Där rök min framtid!

McFille skrev:
Äh, finns det inga arbetsmöjligheter Sverige kan man alltid söka sig utomlands.
Läs det du tycker är intressant, inte vad du tror är lättast att få jobb som!

Fan, sitter här och söker runt på Oslos högskola m.m. för mer information om utbildningen. Verkar ju vara grymt intressant! Det var just en sån här utbildning jag letade efter när jag hittade Biomekanik i Halmstad. Biomekaniken är lite bredare, men det är just protesutveckling som jag är mest intresserad av.

Gah, jag skulle ju plugga nu. Jefla arnoldsson... :gnissla

:pannkyss Så ja lilla gubben! Såja! Jag ska kolla upp biomekanik! Jag visste inte heller något om ortopedtekniker. Sen var det min chef som berättade om att han ville läsa det när han var ung. Så jag kollade upp det och det var skithäftigt! Jag var hos "Team Ortopedteknik" som tillverkar åt lanstinget i jönköpings län och gick med en där en hel dag. Jag ville inte gå hem! Jag var med och tillverkade delar i kolfiber, titan och vanligt rostfritt. Det var jättespännande!

Som certifierad minröjare så VET jag att det finns är jäkligt stort behov av ortopedtekniker i världen och jag är inte feg att flytta utomlands för ett tag. Sen kommer det många sådana offer till sverige! Det är en marknad med gott om arbeten idag. Och imorgon!

Vad pluggar du nu då McFille?

arnoldsson skrev:
:pannkyss Så ja lilla gubben! Såja! Jag ska kolla upp biomekanik! Jag visste inte heller något om ortopedtekniker. Sen var det min chef som berättade om att han ville läsa det när han var ung. Så jag kollade upp det och det var skithäftigt! Jag var hos "Team Ortopedteknik" som tillverkar åt lanstinget i jönköpings län och gick med en där en hel dag. Jag ville inte gå hem! Jag var med och tillverkade delar i kolfiber, titan och vanligt rostfritt. Det var jättespännande!

Som certifierad minröjare så VET jag att det finns är jäkligt stort behov av ortopedtekniker i världen och jag är inte feg att flytta utomlands för ett tag. Sen kommer det många sådana offer till sverige! Det är en marknad med gott om arbeten idag. Och imorgon!

Vad pluggar du nu då McFille?

Läser näringslära i Lund, läser upp lite ämnen inför planerade medicinstudier och jobbar extra på ett gruppboende.
Får se hur det blir, håller nämligen på att göra testerna för flygförare och skall göra de sista testerna om två veckor, så blir jag antagen där tar jag nog det...mycket man vill göra.
:)

2fast4hjo skrev:
Jag är ju själv utbildad inom ett sådant "smalt" yrke så ja jag vet nog vad det innebär.

I och med att jag arbetade på Ortopedröntgen på Sahlgrenska så hade jag ett nära samarbete med dem på Ortopedtekniska. Ang arbetsmöjligheter för olika yrkeskategorier inom vården så har jag varit på massor med informationsmöten/kurser/föreläsningar ang detta.

Förutom ortopedtekniker kommer det även att vara stor efterfrågan på röntgensjuksköterskor, narkos- och operationssjuksköterska m.m

Jag tror också att du överdriver arbetsmöjligheterna inom detta område. Det där känns smalt och är det också, därmed inte sagt att ortopedtekniker inte behövs.

Jag antar att du syftar på när 40 talisterna går i pension va? Jag har hört det där i 10 år och jag tycker nog inte att arbetslösheten sjunkit något vidare.

För övrigt så tror jag att jobba här skulle vara betydligt intressantare än att jobba på en ortopedtekniker avdelning i sjukvården.

arnoldsson skrev:
Ja just det jag... jag vet en sak jag kan göra; enkel biljett till Paris och sen främlingslegionen på Corsica i 5 år.,... :kulspruta

Du har ju alltid Burseryds Bruk. :tungan

Nu känns det lite bättre!
Jag var inne på länken med universiteten utomlands och var inne på australien... Den verkade vara uppdaterad år 2000 för det stod om öppet hus 2001... Hmmm.... Jag hatar sånt!

Jag får allt bli prostituerad istället! det krävs ingen större utbildning... Sen kan jag starta en utbildning för det! Någon som är sugen? McFille kanske? :banana

Jag hade också sökt FN-tjänst i Kosovo men det blev inte heller något... Fast det kanske är bra att det inte blev något nu med alla Muhamed bilder. Det blir inte alltid riktigt som man vill här i livet! Det lär man sig mer och mer!

Blip skrev:
Jag tror också att du överdriver arbetsmöjligheterna inom detta område. Det där känns smalt och är det också, därmed inte sagt att ortopedtekniker inte behövs.

Jag antar att du syftar på när 40 talisterna går i pension va? Jag har hört det där i 10 år och jag tycker nog inte att arbetslösheten sjunkit något vidare.
Det främsta orsaken är att det ska göras en stor satsning på b l a osseointegrerade benproteser (brånemarksmetoden) http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/Dokument/pressmeddelanden/Pressmeddelande 041122.pdf

¨
HanneZ, vet inte vilken kurs det var, vårdstämman hade
325 föreläsare, 200 föreläsningar och 100 posters.

Nog om detta.

Ten-0 skrev:
Du har ju alltid Burseryds Bruk. :tungan

Ehhhhh... NEJ! Det är ju det som är mardrömmen att hamna där resten av livet!!! Vart kommer du ifrån i och med att du känner igen Arnåsholm? Vet du vem jag är också eller? :gnissla

arnoldsson skrev:
Nu känns det lite bättre!
Jag var inne på länken med universiteten utomlands och var inne på australien... Den verkade vara uppdaterad år 2000 för det stod om öppet hus 2001... Hmmm.... Jag hatar sånt!

Jag får allt bli prostituerad istället! det krävs ingen större utbildning... Sen kan jag starta en utbildning för det! Någon som är sugen? McFille kanske? :banana

Jag hade också sökt FN-tjänst i Kosovo men det blev inte heller något... Fast det kanske är bra att det inte blev något nu med alla Muhamed bilder. Det blir inte alltid riktigt som man vill här i livet! Det lär man sig mer och mer!

Visst, skiter sig allt kan vi börja sälja kroppsdelar och medicin i skumma gathörn istället... :hihi

Kolla in universiteten i England och Skottland, de verkar up-to-date. Oslos Högskola verkar bra också!
Det kostar apmycket att plugga i Australien, plus att det är väldigt svårt för utlänningar att komma in. Smidigare inom EU efter utbildningen också, då en EU-utbildning är likvärdig i hela Europa.

Ha ha! Ja kroppsdelar är det ju!!!
Nu har vi ett nytt ord för prostituerad = "ortopedisk konsult" :banana :hihi :rofl :lol

Den är jag nöjd med!!!!

arnoldsson skrev:
Ehhhhh... NEJ! Det är ju det som är mardrömmen att hamna där resten av livet!!! Vart kommer du ifrån i och med att du känner igen Arnåsholm? Vet du vem jag är också eller? :gnissla

Född Burseryd inflyttad Anderstorp. Jag tror inte jag vet vem du är, Robin Sanell är den ända jag känner från Arnåsholm och Agge då från, ja vad det nu heter.

Lite annat folk från Bosebo med som man gick i samma klass med.

Zilog, ingen aning om vad för företag det kan tänkas vara faktiskt. Men, inget ställe i Anderstorp är värre än Industripulver.

juha01 skrev:
Finns inte denna utbildning någon annanstans????

Inte i Sverige. Enda utbildningsplatsen är i Jönköping.... Suger fet kinamoppe! Men det känns lite lättare nu faktiskt. Var och bowlade och drack whiskey med två söta damer igår kväll så det fick mig på bättre humör. Vet inte om det var whiskeyn eller damerna... Kanske var att man fick avreagera sig på käglorna! Men nått var det i alla fall...

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!