Då är det bara 3 år kvar med Arlanda Test Track!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det handlar om gnällkukarnas och offerkoftornas rätt mot samhället i allmänhet och särintressen i synnerhet. Lite av en folksport.

Inskränkthet syns i någons oförmåga att ta in andras villkor och förutsättningar.

Förlåt...:(

Kunde inte låta bli att ta citat från en annan tråd där "vi" motorcyklister inte blir hatade utan står på andra sidan...:(
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förlåt...:(

Kunde inte låta bli att ta citat från en annan tråd där "vi" motorcyklister inte blir hatade utan står på andra sidan...:(
Haha, jag tar den. :tummenupp
För omväxlings skull har jag ju dessutom hållit mig borta från hästdiskussionen (som brukar komma ett par gånger om året här på sporthoj).

Men, tror ärligt talat inte att någon hemmahörande här på sporthoj aktivt jobbar för att förbjuda hästarnas varande, i synnerhet på inhägnat område. Även om jag faktiskt varit med om att hästar blev förbjudna att gå i en hage för att där var ett äldreboende bredvid.
De äldre som bodde på äldreboendet blev dock ganska ledsna över det eftersom att de tyckte om att se hästarna i hagen om dagarna, och ingen annan i byn förstod förbudet över huvud taget.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan inte du som bor i närheten börja må jävligt dåligt av att du INTE får höra en massa hojar och bilar som gasar runt på en bana? Gärna offentligt och väldigt högljutt :D

Haha. :D Jag gillar mest bara att gnälla av mig lite då och då här på sporthoj. (Ja, och facebook)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Har bara kört där en gång med bilen, men hade gärna kört mer bara det fanns tillfällen...Dom kan väl flytta den nånstans mellan Norrtälje och Täby och sen köra drop in ett par gånger i veckan :D
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det handlar om gnällkukarnas och offerkoftornas rätt mot samhället i allmänhet och särintressen i synnerhet. Lite av en folksport.

Haha, jag tar den. :tummenupp
För omväxlings skull har jag ju dessutom hållit mig borta från hästdiskussionen (som brukar komma ett par gånger om året här på sporthoj).

Förlåt, det var inte personligt menat mot dig... :krama
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar att det är Erik Van De Meulebrouck 66år boende i Sigtuna som beklagar sig å sitt barns vägnar Henrik Van De Meulebrouck 43år som bor i Rosersberg ca 400meter från närmsta motorbandel.
Och 3 km SSV flygplatsen, mittemellan / under inflygningen / starten för Arlandas två banor i riktning SSV mot NNO.
Jag gissar Henrik jobbar på Arlanda. Man biter inte den hand som föder en.
Eller så är han handikappad, man tar ju inte och köper ett hus i närheten av en storflygplats och under inflygning / start om man inte gillar störningar.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jäkligt trist.. Haft många bra dagar där!

Det som skulle kunna vara "positivt" med avvecklingen är OM de faktiskt smäller upp en ny bana som är lite mer anpassad för mc-körning! Man får hålla tummarna för det helt enkelt!

Det "roliga" är dock att Meulebrouck jobbar eller iaf jobbat på Arlanda fpl, förmodligen pensionerad där. Vi var kollegor.. eller ja, jobbade på samma företag men med helt olika saker.

Så det går tydligen bra att frivilligt spendera hela yrkeslivet i bullret på en flygplats och sen sitta hemma och störa sig på just buller på fritiden..
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det som skulle kunna vara "positivt" med avvecklingen är OM de faktiskt smäller upp en ny bana som är lite mer anpassad för mc-körning! Man får hålla tummarna för det helt enkelt!
En stor del av verksamheten som byggs upp i området mellan Arlanda och Eurostop kommer att ha behov av en testbana. Så helt otänkbart är det ju inte att det blir något nytt sen.

Annars finns väl Trosta eller vad det nu heter inte allt för långt bort.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag tror dock inte sista ordet är sagt ännu. Arlanda Holding har ju investerat en hel del pengar där, Polisen som är en ankarhyresgäst har ett långt kontrakt och glöm inte att nästa år är det val också. Syltryggarna i kommunhuset måste ju tänka på röstfisket och då är det ju klädsamt att utfärda en treårsförlängning av bygglovet och säga att "då ska minsann verksamheten vara avvecklad"....

Hur många gånger har politikerna "lovat" att Bromma flygplats ska läggas ner? Hur många passagerare reser till och från Bromma idag? (Hint: över 2 milj).... Så, tillåt mig småle....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En stor del av verksamheten som byggs upp i området mellan Arlanda och Eurostop kommer att ha behov av en testbana. Så helt otänkbart är det ju inte att det blir något nytt sen.
Annars finns väl Trosta eller vad det nu heter inte allt för långt bort.

Trosta Park är så vitt jag kan se på karta inte i närheten av ATT.
Jag har kört med bil på TP. Födelsedagspresent. Den del av TP banan som användes för lite övningar i att bromsa och svänga och köra mellan koner är raksträckan på ca 400meter närmast husen. Och den S-formiga bandelen SÖ om ovan raksträcka användes för att transportköra tillbaka till "starten" på "raksträckan" längst upp i NÖ.
Men det kanske går att göra nått roligare av det.
PS. För mig som inte kört bil på bana på många år och inte kör bil mer än i jobbet var det riktigt kul att få prova på hur bra det går att bromsa och svänga samtidigt med banans bilar, Ford Focus med rallybur ,rallystolar och fyrpunktsbälten. Man har 4 bilar, tar 8 deltagare i en sådan här övning som tar ca 4 timmar och endast en bil i taget kör. Så man får både åka med, köra själv och stå vid sidan och se på. Och TP har en bra instruktör. DS
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förlåt, det var inte personligt menat mot dig... :krama

Nåja jag har gnällt på hästarna i trafiken tillräckligt för att vara lite förtjänt av en känga i den riktingen. :hihi
Och blir inte upprörd över det heller, jag har tänkt efter lite på ämnet och antagit en ödmjukare hållning sedan en tid. :crash
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
När jag höll på med modellflyg när jag var yngre var det många flygfält som hade problem med grannar som klagade på bullret. Vissa extra rabiata fall ringde och klagade på buller så fort de såg nåt i luften, även segelflyg...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nåja jag har gnällt på hästarna i trafiken tillräckligt för att vara lite förtjänt av en känga i den riktingen. :hihi
Och blir inte upprörd över det heller, jag har tänkt efter lite på ämnet och antagit en ödmjukare hållning sedan en tid. :crash

Då vart det inte helt fel ändå! :tummenupp

Men min erfarenhet är annars att gnälla på människor som gnäller sällan gör att de "antar en ödmjukare inställning" utan bara gnäller på mig också... :D

Att försöka vara lite ödmjuk måste inte betyda att man "förlorat" eller att man förringar sig själv utan kan däremot betyda att jag faktiskt långsiktigt "vinner" något.

Vi hade grannar till ett garage med motorcyklar som gnällde om det mesta. Men genom att vara lite ödmjuk, presentera oss, be om ursäkt och säga förlåt för att vi störde så fick vi en öppning till att kunna prata. När vi hade förklarat vad vi pysslade med och med lite tillmötesgående slutade klagomålen.
Och den värsta "Gnällkärringen" kvittrade och var hur trevlig som helst efter ett tag. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då vart det inte helt fel ändå! :tummenupp

Men min erfarenhet är annars att gnälla på människor som gnäller sällan gör att de "antar en ödmjukare inställning" utan bara gnäller på mig också... :D

Att försöka vara lite ödmjuk måste inte betyda att man "förlorat" eller att man förringar sig själv utan kan däremot betyda att jag faktiskt långsiktigt "vinner" något.

Vi hade grannar till ett garage med motorcyklar som gnällde om det mesta. Men genom att vara lite ödmjuk, presentera oss, be om ursäkt och säga förlåt för att vi störde så fick vi en öppning till att kunna prata. När vi hade förklarat vad vi pysslade med och med lite tillmötesgående slutade klagomålen.
Och den värsta "Gnällkärringen" kvittrade och var hur trevlig som helst efter ett tag. :)

Jaoh.
Oftast vinner man mer på att vara trevlig än att gå i polemik.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
http://www.unt.se/sigtunabygden/motorbana-i-arlandastad-far-klartecken-4570824.aspx

"Bygg- och trafiknämnden ger ännu en motorbana grönt ljus. Den här gången gäller det Arlanda Test Track 2 i Arlandastad.Motorbanan får tidsbegränat bygglov. Motorbanan används idag för förarutbildning och utveckling inom fordonsindustrin.
Ett av villkoren är att verksamheten måste vara måttligt personintensiv med tanke på inflygningen till Arlanda flygplats.
Miljö- och hälsoskyddsnämnden har sedan tidigare gett motorbanan klartecken.
Tanken är att verksamheten ska bli permanent när en ny detaljplan för området börjar gälla. Banan är en kilometer lång och tio meter bred."
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Från Bygg- och trafiknämnden:

Del 1 och den nya kommande banan
Bygglov_1.jpg Bygglov_2.jpg

Del 2 och den gamla banan med 3 år kvar.
Bygglov_3.jpg Bygglov_4.jpg Bygglov_5.jpg




Sen en liten närmare bild från del 2 och nått som är lite intressant.
De har kontaktat alla berörda fastighetsägare och bett dem komma med synpunkter om banan. Endast 1 av de tillfrågade har haft synpunkter på banan. Ska vi kan ju gissa vem.....
Klagomål om buller har heller inte inkommit från någon annan sedan 2013.

Bygglov_6.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top