Då var det bevisat att fartkameror är farliga

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Man får se upp för fartkameror i sommar. De bevisligen farliga även för oss motorcyklister om man är ouppmärksam och har blicken på fel ställe.

Vill passa på att be den unga damen om ursäkt för mitt lilla raljerande. Hoppas att hon klarar sig helt oskadd och att försäkringsbolaget öppnar plånboken så att hon kan få ut en likvärdig bil.

http://m.hallandsposten.se/nyheter/....se&utm_medium=referral&utm_campaign=redirect

Nu skall jag inte spekulera om orsaken till den aktuella olyckan, men på ett generellt plan skulle jag tro att mobiltelefonfipplande och fartkameror - två allt vanligare fenomen på våra vägar - blir extra farliga när de uppträder samtidigt.

Satan i gatan det dära var en redig fartkamera det där - enl bilden, bilen dEmÅlErAd och kameran oskadad :fakta :hihi

Säkert vore ifall folk kollar på vägen när de kör samtidigt som alla vägar vore utrustade med fartkameror som alla är på. Samt rör sig på räls längs vägen o flyttas varje 12:e timme.

Edit: ändrar det o säger att säkert vore om alla bilar var styrda med gps efter rådande hastighetsbegränsning!

Edit: ändrar det o säger att säkert vore det om ingen körde fordon överhuvudtaget. Människor är i helhet inte kapabla att ta ansvar o tänka logiskt

Last edited:
Säkert vore ifall folk kollar på vägen när de kör samtidigt som alla vägar vore utrustade med fartkameror som alla är på. Samt rör sig på räls längs vägen o flyttas varje 12:e timme.

Den genomsnittslige svennebannanen hade nog inte ens märkt att dom hamnade på bild, när det blixtrar som kriget utanför rutan kommer de tro att paparazzi är på G :glömdet:banana

Borde man inte kunna utöka funktionaliteten i fartkamerorna och marknadsföra dem som selfiekameror? Bilden streamas trådlöst till passerande bilisters mobiler som därmed ser en perfekt bild av hur deras bil är placerad på vägen, utan att behöva släppa blicken från mobilen. Med lite marknadsföring i rätt kanaler och tillräckligt många fartkameror (gäller att aldrig försvinna ur bild) kommer det göra underverk för trafiksäkerheten.

Nu skall jag inte spekulera om orsaken till den aktuella olyckan, men på ett generellt plan skulle jag tro att mobiltelefonfipplande och fartkameror - två allt vanligare fenomen på våra vägar - blir extra farliga när de uppträder samtidigt.

Jag är nästan säker att dina spekulationer är 99% riktiga.... Skulle vara intressant å se om de finns en bild på de.

Jag är nästan säker att dina spekulationer är 99% riktiga.... Skulle vara intressant å se om de finns en bild på de.

Det positiva är att detta i så fall är självreglerande - problemen tar liksom ut varandra :)

Jag tänker som jag brukar: hade skylthastigheten varit högre hade det inte fipplats är min bestämda men utskällda åsikt.

Jag kan tänka mig en annan förklaring än fipplandet med mobilen. Eftersom det verkar vara en väg på landet med låg trafik.
Och hen har ju inte kört på en bil som bromsat in pga kö utan kört av vägen.
Självupplevt:
Mobilen har precis trillat ner från sin plats nånstans uppe vid instrumenten och ner på golvet i bilen.
Jag fick då idën att böja mig ner och plocka upp mobilen från golvet.
Men på nått sätt kom tanken att detta kanske inte var en bra idë in i mitt huvud,
nån 10-iondels sekund innan det var dags plocka upp mobilen.
Trots spikrak landsväg och inga bilar sikte
Det känns fortfarande obehagligt när jag tänker på hur nära det var.

Med tanke på att
Fart kameran står upp
Fronten inte speciellt skadad
Damen oskadad
tippar jag att farten inte varit med än 10km/h till 20km/h

Jag har själv kört ner en trafikdelar stolpe i Malmö på natten i överaskande halt väglag (isfri grå asfalt övergick i högerkurvan i helsvart isig asfalt)
Bilen såg ut ungefär som på fotot. Men eftersom jag lyckades (ren tur) ta stolpen
exakt mitt i fronten på en VW bubbla tog reservhjulet under bagageluckan och fångade smällen.
Och jag kunde köra till polisstationen och anmäla det hela.
Onödigt ta "smitning" för en stolpe som kostade mig 300kr till Gatukontoret.
Och på polisstationen kom frågan : Är det halt ute? En av våra svartvita har just voltat ut på en åker.

Last edited:
Jag tänker som jag brukar: hade skylthastigheten varit högre hade det inte fipplats är min bestämda men utskällda åsikt.

Intressant "out of the box" tänkande!

Om hastigheten är högre så "tvingas" man fokusera på vägen, men när det går så sakta blir man uttråkad och andra saker kan stjäla uppmärksamheten. Att ligga i lagliga 110 på Svenska motorvägar är dötråkigt, men ute i Europa där skyltad hastighet ofta är runt 130 (eller mer) är det helt okej att köra, t.o.m ett nöje i bland.

Jag kan tänka mig en annan förklaring än fipplandet med mobilen. Eftersom det verkar vara en väg på landet med låg trafik.
Och hen har ju inte kört på en bil som bromsat in pga kö utan kört av vägen.
Självupplevt:
Mobilen har precis trillat ner från sin plats nånstans uppe vid instrumenten och ner på golvet i bilen.
Jag fick då idën att böja mig ner och plocka upp mobilen från golvet.
Men på nått sätt kom tanken att detta kanske inte var en bra idë in i mitt huvud,
nån 10-iondels sekund innan det var dags plocka upp mobilen.
Trots spikrak landsväg och inga bilar sikte
Det känns fortfarande obehagligt när jag tänker på hur nära det var.

Med tanke på att
Fart kameran står upp
Fronten inte speciellt skadad
Damen oskadad
tippar jag att farten inte varit med än 10km/h till 20km/h

Jag har själv kört ner en trafikdelar stolpe i Malmö på natten i överaskande halt väglag (isfri grå asfalt övergick i högerkurvan i helsvart isig asfalt)
Bilen såg ut ungefär som på fotot. Men eftersom jag lyckades (ren tur) ta stolpen
exakt mitt i fronten på en VW bubbla tog reservhjulet under bagageluckan och fångade smällen.
Och jag kunde köra till polisstationen och anmäla det hela.
Onödigt ta "smitning" för en stolpe som kostade mig 300kr till Gatukontoret.
Och på polisstationen kom frågan : Är det halt ute? En av våra svartvita har just voltat ut på en åker.

Det är inte fartkameran som syns på bilden utan från andra hållet , fartkameran som kärringen kysste gick av och ändrade takets design en aning

Det är inte klokt vilka ytterligheter en del tar till för att protestera mot fartkamerorna!!!

Är möjligen damen en allierad spätta som gillar hög fart?
Nu när är kameran är borta så är det fri fart:banana

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...