Därför förbjuds inte mobilerna i trafiken!

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Nej varför ska de bry sig om detta när de har fullt upp med att klämma åt oss mc förare och sänka alla hastigheter på våra vägar.
De säger nåt som säger emot deras eget tänkande.

" Avfärdade rapport

Nils-Petter Gregersen, forskningsdirektör på VTI, för fram två huvudsakliga argument som förklaring. För det första visar undersökningar att bilförare i andra *länder ofta struntar i lagen, menar han. Förbud tycks inte leda till att folk slutar använda sina telefoner i trafiken.
– I andra länder har man kunnat se en nedgång en viss tid efter att nya lagar införts. Men sedan har användningen återgått till samma nivå igen. Vi tror inte att folk kommer att följa lagen, säger *Nils-Petter Gregersen. "

Nej varför ska de bry sig om detta när de har fullt upp med att klämma åt oss mc förare och sänka alla hastigheter på våra vägar.
De säger nåt som säger emot deras eget tänkande.

" Avfärdade rapport

Nils-Petter Gregersen, forskningsdirektör på VTI, för fram två huvudsakliga argument som förklaring. För det första visar undersökningar att bilförare i andra *länder ofta struntar i lagen, menar han. Förbud tycks inte leda till att folk slutar använda sina telefoner i trafiken.
– I andra länder har man kunnat se en nedgång en viss tid efter att nya lagar införts. Men sedan har användningen återgått till samma nivå igen. Vi tror inte att folk kommer att följa lagen, säger *Nils-Petter Gregersen. "

Den instälningen tycker jag vi ska applicera på alla lagar... "Äsch, folk bryr sig inte så vi stiftar inga lagar..." :huvet

Den instälningen tycker jag vi ska applicera på alla lagar... "Äsch, folk bryr sig inte så vi stiftar inga lagar..." :huvet

Ja det passar de att tänka så när det gäller telefoner och pratande i bil, men varför tro då att folk ska följa trafikregler eller hastighetsgränser som är fokus ett när det gäller fiaskot SMC och deras eXtReM beteende.

Det är som vanligt med de styrande i dessa samanhang.De lyssnar sällan eller aldrig på de som vistas därute utan helt och hållet enbart på inhyrd och påstådd expertis.Därför blir det aperunk av det hela alltför många gånger och folk undrar fortfarande efteråt hur det kunde bli så fel. :dummer

det är som med lagen kasta inte skräp på marken det är förbjudet, men många gör det ändå. Inte en jävel åker fast typ 3 personer per år. börjar folk åka fast så skulle man se en förändring.

det är som med lagen kasta inte skräp på marken det är förbjudet, men många gör det ändå. Inte en jävel åker fast typ 3 personer per år. börjar folk åka fast så skulle man se en förändring.

Det bästa med den lagen är ju att cigarettfimpar, som står för majoriteten av nedskräpningen, inte räknas. WTH?

Om enarmade får köra bil så ser jag inte problemet med att föraren håller en mobil med en hand (av två).

Däremot kanske det borde vara obligatorisk munkorg på passageraren? :hihi

Äggsagt! Med det resonemanget kan det ju bara vara ekonomiska intressen som gör att man inte återinför fri fart. Finns det belägg för att hastighetsbegränsningarna någonsin skulle ha respekterats?

Nollvisionen handlar om att minska antalet döda och svårt skadade till Noll. INTE minska antalet olyckor till noll.:rolleyes:

Det gör man bl.a. med att se till att vi har så låg hastighet på våra vägar så när inte om, vi krockar ska vi inte dö eller bli allvarligt skadade, mer än 10 % bestående invaliditet.

Då kan man, även om risken för en olycka fyrdubblas, tillåta mobilprat för även om det blir fler olyckor så om man bara inte dödas eller skadas allvarligt så har Noll Vision uppfyllts. DÄRFÖR förbjuds inte mobiler i trafiken

Taskigt läge för oss som inte är skyddade av en plåtlåda men för er som kört ett tag så kommer ni nog ihåg att när Visionen sjösattes så sa man att motorcyklar måste förbjudas eftersom de inte passar in i den passiva säkerheten det handlar om. Pudel naturligvis eftersom inte tiden var mogen men de ger inte upp...

Vi som kör hoj måste ha aktiv säkerhet så vi undviker en krock men det är inte det Noll Vision bygger på. Tyvärr:(

Som den här artikeln förklarar, är det inte mobilen i sig som orsakar olyckor, det är kassa förare. Ta bort mobilen och de fortsätter att krasha...

Som den här artikeln förklarar, är det inte mobilen i sig som orsakar olyckor, det är kassa förare. Ta bort mobilen och de fortsätter att krasha...

Och köper det? Jag har aldrig krockat eller varit med i nån bilolycka sen jag tog körkortet sen 11år tillbaks, men varit nära många ggr när man varit så dum och svarat på ett viktigt samtal, i de situationerna har det bara varit tur att det inte hänt nåt. Om nåt oförutsett hade hänt i omgivningen hade jag inte klarat det.

sitter nu och skriver medans jag kör :) helt lagligt och ej extrem bara för våra politiker hatar mc men alla de äger en mobil.

Last edited:

Tänker på förra resan i kalifornien, överallt fans det varningar om 1000$ böter för att kasta skräp....och rent var det på gatorna.

Man kan ju tänka sig att kassa förare är mer benägna att bli distraherade av saker som inte har med bilkörning att göra, medans goda bilförare har tillräkligt med kapacitet över för att både framföra bil och tala i telefon.

Eller att bra bilförare har det goda omdömmet att inte svara i telefon i komplexa trafiksituationer.

Man kan ju tänka sig att kassa förare är mer benägna att bli distraherade av saker som inte har med bilkörning att göra, medans goda bilförare har tillräkligt med kapacitet över för att både framföra bil och tala i telefon.

Eller att bra bilförare har det goda omdömmet att inte svara i telefon i komplexa trafiksituationer.

Smart! känner igen mig fast när jag kör mc :) kör ju bättre än medel och har grymt bra koll i trafiken så jag kan hålla högre fart än alla andra, typ dubbla hastigheten så varför ska jag lida av en lag bara för vissa är så kassa så de klotar hela tiden eller kör ihjäl sig eller andra?

Fast å andra sidan kanske inte ett telefonförbud behövs om polisen faktiskt såg till att folk följde trafikförordningen

Kap 2
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Fast det är i.o.f. lite svårare att föra till bevisning mot en telefonerande eller messande förare än ett uttryckligt förbud.

Last edited:
Fast å andra sidan kanske inte ett telefonförbud behövs om polisen faktiskt såg till att folk följde trafikförordningen

Kap 2
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Fast det är i.o.f. lite svårare att föra till bevisning mot en telefonerande eller messande förare än ett uttryckligt förbud.

Med Noll Vision så är ju människan inte med, annars skulle det räcka med ovan.:)
Fri Fart!:tungan

Nu klara brittiska poliser att kolla mobiler och åker du fast kostar det £1 000!
IoM har inga motorvägar men fri fart på delar av vägnätet!:kär
Prata i mobilen stillastående i bilkö och du riskerar £1 000 även där!:)
Men så har de heller ingen Noll Vision utan människan är med.:tummenupp

Smart! känner igen mig fast när jag kör mc :) kör ju bättre än medel och har grymt bra koll i trafiken så jag kan hålla högre fart än alla andra, typ dubbla hastigheten så varför ska jag lida av en lag bara för vissa är så kassa så de klotar hela tiden eller kör ihjäl sig eller andra?

Kul för dig, själv är jag rätt kass på att köra bil så jag svarar inte i telefonen när jag kör.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman