte det så kan jag lista upp dom åt dig.

Släng sedan ett öga i en annan av dina trådar, den här. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=131754

Börja med att läsa ditt eget första inlägg, sen finns det en del mot slutet från dom som nog tänker ungefär som jag men ditt inlägg #223 borde säga allt. "Kommer bli tufft nästa år, men jag har bestämt mig." Detta avser då din racesatsning för detta år, 2007. Blev inget med det va?

Sammanfattningsvis, jag tar det du skriver på allvar först efter du verkligen gjort det - inte förr.
Kan jag bli tydligare än så?!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...