Dämparna slår igenom

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Har en Suzuki GSX 400 FWS och märkte igår att dämparna slår igenom väldigt lätt. Ångrade mig vid en utfart i en rondell (från stillastående) och nöp till med bromsen, då slog skiten IGENOM... Vill inte tänka på vad som händer i en paniksituation i 90...

Packboxarna är bytta för två år sedan på verkstad så de är ok. Ser inga läckage i alla fall. Den ena stången är något "kladdigare" av olja än den andra men det rinner inte någonstans. Helt torrt...

Har inte fått någon instruktionsbok med hojen och är ganska grön vad gäller dämpning och fjädring. Mycket roligare med motorer :gnissla

Finns det justeringsmöjligheter på FWS:en man kan prova eller beror det på något annat? Kassa fjädrar? För lite olja? Har försökt att läsa mig till lite information i andra trådar men blir inte riktigt klok på det!

Någon???

Gaffelolja rekomenderas att man byter varje år,börja med det.

På en äldre hoj så skadar det inte att byta fjädrarna också.

Precis ta isär gaffeln mät om länden hamnar inom toleransen , hydraliken (oljan) om nivån är OK i dämparen har inget med att den bottnar , utan det är förspänningen.

En grov tumregel är att ca 1/3 av fjädringsvägen ska sjunka när förare sitter på hojen jfr med när ingen belastningen alls på benen .Sk statiskt SAG brukar ligga på 40-50mm fram .

Last edited:
Tackar för svaren. Det verkar nog mest troligt att fjädrarna behöver bytas. Vad kul det ska bli med lite kvalitetstid i garaget!

Tur man har en veckas semester som väntar runt hörnet :banana

Last edited:
kan ju köpa en olja som är lite trögre oså :tummenupp

ozeo skrev:
kan ju köpa en olja som är lite trögre oså :tummenupp

Det är OK om man vill ha mer dämpning i returen och kompressionen men problemet var att det bottnade och då hjälper inte ett olje byte :tummenupp .

Vad ligger cirka-priset på för ett par fjädrar till en sån här gammal båge? Nån som vet vart man kan vända sig i södra Skåne?

Jag hade en GSX400F när det begav sig, den var redan då väldigt mjuk i gaffeln.
Givetvis inte så den slog igenom som du beskriver.
Den var iofs 8år när jag köpte den, men som sagts innan.
Byt fjädrar i den, men är det samma konstruktion på din som på min 400F så passa dig för pluggen när du ska demontera/montera den.
Slinter du så kan den fara iväg med ansenlig kraft ( läs: Gör ont som fan i huvet ).
Så se till att hålla tryck på den och var beredd på att den kan "ploppa" iväg.
Annars är det busenkelt att byta fjädrarna :tummenupp
Var noga med rätt oljemängd också så kommer den bli som ny, nästan iaf.
//Tobbe

Jag har sett att Tourigbutiken har "pirat"-fjädrar till en massa hojar. Har för mig att priset var runt 1000 spänn för ett par när jag kollade där sist.

tobbeviking skrev:
Annars är det busenkelt att byta fjädrarna :tummenupp

Tjoho!!! Hoppas nu bara att jag inte får en chock när jag får priset :)

Edit: PacMan hann före med priset! Hmmm, en tusing får man väl leva med...

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!