Då var man en del av statistiken.
För inte så länge sen inskaffade jag min nuvarande lilla pärla, en CBR600F från 91, nog för att den var lite sliten här och där men med två grova veckors jobb och en hel del pengar blev den nästan som ny.
Jag började med att åka hälsa på flickvännen då det hade varit planerat en längre tid men blev hela tiden uppskjutet pga att lackeraren inte var den snabbaste. Att åka och hälsa på henne är dock lättare sagt än gjort, för hon studerar i Estland, men men, en snabb packning och vips var man på färjan (där man förövrigt delade hytt med den enda andra hojåkaren på båten, och lite frestad blev man när man såg hans helt nya GSX-R 750 -06).
Efter ett par dagar inlåsta på ett rum i Estland lyckades flickan övertala mig att jag åtminstone borde ha ett extra par jeans som är nyare än 7 år och har mer tyg än ett par badbrallor... samt att jag borde klippa mig. Dessutom hade hon lyckats dra över sig en förkylning vid hemresan från färjan så det blev en sväng förbi apoteket också.
Dagen är nästan slut och vi ska dra oss hemåt. Vädret är molnigt och det börjar småregna, vägarna blir glashala och hemska (och tro mig, vägarna är inte direkt ljuvliga sen innan). Vi är nästan hemma, bara två hus ifrån när vi kommer till en skymd korsning, jag kollar efter "lämna företräde"-skyltar men inget, och ingen trafik från höger heller. En grå Nissan kommer ut från vänster, från ingenstans, jag panikbromsar, framhjulet låser sig och bara glider framåt på den våta totalvärdelösa asfalten, in i sidan på bilen och där ligger vi.
Det absolut första jag gör är att kolla ifall flickan klarat sig och hjälper henne till vägkanten där hon får sitta ner. Vi båda klarar oss, inte en skråma på någon av oss eller kläderna, tom ölen och mjölkpaketen i ryggsäcken höll. Cykeln ser värre ut dock, men det verkar endast vara kåporna som tagit skada. Tur att jag körde så sakta.
Sen ser jag den, skylten, 2-3 m högt upp på en stolpe, vit med en liten röd border, inte konstigt att jag missade något jag inte letade efter. Mina nya jeans också helt oljiga, vi borde ha stannat inne.
För inte så länge sen inskaffade jag min nuvarande lilla pärla, en CBR600F från 91, nog för att den var lite sliten här och där men med två grova veckors jobb och en hel del pengar blev den nästan som ny.
Jag började med att åka hälsa på flickvännen då det hade varit planerat en längre tid men blev hela tiden uppskjutet pga att lackeraren inte var den snabbaste. Att åka och hälsa på henne är dock lättare sagt än gjort, för hon studerar i Estland, men men, en snabb packning och vips var man på färjan (där man förövrigt delade hytt med den enda andra hojåkaren på båten, och lite frestad blev man när man såg hans helt nya GSX-R 750 -06).
Efter ett par dagar inlåsta på ett rum i Estland lyckades flickan övertala mig att jag åtminstone borde ha ett extra par jeans som är nyare än 7 år och har mer tyg än ett par badbrallor... samt att jag borde klippa mig. Dessutom hade hon lyckats dra över sig en förkylning vid hemresan från färjan så det blev en sväng förbi apoteket också.
Dagen är nästan slut och vi ska dra oss hemåt. Vädret är molnigt och det börjar småregna, vägarna blir glashala och hemska (och tro mig, vägarna är inte direkt ljuvliga sen innan). Vi är nästan hemma, bara två hus ifrån när vi kommer till en skymd korsning, jag kollar efter "lämna företräde"-skyltar men inget, och ingen trafik från höger heller. En grå Nissan kommer ut från vänster, från ingenstans, jag panikbromsar, framhjulet låser sig och bara glider framåt på den våta totalvärdelösa asfalten, in i sidan på bilen och där ligger vi.
Det absolut första jag gör är att kolla ifall flickan klarat sig och hjälper henne till vägkanten där hon får sitta ner. Vi båda klarar oss, inte en skråma på någon av oss eller kläderna, tom ölen och mjölkpaketen i ryggsäcken höll. Cykeln ser värre ut dock, men det verkar endast vara kåporna som tagit skada. Tur att jag körde så sakta.
Sen ser jag den, skylten, 2-3 m högt upp på en stolpe, vit med en liten röd border, inte konstigt att jag missade något jag inte letade efter. Mina nya jeans också helt oljiga, vi borde ha stannat inne.
Last edited: