Då och nu; RR-tider i Sverige

Gustav O skrev:
Ska maila Per Träff och se om han kan rota runt i lite arkiv på Sviestad!

Bra idé, vilket kul projekt det hade varit att rita upp diagram och sånt över varvtidsutvecklingen i olika klasser...:)

Och ungefär där nånstans insåg man att man inte har något liv

Chris Ash skrev:
Enligt Sköld så ska nån finne varit först under minuten på Sviestad. Vet ej om det var 60 eller 70-tal, men 54 med en 250cc 1968 låter helt sjukt osannolikt. Vad hade de? Knappast mer än 60 hästar? Tom med dagens däck, fjädring och chassi hade 54 varit en svår nöt att knäcka med 60 pållar.....

Det torde då vara Tapio Virtanen i 350 cc, gissningsvis -75.

54-tider 1968 är fysiskt omöjligt om man inte efter start och mål körde genom depån, över gräskanten och ut på rakan efter krönet
:lol

Dagens åkare i Classic racing med moderna däck når höga 1,04 och då är årsgränsen för cyklarna 1967 så under minuten med en 250 under 60-talet verkar rätt hårigt...

Boris JR skrev:
Dagens åkare i Classic racing med moderna däck når höga 1,04 och då är årsgränsen för cyklarna 1967 så under minuten med en 250 under 60-talet verkar rätt hårigt...

I de flesta fall är det ju fortfarande samma gubbe som kör!!!!!!!!
Det är klart att tiderna inte skjunker med stigande ålder på HELA ekipaget.
Vad kör "Knotan" på för tider idag, med sin TZ250 från -77/79?
Jag har hört talas om något som skulle hetat "1.00 klubben", det måste ha varit dåtidens (68-70) mål för åkarna att få vara med i.

6008pro skrev:
Jag har hört talas om något som skulle hetat "1.00 klubben", det måste ha varit dåtidens (68-70) mål för åkarna att få vara med i.
Där är väldigt många inom dagens classicracing som kör betydligt snabbare än vad cyklarna någonsin gick då de var nya. Knota kör om jag minns rätt på 1,01 och är en av de snabbaste i sin klass så 1,00 var nog ett realistiskt mål under 70-talet...

elwe skrev:
Det torde då vara Tapio Virtanen i 350 cc, gissningsvis -75.

54-tider 1968 är fysiskt omöjligt om man inte efter start och mål körde genom depån, över gräskanten och ut på rakan efter krönet
:lol

Det namnet låter bekant, och 74 eller 75 har jag för mig var året då minuten spräcktes....

Denne finne ska dessutom ha varit en av de första som knäskrapade på svenska RR-banor.

Chris Ash skrev:
Det namnet låter bekant, och 74 eller 75 har jag för mig var året då minuten spräcktes....

Denne finne ska dessutom ha varit en av de första som knäskrapade på svenska RR-banor.

Tapsa bodde utanför Åbo. Tävlade en hel del mot Läänsivoori och Saarinen på hemmaplan och där var stilen utbredd ganska tidigt.

Så, det kan mycket väl vara Tapsa som började med knäskrap på svenska tävlingar. Han hade iaf den tidens utbytbara knäskydd, dvs en ficka med dragkedja på knät där man kunde stoppa ner plastkoppar. Han körde ett tag fabriks-MZ i VM.
Koorhonen och Pekka Nurmi är också tänkbara knäskrapare :)

De tidigare, snabba, finnländarna ( t ex Salonen) körde med konventionell stil.

F ö la man inte i knäna frivilligt ... med bara dubbelt getnappaskinn på skinnställets knän gjorde det jävligt ont att sätta ett knä i curbsen!

Torkel skrev:
Under B-racet sa Knota att han hade varvrekordet i 250cc på Sviestad 1968 eller nåt sånt osannolikt årtal! 54 och nånting körde han på i alla fall! Diagonaldäck och ekerfälgar, imponerande. Rolle vet säkert mera!

Några siffror var rätt...

Han började köra 68, (Filip kan hoppa in i skamvrån och stanna där en stund) men då var det nog inte så bra tider.

-86 eller -87 körde han med ESW-rotaxen (den han körde på b-racet) 56 blankt. Missad start och mycket adrenalin gav då en 3e plats!

16" radialer, sedan blev det 17" och nu har motoGP gått ner i storlek igen fundersam

6008pro skrev:

Stigande ålder på en hoj behöver inte betyda att den går snabbare. För varje år utvecklas den lite, filas lite här och lite där. Kunskap byggs upp.

Jämför för drygt 10 år sedan i 500 GP, satelitteamen som köpte de storas fiolårshojar brukade vinna 3-4 första tävlingarna då de hade fått full dokumentation på hojarna.

Reflexer etc blir sämre på gubben men erfarenheten ökar. Vi fick fina bilder skickade till oss från Englandsracet, när gubben har hård kamp med en Engländare över curbs och gräs innan det är engländarens tur att leka gräsklippare. Gubben tog placeringen! Hård strid om alla placeringar i England

Under ett antal år i slutet av -70 samt början/mitten av åttio var 250 i stort sett som standard 250 är nu. Alla hade lika hoj, fanns bara tz250 men lite olika årsmodeller. Startfält på mer än 70 anmälda förekom!

Rolle Rotax skrev:
Stigande ålder på en hoj behöver inte betyda att den går snabbare. För varje år utvecklas den lite, filas lite här och lite där. Kunskap byggs upp.

Jämför för drygt 10 år sedan i 500 GP, satelitteamen som köpte de storas fiolårshojar brukade vinna 3-4 första tävlingarna då de hade fått full dokumentation på hojarna.

Reflexer etc blir sämre på gubben men erfarenheten ökar. Vi fick fina bilder skickade till oss från Englandsracet, när gubben har hård kamp med en Engländare över curbs och gräs innan det är engländarens tur att leka gräsklippare. Gubben tog placeringen! Hård strid om alla placeringar i England

Under ett antal år i slutet av -70 samt början/mitten av åttio var 250 i stort sett som standard 250 är nu. Alla hade lika hoj, fanns bara tz250 men lite olika årsmodeller. Startfält på mer än 70 anmälda förekom!
Granath har ju kvar sin gamla Husqvarna och den ska visst ha +10 hästar mer nu än då han körde VM med den.

RedBaron skrev:
Granath har ju kvar sin gamla Husqvarna och den ska visst ha +10 hästar mer nu än då han körde VM med den.

Och ett batteri gamla Tz, från 250 -> 700/750... Men med mer tid, mer kunnande har nog huskyn också mer pulver.

RacerPelle har lovat kika lite på LMS kansli och se om han hittar gammal dokumentation som han kan delge oss! :tummenupp

När började man med transpondrar?

Rolle Rotax skrev:
Och ett batteri gamla Tz, från 250 -> 700/750... Men med mer tid, mer kunnande har nog huskyn också mer pulver.

Även om det skulle vara femtio hästar till i Husqvarnan så skulle Granaten knappast kunna köra under minuten med den på Sviestad. Han om någon har väl "erfarenhet" så det räcker. Men vad hjälper det när föraren inte går att uppgradera. Därför går det inte att jämnföra med vad dagens Classic förare kör på för tider. Det är ju så gott som alltid samma gamla gubbar, nu som då på samma cyklar, som de körde på redan för 30 år sedan.

Gustav O skrev:
RacerPelle har lovat kika lite på LMS kansli och se om han hittar gammal dokumentation som han kan delge oss! :tummenupp

När började man med transpondrar?

Gissar att transpondrarna kom runt 1997 i större utsträckning på racen. Jag minns att mina första race så satt det en hel hög med funktionärer i kontrolltornen och skrev upp vilka som passerade mållinjen för att ha koll på vem som skulle få vilken varvtid osv. Tidtagningen sköttes med fotocell eller vad det heter? Typ en sån som sitter i butikerna som pinglar när man går in eller ut. :)

Dom första som skötte transpondrarna var Sörliden Systems. www.sorliden.se På den tiden skulle alla ha transponderfästet på bakkutsen och dom var större än dagens modeller!

Rolle Rotax skrev:
Han började köra 68, (Filip kan hoppa in i skamvrån och stanna där en stund) men då var det nog inte så bra tider.

O jäklar, hade en aning om att det var i de krokarna, men på andra sidan 70-talet ;)

Axxexs skrev:
Gissar att transpondrarna kom runt 1997 i större utsträckning på racen. Jag minns att mina första race så satt det en hel hög med funktionärer i kontrolltornen och skrev upp vilka som passerade mållinjen för att ha koll på vem som skulle få vilken varvtid osv. Tidtagningen sköttes med fotocell eller vad det heter? Typ en sån som sitter i butikerna som pinglar när man går in eller ut. :)

Dom första som skötte transpondrarna var Sörliden Systems. www.sorliden.se På den tiden skulle alla ha transponderfästet på bakkutsen och dom var större än dagens modeller!

Ingen fotocell, en avtryckare som 1 person satt och hade hand om. Samme person antecknade om det var 2 som åkte så tätt att det blev samma 'skott' på dem.
Sedan satt en mindre stab och skrev upp siffror, alltid var det någon som klagade efteråt. Inte sällan hade den personen oläsliga siffror och blev sur på andra :va Satt några år både i mantorp och gelleråsen och skrev.
Därefter var det dags för stora matematiken att få fram varje tid.

Swedie skrev:
Så dessa tider från 80-talet o bakåt är kanske inte o lita på?

Hundradelarna ska du inte lita på, men resten ska vara rätt om det skötts rätt. Med fel personal kan transpondertider blandas ihop och bli fel också, kan vi lita på några tider? Har sett det hända så det är ingen skröna, men det var ett sydligt grannland som ordnade röran.

Swedie skrev:
Så dessa tider från 80-talet o bakåt är kanske inte o lita på?

Hur fort det gick är säkert att lita på. Däremot låter det som att smärre förväxlingar eller felmarginaler var ganska vanligt förekommande.

Chris Ash skrev:
Det stämmer säkert, då härjade killar som Peter Lindén, Jan Hanson, Trond Stubergh och Terje Ödegaard runt i jäkligt högt tempo.

Dessutom ska ju Stiggy, Håkan och "Trial" mfl ha susat runt på 56:or i 125 så det kan tom gått ännu fortare än 54 i 250.....

Jag har hört rykten om att Jan Hanson ska ha varit under 1.09 (Gelleråsen) på en 250 Racer redan 1994 eller 95, nåt av åren han vann SM.

Är det Jonny "trial" Andersson du menar? Jag kör 70cc men honom nu och han är fortfarande (Irriterande) snabb.. men eftersom jag fick stryk av honom ett par år i sträck så bildade jag team med honom och vipps så var man en vinnare.. :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph