I Finland har vi ju telefonförbud undertiden man kör bil, eller, du måste använda hands-free. Det heter att allting distraherande är förbjudet; dricka kaffe, lacka naglarna, facebook på mobilen etc.
Själv använder jag hands-free 90% av tiden jag sitter i bilen, även om det är bara föf 10 minuter. Det är bekvämt. Om jag inte har hands-free med/ikopplad, så undviker jag faktiskt att prata i mobilen, ringer upp hellre när jag kommit fram.
Före lagen brydde jag mig inte alls.
Och jo, vi får faktiskt böter om det syns tydligt,50€ om jag minns rätt. Efter en ny lag 2011 får vi även ett "märke", 3 märken under ett år eller 4 märken under 2 år och kortet åker upp på hyllan för att samla lite damm.
Under 2010 skrevs det 7.500 böter för att tala i telefon i Finland.
Och visst distraherar det körande mera än om man inte skulle prata i mobilen..
Själv använder jag hands-free 90% av tiden jag sitter i bilen, även om det är bara föf 10 minuter. Det är bekvämt. Om jag inte har hands-free med/ikopplad, så undviker jag faktiskt att prata i mobilen, ringer upp hellre när jag kommit fram.
Före lagen brydde jag mig inte alls.
Och jo, vi får faktiskt böter om det syns tydligt,50€ om jag minns rätt. Efter en ny lag 2011 får vi även ett "märke", 3 märken under ett år eller 4 märken under 2 år och kortet åker upp på hyllan för att samla lite damm.

Under 2010 skrevs det 7.500 böter för att tala i telefon i Finland.
Och visst distraherar det körande mera än om man inte skulle prata i mobilen..