Där LIGGER min nya Hayabusa.

Status
Ej öppen för fler svar.
Är man osäker är det väll bara att spänna många band:va

(åkt 350mil med bågen på släpet i ett svep utan någon tendens till vältning)
 
Jag har efter ca 7-8ggr med hoj på släp, intalat mig att vad som helst kan hända o kollar hojjen o spännband MINST var 10e mil. Nästan 9 av 10ggr kan det behövas efterspännas lite, eller att framhjulet har rört sig i sidled. För om framhjulet börjar röra på sig i sidled, ja då igger hojjen....



Då spänner du garanterat fel! Jag åker upptill 50-60mil utan att efterdra och de är fortf stenhårt när jag kommer fram.
Jag spänner alltid med 2st band, vardera sida fram som sitter i gaffelkronan.
Har alltid funkat klockrent, hojjen rör sig itne en centimeter och är står fortf stenhårt spänn när man kommer fram.
 
Fråga om inte firman kan kolla med sitt försäkringsbolag och ev så kan ni dela självrisken. Om du krockat med bilen hade ev skada på hojjen gått på släpetsförsäkring då? Kolla om det inte kan göra det ändå..... I sista och värsta fall borde firman kunna antingen dela kostnaden på skadorna till inköpspris eller då om du måste köpa allt själv släppa till inköpspris....
 
Trist men det är ju på ditt ansvar att din hoj är fastspänd när du kör den därifrån. Sen att du litar på honom var ju ett misstag men sen att du till och med själv tycker den är löst fastspänd och ändå kör iväg med den...:huvet
 
Visst juridiskt är det kanske ditt ansvar, men samtidigt måste ju hadlarn ta sitt ansvar när du ändå frågat en gång extra och denne försäkrat dig att det är riktigt utfört. Du är lekmannen och han proffset. Rent hypotetiskt gissar jag att ARN skulle dömma till din fördel om det gick att ta upp fallet.
 
Surt som fan, men jag skulle ha dubbelkollat deras lastning, samt trippelkollat efter 2 mil....så ligger det ju i min natur att inte lita på något eller någon också....

När jag & polarn körde hem våra crossar från Hbg byggde vi en ställning för framhjulen & spände fast dom med minst 6 spännband...lik förbannat slackade ett band efter 4 mil....

lita ALDRIG på andras jobb i dessa fall!
Hoppas det löser sig.
 
Last edited:
Självklart jag förstår vad du menar, och jag vet att de inte har ansvar för hur jag kör hojen hem, det som gör mig lite "småsur" är att någon som jobbar på ****** kan säga
-Ja ja det fixar vi.
Och när jag dessutom frågar
-Tror du inte att den ska sitta hårdare?
svarar
-Näää den kommer ingenstans, de flesta spänner sina hojar för hårt.

Och vad det gäller körningen så har jag kört hojar för samt så lyckades jag leverera min hoj ståendes till de.

Det är darför jag också väljer att inte skriva vart jag har köpt hojen,för som du skriver jag tror att genom en vettig disskusion kan man komma överens. De har frågat efter skador o bilder på hojen och jag tror att de är vettiga i grund o botten.
Jag vill helst inte tro nåt annat just nu.
/// Palija


Nänä, självklart inte. Men även om jag skulle vara så korkad att jag skulle erbjuda min hjälp trots att jag inte har koll, så betyder det tyvärr inte automatiskt att jag har det formella ansvaret om nåt går fel. Skulle säljaren i ditt fall säga "stick å brinn, din last = ditt ansvar" så tror jag inte att det finns mycket att sätta emot även om det förstås säkert skulle ge företaget gott om badwill. Men med rätt samtalston från båda parter kan man nå en bra bit på väg ändå.
 
TS skrev "Den är fastspänd i styret o över sadeln"

Var den bara fastspänd i styret och över sadeln är det väl inte så konstigt att hjulen glider åt sidan och den lägger sig ner? Jag brukar sätta en rem åt varje sida längst ner på framhjulet också så det inte kan röra sig i sidled. Har jag uppfattat fastsättningen rätt? Fick du remmar över eller var det allt du hade med dig?
 
Enkelt att såga till några brädor som man näster med spik för att hjulen inte skall kunna röra sig i sidled.
 
Ring Sverker Olofsson så kan han fråga dom på den där jävla affären ifall det ska vara på det viset...
 
Då spänner du garanterat fel! Jag åker upptill 50-60mil utan att efterdra och de är fortf stenhårt när jag kommer fram.
Jag spänner alltid med 2st band, vardera sida fram som sitter i gaffelkronan.
Har alltid funkat klockrent, hojjen rör sig itne en centimeter och är står fortf stenhårt spänn när man kommer fram.

Kört med öppet släp i ösregn? Det kan bli halt under framdäcket! Vad som helst kan hända, man kör på nån bula eller liknande. Spänner precis som du, men alla släp har inte den bästa fronten att spänna emot, många är alltför mjuka.

Jag har tillomed backat ner i ett dike med hojj där bak en hal vinterdag i en uppförsbacke jag inte kom upp för. Hojjen rärde sig inget men då var det ett stadigare.
 
Hade med mig 3 st remmar nyköpta. två fram och en över sadeln har alltid funkat bra för mig, brukar trycka ner i botten eller så mkt som det går framtill för att spänna en över sadeln så den inte rör sig i sidled.
Framtill så hade jag två stycken reservdäck till släpet som satt fast o fungerade Perfekt som ställ så att framhjulet inte kunde röra sig i sidled.
Glömde skriva att det var inte en rem som släppte utan hakades av pga troligtvis för lös åtdragen rem.
/// Palija



TS skrev "Den är fastspänd i styret o över sadeln"

Var den bara fastspänd i styret och över sadeln är det väl inte så konstigt att hjulen glider åt sidan och den lägger sig ner? Jag brukar sätta en rem åt varje sida längst ner på framhjulet också så det inte kan röra sig i sidled. Har jag uppfattat fastsättningen rätt? Fick du remmar över eller var det allt du hade med dig?
 
den som kör fordonet som är ansvarig. jag kolla t.o.m brorsans fastspänning av min hoj när jag hade gjort affär.

kör man tex lastbil så är förarn ansvarig för fastspänning mm..
 
Spänner alltid med 4 remmar när jag kör hojen. 2 st fram i styret och 2 st bak, en i vardera skjutspinne. Även de spännsframåt så blir det väldigt stabilt. Körde en hoj så från Tyskland och behövde inte kolla till den under färden.... Har kört så massvis med gånger! Men nu är skadan redan skedd och det är bara att beklaga!!!
 
Frågar jag om hjälp o du inte kan hjälpa mig med det så säger inte du
-SJÄLKLART jag har gjort det masssssssor med ggr.

Hej,

Jag kom hem igår natt efter att ha hämtat min nya hoj i helsingborg. Precis som du bad jag MC-handlaren (Honda city Helsingborg) att spänna fast hojen på släpet.

Då frågade han, vad har du för saker att spänna med, jag visade några spänband av grövre karaktär. Han svarade då att med dom sakerna fick jag spänna själv. Men om jag köpte ett speciellt spänne som man satte över styret så skulle han spänna åt mig, och garantera att det skulle hålla.

400 spänn extra men jäklar vad det satt.

Vad skiljde mot din spänning.

1. Han sa att framgaffeln i princip ska gå i botten när man spänner.
2. Man skulle inte spänna över sadeln då det ofta skadade sadel och hoj.
3. Han sa att spänner man över styret så behöver man knappt spänna något mer.

Men han drog ändå ett spännband i bakhjulet men inte så hårt och han snurrade det inte runt fälgen.

Men jag höll ändå på att kvadda hojen, tog en provtur på parkeringen och tänkte inte på att bakhjulet var sprillans och halt som fan. Det var med andan i halsen som jag kände bakdelen kasta åt sidan. Men som tur var så fixade jag det!

Skittråkigt det som hände, men visst måste din försäkring täcka om inte handlaren betalar?

Och jag tycker att om handlaren spänner fast och du till och med har påpekat att du tyckte det var löst då ska han betala.

Lycka till!
 
Självklart ska inte Suzuki stå för några kostnader.

Det är, för mig, självklart att det är du själv som är ansvarig för att DIN hoj är fastspänd på ett korrekt sätt på DIN släpkärra. Om du nu hade synpunkter på deras sätt att spänna fast den, varför gjorde du inte det själv för att vara på säkra sidan?

Förstår dock att det känns surt..


Jag håller med dig till 100% där :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Om motförmodan det inte går som du vill med firman, så kolla upp med hemförsäkring, om inte du har så kanske någon du känner. Det har räddat mig en gång om det händer en olycka i garaget som inte är väder/vind/naturkatastrf relaterat. Dvs att någon råkat välta hojen i garaget räknas som olycka i hemmet. Då tar hemförsäkringen smällen med en självrisk som är mer angenäm. prova. någon välte stenar över min zzr 1100 över frampartiet hos svärfar, o hem/drulle försäkring tog det.
 
1. Låna / hyr en släp avsedd för MC-transporter. Redan här har du hälften vunnet.

2. Dra fast med spännrem från kronan och ner på vardera sidan, gaffeln i botten

3. Sätt en rem genom bakdäcket och / eller baksvingen så att den inte kan tippa åt vardera håll eller studsa upp från släpet. Man behöver inte tokdra, remmarna fram gör 95% av jobbet själva.

4. Kör hem utta hällvette! :tummenupp

Bifogar bild på när jag drog hem förra hojen. Den satt ganska fint.
 

Bifogat

  • DSC00472.JPG
    DSC00472.JPG
    70.8 KB · Visningar: 301
Surt, men som sagt det är ditt ansvar.

Ställ hojen med framhjulet mot hörnet av släpvagnen och spänn fast den med spännband på gaffelbenen eller gaffelkronan på båda sidor, och sedan svingen eller bakramen på båda sidor, då KAN den inte välta.
 
Precis, hemförsäkringen ska täcka sånt!
Samma som om du går in på Siba o drar en 50" plasma i golvet el välter en hoj i butiken.. Same shit :)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top