Då har man kört årets första tur

Trevligt att höra att några kommit igång i uppsala trakten! Körde själv just första turen för året, här på Åland. Blev en rätt kort bit eftersom nya däck behövs, men det gav mersmak kan jag lova! Nya däcken åker på imorrn så sen är det bara sol som behövs (och möjligtvis att få den igenom besiktningen då).

Rek. till alla som har problem att få igång hojen efter vinter: ny bensin. Löste mina problem.. :tummenupp

Vi syns på vägarna, Kongo & Co., nästa vecka är jag tillbaks i staden.
 
blub skrev:

Rek. till alla som har problem att få igång hojen efter vinter: ny bensin. Löste mina problem.. :tummenupp
Vi syns på vägarna, Kongo & Co., nästa vecka är jag tillbaks i staden.


Har planerat att åka och köpa en bensindunk nu och tanka lite shell v-power
för att få igång skrället : )
 
ReDan skrev:
2081213 Har planerat att åka och köpa en bensindunk nu och tanka lite shell v-power
för att få igång skrället : )
Funkar det inte med startgas så hjälper nog inte v-power heller, spring igång den, då får du lite snurr på motorn och starka ben.

Är det batteri i hojen? jag hade tvärkortis i mitt en höst och den vägrade gå igång med kablar och allt man kan tänka sig.
 
Last edited:
Pertan skrev:
2081225 Funkar det inte med startgas så hjälper nog inte v-power heller, spring igång den, då får du lite snurr på motorn och starka ben.

Är det batteri i hojen? jag hade tvärkortis i mitt en höst och den vägrade gå igång med kablar och allt man kan tänka sig.
Springa igång en 650... lycka till! bogserlina och bil funkar bättre
Gör rent förgasaren byt stift och lite startgas+bogsering.
Jag hade en CR500 helcross den var inte den lättaste att starta heller.
 
ReDan skrev:
2081213 Har planerat att åka och köpa en bensindunk nu och tanka lite shell v-power
för att få igång skrället : )
så monstret har inte vaknat ur vintersömnen än? Jag tyckte annars jag såg dej igår vid halvniotiden när jag åkte till jobbet. 2 killar gick längs salabacksgatan den ena hade ett kawasakiställ över axeln. bogsera med bil är nog lättare, eller ett gäng motarder :hihi
 
R.R.B skrev:
2082736 så monstret har inte vaknat ur vintersömnen än? Jag tyckte annars jag såg dej igår vid halvniotiden när jag åkte till jobbet. 2 killar gick längs salabacksgatan den ena hade ett kawasakiställ över axeln. bogsera med bil är nog lättare, eller ett gäng motarder :hihi

Det var jag som hade kwackstället över axeln. :)
jag o anders hade varit o hämtat lite prylar.

Redan, imorgon får du ta o ladda igång xr´n så vi kan köra lite.
skrik om du behöver hjälp på dan, jag är ju van o putta igång dig. hahaha.
gick det med szr ska det väl gå med xr´n oxå. :)
/z
 
Pertan skrev:
2085366 Gick att springa igång min 1200 med lite vilja och adrenalin


Ja fast dina cylindrar är ju 300cc styck, min är ju 650cc = trögare : )=
Den gick igång ganska snabbt efter jag bytt tändstift iaf!
Jag e så glad så glad : )
 
Blev en liten runda idag med, kallt som fasen å för små grejjer!
Haha allt har krympt under vintern :D


E ju någon utställning här i kommunen... konst på väg.
Skall ut o kika på det lite imörra så då blire några mil till :banana


Mia skulle provköra (hon kan knappt cykla o köra bil gör hon som:tomten )
Allt fick avstyras då hon ej når ner till backen!
Men imörra skall sadeln bort så då har hon inget o skylla på....
Mer än att hon sitter tokigt då :)

ReDan skrev:
2087954 Ja fast dina cylindrar är ju 300cc styck, min är ju 650cc = trögare : )=
Den gick igång ganska snabbt efter jag bytt tändstift iaf!
Jag e så glad så glad : )
Spring.. ha 1:an i hoppa på, hoppa till ordentligt på mcn vid maxtryck släpper du kopplingen!
Mao en vanlig springa igång start... funkar det ej på en moppe som din?
Oavsett cc så borde ju det totala motståndet vara detsamma om inte mer ju fler cyllar man har..
Eller tänker jag fel nu?
 
Lindén skrev:
2087992Spring.. ha 1:an i hoppa på, hoppa till ordentligt på mcn vid maxtryck släpper du kopplingen!
Mao en vanlig springa igång start... funkar det ej på en moppe som din?
Oavsett cc så borde ju det totala motståndet vara detsamma om inte mer ju fler cyllar man har..
Eller tänker jag fel nu?

En stånka med lite komp i är i det närmaste omöjlig att springa igång. I bästa fall går det med bil att dra igång den (med treans eller fyrans växel). Oftast blir det dock bara fetsladd med bakdäcket. Motståndet blir mindre ju fler cyllar man har per volym (jämnare fördelat komp).

Det blev en liten tur för mig med idag. 4-5 snabbt avverkade mil för att testa nya kåpglaset (GP500 kallas modellen - ett högre rejsglas). Det fick klart godkänt - nu går det att ligga på mycket mer innan synfältet börjar bli suddigt av fartvind/vibrationer. :Bugar Den relativt nya styrdämparen (som är van vid höga farter från annat håll :hihi ) lugnar ner hojen ordentligt på de guppiga vägarna. Men nytt visir måste inköpas - det är mer än lovligt repigt nu i solljuset. Jag har beställt lite andra roliga och praktiska tillbehör som underlättar vidare framfart - återkommer med recension :D
 
Lindén skrev:
Mao en vanlig springa igång start... funkar det ej på en moppe som din?
Oavsett cc så borde ju det totala motståndet vara detsamma om inte mer ju fler cyllar man har..
Eller tänker jag fel nu?
Heh! Jag och en till försökte knuffa igång en TL1000 på Lunda för något år sedan och det var toalt lönlöst. Det var precis som om hojen hade skurit och då har den hojen 2 cylindrar á 500cc.
 
ÄNTLIGEN!
Nybesiktigad och klar och lyckades trycka mig i skinnstället även denna vår :gnissla (med viss möda:rodnar)

Och vilket väder!!

:banana
 
Hmm ja besikta borde man nog göra. Hade tid bokad nu på torsdag men så flög reg.skylten av någonstanns mellan sigtuna och uppsala igår. :huvet Tror det blir svårt att besikta utan eftersom jag fick ombesiktning pga. felplacerad plåt förra gången..
 
blub skrev:
2096723 Hmm ja besikta borde man nog göra. Hade tid bokad nu på torsdag men så flög reg.skylten av någonstanns mellan sigtuna och uppsala igår. :huvet Tror det blir svårt att besikta utan eftersom jag fick ombesiktning pga. felplacerad plåt förra gången..
Beställ en bums! De är hemma på ett skutt bara!
 
ÄNTLIGEN!

Nu har jag vågat mig ut igen =) Som vanligt behövdes en hel eftermiddag en halv burk stargas och mycket svordommar innan skrället gick igång. Dock så verkar mitt batteri helt färdigt eftersom det inte verkar laddas av hojen. Hoppas iaf att det är kasst batteri och inte något som är dyrt att laga.

Åka i helgen om vädret tillåter någon? :)
 
RR_Jonas skrev:
2099009 ÄNTLIGEN!

Nu har jag vågat mig ut igen =) Som vanligt behövdes en hel eftermiddag en halv burk stargas och mycket svordommar innan skrället gick igång. Dock så verkar mitt batteri helt färdigt eftersom det inte verkar laddas av hojen. Hoppas iaf att det är kasst batteri och inte något som är dyrt att laga.

Åka i helgen om vädret tillåter någon? :)

Vaffo måste alla djevlas så mycket med att starta sin hoj?
Min tog ca 2sec på sig för att brumma igång :tungan

Har hört ryktesvägen om att Lördag skulle bli fint :tummenupp


Passar samtidigt på att fråga just angående besiktning... Folk påstår att man behöver montera en extra reflex baktill... räcker det inte med att baklampan reflexar? Har förstått det så att den max får sitta 900mm upp, vilket mitt baklyse borde fixa ganska precis.
 
Last edited:
Jezqio skrev:
2100202Passar samtidigt på att fråga just angående besiktning... Folk påstår att man behöver montera en extra reflex baktill... räcker det inte med att baklampan reflexar? Har förstått det så att den max får sitta 900mm upp, vilket mitt baklyse borde fixa ganska precis.

Du behöver en seprata reflex (röd) som lämpligen ska sitta i närheten av regskylten eller baklyset. Med avsaknad av sådan eller en som är sprucken (hade jag...) så blir det en anmärkning i protokollet, men dock ingen ombesiktning.
 
TomK skrev:
2100681 Du behöver en seprata reflex (röd) som lämpligen ska sitta i närheten av regskylten eller baklyset. Med avsaknad av sådan eller en som är sprucken (hade jag...) så blir det en anmärkning i protokollet, men dock ingen ombesiktning.

Vad drygt.. får väl köpa en sådan och montera på nått bra ställe. *suck*
lär inte sitta kvar många minuter efter besiktningen dock :rolleyes:
 
Jezqio skrev:
2100842 Vad drygt.. får väl köpa en sådan och montera på nått bra ställe. *suck*
lär inte sitta kvar många minuter efter besiktningen dock :rolleyes:

Är nog inte helt sant att du behöver en separat reflex, däremot ska den du har sittande i bakljuset vara E-märkt, ska stå E2 som märkning i glaset om jag inte missminner mig.

På gammelhojar så var det ofta godkända reflexer i bakljuset medans dagens hojar måste ha en separat reflex. (på nästan alla mina "gamlingar" var det så)
Så på Hondan nästa år så är det extra reflex som gäller.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top