Då är dagen här...

Hej och grattis!

Jag har en kawazaki zxr 400, jag är påtok för lång för den. Kawazaki byggde den med tjejer som målgrupp. Den är lite klen upp till 6500 varv men sen drar det iväg. Om jag inte har helt fel så ligger effekten på 65-70 hk, vikten är 159 kilo. Sitthöjden är 76.5 cm.

Tack vare sin lätta vikt är den ganska snabb!

Grattis till kortet!
Mitt tips är Kawas z750. Känner en tjej som har en sån och har gått runt den många ggr och blir mer och mer sugen på byte. fast då blir det en z1000 då, eftersom jag måste ta mitt testosteron i beaktande.. ;)

den är snygg men lite för tung tyvärr :( rätt irriterande att vara klen ;) men jag ska glutta på en sån i alla fall . tack för tipset!

Hej och grattis!

Jag har en kawazaki zxr 400, jag är påtok för lång för den. Kawazaki byggde den med tjejer som målgrupp. Den är lite klen upp till 6500 varv men sen drar det iväg. Om jag inte har helt fel så ligger effekten på 65-70 hk, vikten är 159 kilo. Sitthöjden är 76.5 cm.

Tack vare sin lätta vikt är den ganska snabb!

AHA! den måste jag titta på hör jag :) tack för tipset och tack för gratulationen :D

Last edited:
Daytona 675 kanske. mycket smal och smidig, 83 cm, 185 kg rätt sportig:rolleyes:

Grattis till kortet.:tummenupp

Tackar!!!! :D:D

sitter just nu och googlar på sitthöjder och får upp att ER5 ska ha sitthöjd på 80cm!!! och makens GPZ när jag mätte den(med tumstock) var 83 och jag når inte ner ens på nåder på den om jag försöker glida ner en heeel del.
maken googlar och hävdar att hans ska var 78cm hög bara....kan inte stämma...tror faktiskt min är sänkt! :D

jo sänkningsats har jag tänkt på men jag vet liksom inte hur mycket en sänkningsats gör, inte speciellt nu när de hävdar att ER5 är 80cm i sitthöjd(jo tjena :P). och jag vet inte riktigt vilken höjd som är gränsen för vad jag fixar. måste nog gå och mäta min hojs sitthöjd :gnissla

Om du vill sitta upprätt är kanske Triumph Street Triple ett bra alternativ (inte R modellen dock, den är lite högre). Finns sänkningssats till den och den väger original 167 kg. Slänger du på ett Arrow 3-1 så väger den bara 160. Trots det 107 hk och bra vrid redan på låga varv. Fantastisk att köra, smidig, lätt, bra balans och riktigt pigg!

Om du vill sitta upprätt är kanske Triumph Street Triple ett bra alternativ (inte R modellen dock, den är lite högre). Finns sänkningssats till den och den väger original 167 kg. Slänger du på ett Arrow 3-1 så väger den bara 160. Trots det 107 hk och bra vrid redan på låga varv. Fantastisk att köra, smidig, lätt, bra balans och riktigt pigg!

den ska jag titta på, låter bra tyngdmässigt och en hel del hk jämfört med min ER5 :p tack för tipset :)

den ska jag titta på, låter bra tyngdmässigt och en hel del hk jämfört med min ER5 :p tack för tipset :)

My pleasure!

Med Arrow 3-1 och mappning får du dessutom ett antal hk till, och bättre vrid samt gasprespons, den pinnar på fint! Har du vägarna förbi Gbg är det bara att höra av sig så kan du ta en tur på min (men som sagt något högre).

Polarens sambo är 158,5cm och når ner på min K6 så det är bara att handla och så behöver du inte bekymra dig om att byta upp dig på ett bra tag...

Polarens sambo är 158,5cm och når ner på min K6 så det är bara att handla och så behöver du inte bekymra dig om att byta upp dig på ett bra tag...

läste att den är 81cm hög och du säger att polarens tjej når ner?! menar du suzuki GSXR? önskar du hade en bild på henne på hojen för det knappt så jag kan tro det :D

när jag skulle köpa en hoj provsatt jag en kawa gpz 750 och hade inte en chans att nå ner ::gnissla

Daytona 675 kanske. mycket smal och smidig, 83 cm, 185 kg rätt sportig:rolleyes:

Grattis till kortet.:tummenupp

Hade en sån en halv smmar (det var så länge jag fick ha kvar den...)
Jag nådde ner med tårna, så de gick ju. Men det krävde än mer planering än vad min monster gör. Daytonan är så pass smal att det gör inget. Finns sänkningssats. Tror det var en 2 cm. Jag blir osäker nu...
Däremot så upplevde jag det svårare att hålla på med balansen och glida ner på ena sidan svårare när man sitter så framåtlutad.
Den var också sjukt rolig att köra. Svängde jämt precis dit man ville och höll spåret fint. Jag skulle gärna vilja ha en sån som en banhoj.

Höjden går att fixa. Däremot så är knäna mot tanken oftare fel. Alltså själva vinkeln. Man ska vara glad om någorlunda får knäna på rätt ställe.

Jag är förresten 1,63 med lite vilja. :yoparty

Jag är 163 cm och har kortare ben än genomsnittet. En sänkt SV650 blev min ideallösning: lagom vikt att baxa med, lagom drag för mig, och inga problem att nå ner till marken. Bra prisläge gör det ju också trevligt.

Daytona 675 är grym men har ganska "hög" sitthöjd, t.ex. gsxr 750 (06-10 iaf) är märkbart lägre sitthöjd. Beror väl lite på sadeln. Har sett en sadel som sänker sitthöjden på daytona 675 med 1 cm.

Men vad vill du ha för hoj? Såg inte om du ville ha sporthoj eller t.ex. street triple som är riktigt kul annars (och låg sitthöjd) - PROVKÖR!!:yoparty

Last edited:
Jag är 163 cm och har kortare ben än genomsnittet. En sänkt SV650 blev min ideallösning: lagom vikt att baxa med, lagom drag för mig, och inga problem att nå ner till marken. Bra prisläge gör det ju också trevligt.

den var snygg..lite så där hemkänsla dvs påminner lite om min ER5 :p

sänkning är nog något jag får räkna med det är just hur många cm man kan få och hur hög den är från början...fan för att vara kort och jag är som du skulle jag tro dvs korta ben...kanske en benförlängning skulle passa mig..säg extra 10cm vore guld ;)

Hade en sån en halv smmar (det var så länge jag fick ha kvar den...)
Jag nådde ner med tårna, så de gick ju. Men det krävde än mer planering än vad min monster gör. Daytonan är så pass smal att det gör inget. Finns sänkningssats. Tror det var en 2 cm. Jag blir osäker nu...
Däremot så upplevde jag det svårare att hålla på med balansen och glida ner på ena sidan svårare när man sitter så framåtlutad.
Den var också sjukt rolig att köra. Svängde jämt precis dit man ville och höll spåret fint. Jag skulle gärna vilja ha en sån som en banhoj.

Höjden går att fixa. Däremot så är knäna mot tanken oftare fel. Alltså själva vinkeln. Man ska vara glad om någorlunda får knäna på rätt ställe.

Jag är förresten 1,63 med lite vilja. :yoparty

just det framåtlutad och glida ner är ingen trygg höjdare....sen är jag ju så osäker på om jag kan köra framåtlutad pga gammal whiplashskada och ledvärken jag har...det måste jag prova mig fram om orken för längre turer.
jag har också korta armar så när jag provsuttit sporthojar tidigare med framåtlutad körstil så räcker jag baske mig knappt fram över tanken :död
är det nått du upplever men lärt dig att ha eller har du möjligen längre armar än mig?:tungan

Daytona 675 är grym men har ganska "hög" sitthöjd, t.ex. gsxr 750 (06-10 iaf) är märkbart lägre sitthöjd. Beror väl lite på sadeln. Har sett en sadel som sänker sitthöjden på daytona 675 med 1 cm.

Men vad vill du ha för hoj? Såg inte om du ville ha sporthoj eller t.ex. street triple som är riktigt kul annars (och låg sitthöjd) - PROVKÖR!!:yoparty

jag är inte så låst..alltså jag vet att jag inte vill ha tex en virago men gillar vissa custombikes som är riktigt kompakta(nu kommer jag inte på vad den heter som jag syftar på). Gillar inte sånadära "ploffa ploffa" och med min långsamma pärla så är de flesta mer snabbare ju ;)

street triple påminner om min ER5 meeeeeeen lite coolare dårå, me like, den skriver jag upp på min lista. TACK för tipset :D

Last edited:
Kvittar väl om man har både fötterna i marken vid stop eller bara den ena, vet en tjej som var lite kort men hade inga större problem med att stanna med en Transalp, hon körde helt enkelt Captain Morgan stilen. Respekt där säger jag.

Kvittar väl om man har både fötterna i marken vid stop eller bara den ena, vet en tjej som var lite kort men hade inga större problem med att stanna med en Transalp, hon körde helt enkelt Captain Morgan stilen. Respekt där säger jag.

Jag är nog rätt harig med det där, välte med hojen ett par gånger när jag övningskörde, dvs vid stillastående och även om jag inte slog mig vart jag harig av det..ja jag är det av naturen så att jag tog mc kort är en riktig fantastisk grej för mig :D
därför vill jag nå ner med bägge benen när jag står still men inser faktiskt nu att jag gör INTE det med ER5an :p och jag är liiite mindre rädd nu än för 2år sen ;) så glida ner lite ska funka men inte så där asmycket för jag är rädd att klena jag inte ska kunna hålla hojen stadigt även om jag håller balansen med tomgången.
troligen är ju det också en vanesak det förstår jag..är bara en mycket bekymrad människa till naturen :gnissla

Har hojen ifråga bred och tjock sadel så kan det ju gå att karva ur 5cm sitthöjd ur den.

Jag körde en gång en Kawa som hade urgröpt sadel, det var inte riktigt rätt med mina 186cm men för ägaren gjorde det hela skillnaden.

just det framåtlutad och glida ner är ingen trygg höjdare....sen är jag ju så osäker på om jag kan köra framåtlutad pga gammal whiplashskada och ledvärken jag har...det måste jag prova mig fram om orken för längre turer.
jag har också korta armar så när jag provsuttit sporthojar tidigare med framåtlutad körstil så räcker jag baske mig knappt fram över tanken :död
är det nått du upplever men lärt dig att ha eller har du möjligen längre armar än mig?:tungan

Jag kan ju inte göra som killarna gör. De sätter sig lite rakare upp o bara håller med en hand. Jag når fram, men inte är det mycket över. Det går med lie vilja alltså.
Men ja, det var flera hojar jag kände att jag inte nådde fram på. Framförallt 1000 kubikare.

Tungt blir det ganska fort med att sitta framåtlutad. Det behövs lite högre farter. Annars gäller det att hålla upp sig med mage/rygg/ben.

Vi ägnade oss många turer till affärer och bara provsatt allt möjligt. Övningskörde även på demohojar. Fast vi frågade noga först att det var ok.

läste att den är 81cm hög och du säger att polarens tjej når ner?! menar du suzuki GSXR? önskar du hade en bild på henne på hojen för det knappt så jag kan tro det :D

när jag skulle köpa en hoj provsatt jag en kawa gpz 750 och hade inte en chans att nå ner ::gnissla

Gsxr 1000...

Kan nog vara så att olika tillverkare mäter olika!

Första gången jag var i hennes lgh så slog jag huvudet i alla taklampor för de hängde så lågt...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT