Då och nu; RR-tider i Sverige

Mr. Dante skrev:
Är det Jonny "trial" Andersson du menar? Jag kör 70cc men honom nu och han är fortfarande (Irriterande) snabb.. men eftersom jag fick stryk av honom ett par år i sträck så bildade jag team med honom och vipps så var man en vinnare.. :)

Ja, han har varit svensk mästare i 125cc, 1996 tror jag.

Chris Ash skrev:
Hur fort det gick är säkert att lita på. Däremot låter det som att smärre förväxlingar eller felmarginaler var ganska vanligt förekommande.

Man skall vara väl medveten om att de tider som det snackas om, före transponder eran, i de allra flesta fallen endast gäller TRÄNINGSTIDER. Varvrekord kan tex. endast slås vid tävlingar. Vad jag har fått berättats, är att det var mycket sällsynt med tidtagning varv för varv under tävling, då på den svart vita tiden.
Jag såg (igår) hos en bekant en träningstids lista från Sviestad´s SM tävling 1994, där Billy Gällros med en 500 sidvagn körde på 55,4.
Två gubbar och en trehjuling och 500cc!!!!

6008pro skrev:
Jag såg (igår) hos en bekant en träningstids lista från Sviestad´s SM tävling 1994, där Billy Gällros med en 500 sidvagn körde på 55,4. Två gubbar och en trehjuling och 500cc!!!!
Cylindrarna till den trehjulingen har jag i mitt garage (om det vara Yamahan han körde med vill säga). Notera det i era anteckningsblock. :tungan

En sak som är lite skillnad från då och nu är startavgifterna.

Satt och kollade på inbjudan för Scandinavian Open 1997. Bara 8 år sen kan man tycka. Att anmäla sig till serien och betala alla 5 race kostade då 3500:- Körde man "Rookie" så kostade ett race 250:-

Bifogat

• TR SO 1997.JPG
    TR SO 1997.JPG
    68.3 KB · Visningar: 78
Axxexs skrev:
En sak som är lite skillnad från då och nu är startavgifterna.

Satt och kollade på inbjudan för Scandinavian Open 1997. Bara 8 år sen kan man tycka. Att anmäla sig till serien och betala alla 5 race kostade då 3500:- Körde man "Rookie" så kostade ett race 250:-
Det har väl blivit markant bättre nu när vi betalar mer?

IRONI! :)

tider det!

Visst kör man bara fortare och fortare ju äldre man blir ;-) Fast ibland är det bara minnet som sviktar lite åt "fel hål" ?

Låt oss klargöra att förr togs tiderna med stoppur i BÄSTA fall. Vanligtvis med armbandsur och märkligt är att hemmaförare alltid hade bättre tider på kvalet än andra...? Transpondern var int upfunnen och ibland var bansträckningen annorlunda (tex anderstorp, Kga, Mantorp, Knutstorp) mot i modern tid.

Men visst, många körde alldeles för fort på gamla hojar för de visste inte annat.....

/Eric

Erics 1000s skrev:
Visst kör man bara fortare och fortare ju äldre man blir ;-) Fast ibland är det bara minnet som sviktar lite åt "fel hål" ?

Låt oss klargöra att förr togs tiderna med stoppur i BÄSTA fall. Vanligtvis med armbandsur och märkligt är att hemmaförare alltid hade bättre tider på kvalet än andra...? Transpondern var int upfunnen och ibland var bansträckningen annorlunda (tex anderstorp, Kga, Mantorp, Knutstorp) mot i modern tid.

Men visst, många körde alldeles för fort på gamla hojar för de visste inte annat.....

/Eric
The older i get the faster i was :tungan

Gökurstiderna från forntiden då man körde utan transponer är inte att lita på, men visst gick det fort även på den tiden, dock är dagen material så pass överlägset men i slutändan är det ändå föraren som sätter gränserna.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph