Då sitter man här med...

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
punktering. Kört in mina nya däck några hundra mil och anade inte att det här skulle inträffa.

Körde precis motorvägen hemåt och jag fick en konstig känsla i kroppen som jag kände till sen tidigare precis när jag kom till min avfart. Då började bakdelen av hojen att vingla och jag insåg att jag fick punka.

Nu sitter man och väntar på vägassistans i mörkret.. Det regnar inte iallafall :).

Bifogat

• uploadfromtaptalk1347392083248.jpg
    uploadfromtaptalk1347392083248.jpg
    134.7 KB · Visningar: 165
Fick också punka efter bara några mil på mina, men jag pumpade upp däcket å lyssnade vart det läckte och trodde att det vart hål men visade sig att det låg en gummi bit vid kanten av däcket och fälgen.....men iaf jävligt surt för dig:(.....och lite mer tur för mig:tungan

Ligger mest skräp på motorvägarna. Sitter det inget i däcket, skruv eller liknande? Man reser upp den med framhjulet och punkterar bakdäcket....

Beroende på var och hur däcket är punkterat kan det gå att rädda med plugg.

Fan vad surt. Kan vara värt att ringa igen efter att uppgiven tid har passerat. När jag utnyttjade assistans med bilen så hade försäkringsbolaget slarvat bort min anmälan. Vart är du stående?

Äntligen hemma. Vägassistansen kom efter 1h, 15min ungefär. Trevlig kille som själv körde MC som jobbade där. Hojen står nu parkerad hos en verkstad och jag måste säga att Svedea hanterade det här bra, såhär långt.

Däcket blev fixat men inte utbytt hos Vianor och den är hämtklar redan nu. Jobbigt att köpa ett nytt däck redan nu :(.

Kan ju säga att det var soft att ha XL (Tilläggsförsäkring) försäkringen hos Svedea:

4.9.1.1 Assistans
Försäkringen lämnar ersättning för:
• Reparation på plats om den understiger kostnaden för bärgning till närmaste verkstad.
• Arbetskostnad vid hjulbyte på grund av punktering.
• Transport av drivmedel vid bränslebrist.
• Bärgningskostnad oavsett fel på motorcykeln.

Last edited:
Sådärja.. Hämtat hojen nu. Fick pröjsa 350:- allt som allt men jag antar att Svedea kommer ersätta mig för det med.

De gjorde en undersökning och noterade att det antagligen var glapp i svingen, svinglagret eller stötdämparen :( samt slapp kedja :(.. Så lämna in hojen för 2400:a mil service, däckbyte + undersökning + byte av något av det skulle vara fel = :brinnerup..

Last edited:
Efter att kört dryga 30 mil händer detta 4 mil från Sthlm
DSC01855-XL.jpg

Blev bärgare för mig med efter att suttit 2 tim i diket.
Det gick att laga för 300kr då det var mitt i körbanan, skönt det på ett däck som bara gått 600 mil

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!