Då har det hänt igen

Dagens standard passar utmärkt därför jag har valt att åka tåg med min hund. Även om det inte har blivit så många gånger.
Du har ju nyss sagt att det var aldeles för varmt? Det blir inte varmare i en bur. Inte heller med en hundkorg.

Problemet är att jag är emot förbud för att det har hänt en gång. Det är inget större problem på tåg eller buss att hundar attackerar varandra eller andra människor.

Cirkusen har hänt EN gång. Och därför tycker jag inte att det är något större problem ombord på tågen.

Vid hur många attacker blir det ett problem?

Du har ju nyss sagt att det var aldeles för varmt? Det blir inte varmare i en bur. Inte heller med en hundkorg.

Vid hur många attacker blir det ett problem?

Jo det blir varmare i en bur i en redan varm kupé.

*suck* vill man måla fan på väggen över något som har hänt en gång så visst då kan man dra gränsen vid en. Annars brukar man säga att det ska vara ett upprepande mönster/problem för att man ska göra något åt det.

Problemet är att jag är emot förbud för att det har hänt en gång. Det är inget större problem på tåg eller buss att hundar attackerar varandra eller andra människor.

Jag tvivlar på att det har hänt EN gång att det har blivit tjaffs hundar emellan i en djurkupé. Kanske det var första gången det blev slakt..men varför vänta tills det händer igen? Hundar har instinkter, inte bara dom som härstammar från hundkamper. Detta är något vi inte kan älska bort hur mycket vi än vill.

Vi fattar inte alla deras signaler förrän det är försent. Inte ens Cesar Millian som anser sig vara expert på hundars kommunikation lyckas förutse hur hundarna skall reagera alltid. Tvivlar på att Anders Hallström och alla andra experter skulle kunna garantera detta heller.

Vi hundägare måste acceptera våra djurs svaga punkter och förebygga att dom orsakar problem. Detta är ett av dom.
Det är ingen naturlig miljö för hunden att befinna sig i, tåg, buss etc. Klart att många blir upptrissade och det blir lättare för "situationer" att uppstå.

Jag skulle lätt förvara min hund i en bur eller ha munkorg om det var vad som krävdes för att jag skulle få resa tillsammans med honom.

Jag tvivlar på att det har hänt EN gång att det har blivit tjaffs hundar emellan i en djurkupé. Kanske det var första gången det blev slakt..men varför vänta tills det händer igen? Hundar har instinkter, inte bara dom som härstammar från hundkamper. Detta är något vi inte kan älska bort hur mycket vi än vill.

Vi fattar inte alla deras signaler förrän det är försent. Inte ens Cesar Millian som anser sig vara expert på hundars kommunikation lyckas förutse hur hundarna skall reagera alltid. Tvivlar på att Anders Hallström och alla andra experter skulle kunna garantera detta heller.

Vi hundägare måste acceptera våra djurs svaga punkter och förebygga att dom orsakar problem. Detta är ett av dom.
Det är ingen naturlig miljö för hunden att befinna sig i, tåg, buss etc. Klart att många blir upptrissade och det blir lättare för "situationer" att uppstå.

Jag skulle lätt förvara min hund i en bur eller ha munkorg om det var vad som krävdes för att jag skulle få resa tillsammans med honom.

:klappar :bow :fakta

Jo det blir varmare i en bur i en redan varm kupé.

*suck* vill man måla fan på väggen över något som har hänt en gång så visst då kan man dra gränsen vid en. Annars brukar man säga att det ska vara ett upprepande mönster/problem för att man ska göra något åt det.

Det beror på bur eller hur? OM jag vore hundägare så skulle jag köpa den bästa buren som gick att uppbringa till min hund. Skulle inte du det?

En massa bra text.

Helt rätt inställning!

Last edited:
Självklart ska samhället reagera hårdare när något sådant här händer men då är det för sent för den hund som just blivit ihjälbiten. Tvång på munkorg på buss/tåg minimerar risken att hundar blir ihjälbitna som i detta fallet. Tror mer på en kombination. Hårdare tag från samhället samt tvång på tex munkorg i trängda miljöer som tex buss/tåg.

Jag tror ju att det enklaste sättet är om alla hundägare visade lite större omdöme. Man ska helst inte låta två hundar som inte tidigare träffats stå och nosa på varandra i det trånga utrymme som en tågkupé utgör. Får dom inte göra det så kommer dom heller inte att kunna slåss.

För övrigt tror jag att problemet med hundar som ryker ihop på tåg eller bussar är mycket mindre än problemen med att kvinnor våldtas eller misshandlas, att folk rånas och en hel massa annat.

Jag tycker fortfarande att krav på munkorg är dumt då det innebär en kraftigt försämrad komfort för hunden. En hund som kräver munkorg för att man ska kunna vistas bland folk är inte frisk.
Det enda sätt en hund har att göra sig av med överskottsvärme är genom att flämta och hänga ut med tungan. En munkorg hindrar det. Oavsett det är en munkorg där hunden tillåts öppna munnen. Det innebär bara en mindre försämring. Inte frånvaro av försämring.

Jag håller med dig. Vore det ett krav att man hade munkorg så skulle jag använda den för att få resa med min hund. (Nu har jag tyvärr ingen hund för tillfället men ändå) Dock är ju det optimala att burar eller munkorgar inte ska behövas. Om jag skulle resa på tåg med en hund så skulle jag inte låta den hälsa på en annan hund i en tågkupé. Ser man till att hålla dom från varandra så kommer dom inte att ryka ihop heller. Kunde alla hundägare hålla sig till den enkla principen så skulle problemet inte finnas.

För jag är ganska övertygad om att om du föredrar att inte ha munkorg på din hund om bara problemet löstes på något annat sätt.

Man kan inte alltid förutsäga hur en hund kommer att reagera i mötet med en annan hund men man kan förhindra att närkontakt uppstår utan att använda något annat än ett koppel.

Last edited:
Det enda sätt en hund har att göra sig av med överskottsvärme är genom att flämta och hänga ut med tungan. En munkorg hindrar det. Oavsett det är en munkorg där hunden tillåts öppna munnen. Det innebär bara en mindre försämring. Inte frånvaro av försämring.

Visst innebär det en försämring men den är marginell. Sätt det i relation till vad som kan hända ifall 2 hundar ryker ihop i en trång kupé utan munkorgar. Kan bli hemska skador eller som i detta fall leder till döden för den ena hunden. Då är det ett ganska litet pris att använda hundkorg.
Är det en varm sommardag med risk för dålig ventilation på tåget, låt hunden stanna hemma eller hitta andra transportsätt för din hund.

För övrigt tror jag att problemet med hundar som ryker ihop på tåg eller bussar är mycket mindre än problemen med att kvinnor våldtas eller misshandlas, att folk rånas och en hel massa annat.

Försöker du skaffa billiga poäng. Tror då någon människa men hyfsad intellektuell nivå tycker tvärtom. Nu pratar vi om fallet med hunden som bets ihjäl i en kupé och munkorgars vara och icke vara. Våldtäckter och andra problem kan vi lösa i en annan tråd.

Ska dom sitta i bur så ska SJ ha speciella burar så att man vet att det finns gott om luft till hunden i buren.

Sist jag åkte tåg för ca 3v sedan med hund så var det så varmt på tåget mellan Göteborg och Malmö att det skulle ha varit djurplågeri att stänga in honom i en bur på golvet. Som vanligt var det överbokat på tåget och det var nog minst 25 grader i kupén och ingen luft alls kändes det som.

Du vet att det är svalare på golvet än uppe vid ditt huvud eftersom varm luft stiger uppåt?

Hur gör du på sommaren när värmen överstiger 25 grader? Sätter hunden i källaren? Går ni på promenad i solen eller får hunden göra sina behov i källaren tills det är svalt nog att gå på promenad?

Ser du till att det alltid är under 25 grader inne även när du inte är hemma?

Har du bil med luftkonditionering och rutor som är tonade med värmereflekterande solfilm? Om inte hur gör du för att hålla hunden sval i under varma sommardagar när ni reser?

Självklart ska man vara uppmärksam på hur hunden mår när det är varmt men varför skapa ett problem som inte finns?

/H. Undägare

Say what?

Kan du översätta det där till svenska tack.

sorry, satt på tåget och en hund skrämde slag på Å Ä och Ö

(Skämt o sido så gjorde jag faktiskt det, men skrev via ipod och orkade inte aktivera det)

Åter till ämnet: Efter att ha pendlat med tåg i över 7 år så stötter man då och då på hundar som ligger i gången (ja skrammeltågen har inte alltid djurkupe). Man måste ju då tänka att ett djur kan reagera annorlunda, i för dem, en annorlunda och kanske t om stressad situation och man bör ta det försiktigt när man går förbi dem, visa respekt helt enkelt (som man ska göra för alla djur), att då som en annan hundägare gå fram med en helt främmande hund är väl yttest olämpligt för att inte säga dumdristrigt oavsett om "lilla fido aldrig gör en fluga förnär hemma i sitt revir".....

Fasiken .."skitskraj" varenda gång jag ska förbi en hund, trots att jag har hundvana, av det faktumet att det finns risk för att man kan råka trampa hunden på svansen när man ska gå förbi den om tågen kränger, skulle någon bli förvånad om den hunden skulle hugga/morra/dra sig undan.

Som sagt jag är inte förvånad över hundens reaktion, oavsett vem som började så är det högst olämpligt att ha två hundar så nära varandra när man åker tåg :huvet har sett x antal gånger diverse hundraser "ryta till/morra, vissa tänderna" när en passagerare med hund kommer förbi den och bara "dundrar"/sätter sig brevid utan att tänka på hunden som ligger där just då.

Btw:
Ingen som har regerat på detta: detta var en "kamphund" antar att det inte var synd om hunden då :rolleyes: , men hade det varit en golden eller liknande ja då hade det stått på första sidan på aftonbladet

http://www.gt.se/1.1169229

Last edited:
Ska dom sitta i bur så ska SJ ha speciella burar så att man vet att det finns gott om luft till hunden i buren.

Sist jag åkte tåg för ca 3v sedan med hund så var det så varmt på tåget mellan Göteborg och Malmö att det skulle ha varit djurplågeri att stänga in honom i en bur på golvet. Som vanligt var det överbokat på tåget och det var nog minst 25 grader i kupén och ingen luft alls kändes det som.

Det är så jävla typiskt dagens inställning!
SJ ska fixa speciella burar till min hund för att jag vill ha med den på tåget!
Allt kretsar inte runt dig och din hund. Det är ditt ansvar att se till att din hund inte attackerar eller skadar någon annan person/hund.
Mao det är ditt eget ansvar att se till att din hund har en bur med gott om utrymme om du vill att han/hon ska ha det!

Ta lite eget ansvar för en gångs skull och förvänta dig inte att andra ska fixa fram saker till dig!

Tänkt på på oss pendlare, instängda i ett trångt tåg utan luft, det är ett under att vi inte attackerar varandra mer än vad vi gör :gnissla .....tågvärden brukar få agera hugg..nej förlåt tuggben:hihi

Det är sådana här saker man ska tänka ut en bra lösningar på INNAN man skaffar hund, måste hunden med, kan någon annan ta hand om den, blir den mer stressad av att följa med än att vara hemma och någon tar hand om det under tiden jag är borta etc etc.....och ska den med hur löser man det på allra bästa sätt. tåg och hundar är absolut ingen bra kombination, betänk att det även även kan finnas katter, och annat löst folk:rolleyes: ombord

Skrivet lite med blinken i ögat ;)

skjut alla kamphundar! Om nån tycker att det är ägarnas fel kan vi väl lika gärna skjuta dom också! Alltså inga kamphundar och inga ägare. Fast om det är ägarnas fel, och vi bara skjuter dom, och låter hundarna gå fria, kommer det bli bra då? Näääää, bort med allt!

Det är så jävla typiskt dagens inställning!
SJ ska fixa speciella burar till min hund för att jag vill ha med den på tåget!
Allt kretsar inte runt dig och din hund. Det är ditt ansvar att se till att din hund inte attackerar eller skadar någon annan person/hund.
Mao det är ditt eget ansvar att se till att din hund har en bur med gott om utrymme om du vill att han/hon ska ha det!

Ta lite eget ansvar för en gångs skull och förvänta dig inte att andra ska fixa fram saker till dig!

Jag tar eget ansvar för min hund och jag garanterar att han inte biter någon!
Skulle hunden det handlar om i detta fallet ha varit min så hade den inte levt idag. Den hunden var inte frisk i skallen och därför hade jag avlivat den.

OM och det är ett stort jävla OM SJ skulle införa bur eller munkorgs tvång så skulle det vara säkrare för alla om det redan fanns burar i djurkupén som satt fast och som inte var i vägen för alla som skulle fram.

Jag tar eget ansvar för min hund och jag garanterar att han inte biter någon!
Skulle hunden det handlar om i detta fallet ha varit min så hade den inte levt idag. Den hunden var inte frisk i skallen och därför hade jag avlivat den.

OM och det är ett stort jävla OM SJ skulle införa bur eller munkorgs tvång så skulle det vara säkrare för alla om det redan fanns burar i djurkupén som satt fast och som inte var i vägen för alla som skulle fram.

alltså "djurkupe"..kupe är för mig fyra-sex platser där man kan stänga till med en dörr, inte i vägen för så många som ska fram då?

Ha hundarna i gången däremot...är lite större risk. Ska framföra era synpunkter till sj och tågpendlarföreningen, så blir det som du föreslår så vet du vem du ska tacka:näsblod

.......nämligen den bästa :yoparty tågvärden på hela sj, se det här fick mig att le-tråden..

alltså "djurkupe"..kupe är för mig fyra-sex platser där man kan stänga till med en dörr, inte i vägen för så många som ska fram då?

Ha hundarna i gången däremot...är lite större risk. Ska framföra era synpunkter till sj och tågpendlarföreningen, så blir det som du föreslår så vet du vem du ska tacka:näsblod

.......nämligen den bästa :yoparty tågvärden på hela sj, se det här fick mig att le-tråden..

På X2000 tågen är djurkupén ca 20 platser och i den delan av vagnen som ligger närmast resturangvagnen (vagn 5) så alla som finns i vagn fem ska igenom kupén plus alla som ska från den handikappvänliga vagnen ska oxå igenom. Och sen alla som ska på toa :rolleyes: På en tur på ca 3 timmar så var det inte ens 5 min mellan de som skulle fram.

På X2000 tågen är djurkupén ca 20 platser och i den delan av vagnen som ligger närmast resturangvagnen (vagn 5) så alla som finns i vagn fem ska igenom kupén plus alla som ska från den handikappvänliga vagnen ska oxå igenom. Och sen alla som ska på toa :rolleyes: På en tur på ca 3 timmar så var det inte ens 5 min mellan de som skulle fram.
Betänk då hur det är vid skrammeltågen (ac va e det), där kan vi börja snacka spring o kaos, jag har sett hundar attackera varandra men som tur var slutde det bra, angånde att man har djurkupe i mitten av tågsettet, som en del fortfarande har kvar, så försöker man ändra på det, I första hand fõr allergikernas skull.

(åker totalt 3 h tåg dagl mån-fre)

Last edited:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3670435

Jodå kärringen försvarar sin lilla ääääälskling som är så söt och rar och aaaldrig gör en fluga förnär.. EGENTLIGEN.. Fast det var ju en olycka och alla kamphundar vill helst bara pussa sin matte och inte göra något aggresivt. Nånsin.

Nu råkar jag veta att många människor i den här människans närområde under väldigt lång tid har varit rädda för hennes hundar.. Är det bra eller?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8