Dämparinställningar Gixxer -02 ?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Hellu

Nån som har några tips om hur man nyttjar "set-up" på dämparna för att få ut så mycket som möjligt av sin mc.

Ändrar ni som tälvar från bana till bana? Jag väger 81 kilo/178 kort är nog rätt dålig på att köra fort på bana,men om man kan ändra så inställningarna så dom fungerar så bra som dom kan så kan ja ju inte skylla på matrialet iaf ;)

Körde på kinnekulle nu i helgen så tyckte ja att framdäcket hade en tendens att "hoppa/släppa" lite. O jag körde inte fort alls. Vänster packbox läckte såg ja sen när dagen va slut.Ska bytas såklart.

Ska ja köra på org inställning? O vad är den? Hur "hittar" ja dit? Ägaren innan kanske har mekat fram o tillbaka?

O däck. Ja har ett Michelin race S2 bak. Fast det sitter ett Pilot sport fram? Känns inte helt 100. Ska ja ha ett S2 fram oxå?
Vad jag förstår så finns d 3 olika hårdheter på Race däcken? Eller?

Tacksam för svar / H

Inställningarna står i handboken du får med hojen.
Std. är fram, preload 5, retur 3, comp9
bak, 11 8
stiffer: fram 6 3 9
bak 10 7
Sagen bak står det inget om men jag skulle kolla upp och sätta den till ca 10mm (static)

Jag körde inte länge med std. på den jag hade utan köpte Öhlinsfjädrar fram och dämpare bak, skillnaden var som natt o dag...även på gata
Det är inte den lämpligaste hojen att köra bana med, men om du vill kombinera mest gatåka och prova bana ibland så går den faktiskt mkt bättre än man kan tro. Däcken kan jag inte svara på men köp Pirelli eller Metzler racedäck om du vill köra på den säkra sidan och öka marginalen till krasch.
Bromsarna är hojens största problem och har du inte stålomspunnet så rek. jag det, sen kan man ju förbättra i det oändliga tills plånboken säger stopp.

Lycka till!

Gixxer 1000 skrev:
2167555 Inställningarna står i handboken du får med hojen.
Std. är fram, preload 5, retur 3, comp9
bak, 11 8
stiffer: fram 6 3 9
bak 10 7
Sagen bak står det inget om men jag skulle kolla upp och sätta den till ca 10mm (static)

Jag körde inte länge med std. på den jag hade utan köpte Öhlinsfjädrar fram och dämpare bak, skillnaden var som natt o dag...även på gata
Det är inte den lämpligaste hojen att köra bana med, men om du vill kombinera mest gatåka och prova bana ibland så går den faktiskt mkt bättre än man kan tro. Däcken kan jag inte svara på men köp Pirelli eller Metzler racedäck om du vill köra på den säkra sidan och öka marginalen till krasch.
Bromsarna är hojens största problem och har du inte stålomspunnet så rek. jag det, sen kan man ju förbättra i det oändliga tills plånboken säger stopp.

Lycka till!

Tackar! Har idag lämnat framgaffeln så den ska fixas med nya packningar+ sätta i Öhlins fjädrar.
Ska sätta dit ett Michelin race s2,lika som jag har bak o sen ställa in så dom står på standard.

Jag har satt på stålomspunnet + carbo lorianne eller va dom heter. Så bromsarna känna "trygga".
Hur mycket kostar en bakdämpare Öhlin? 7-8 tusen?

Sen borde den kännas bättre.

Tack för hjälpen! / H

HAYABUSAHENKE skrev:
2168591 Tackar! Har idag lämnat framgaffeln så den ska fixas med nya packningar+ sätta i Öhlins fjädrar.
Ska sätta dit ett Michelin race s2,lika som jag har bak o sen ställa in så dom står på standard.

Jag har satt på stålomspunnet + carbo lorianne eller va dom heter. Så bromsarna känna "trygga".
Hur mycket kostar en bakdämpare Öhlin? 7-8 tusen?

Sen borde den kännas bättre.

Tack för hjälpen! / H

när du byter till öhlinsfjädrar är de att öhlinskitta framdämparen som en del skriver eller? Får man fråga vad det kostar och vart du ordnar det?

Mr Helmut skrev:
2168630 när du byter till öhlinsfjädrar är de att öhlinskitta framdämparen som en del skriver eller? Får man fråga vad det kostar och vart du ordnar det?

Finns en del kit där man byter ut till en annan cartridge och andra shims tex.

Ett "Superbike-kit" från Öhlins till en framgaffel kostar ca 17.000:- Ett "kit" är oftast betydligt mer än att bara byta ut fjädrar. Sen finns det billigare kit med där man inte ändrat så mycket.

Axxexs skrev:
2168661 Finns en del kit där man byter ut till en annan cartridge och andra shims tex.

Ett "Superbike-kit" från Öhlins till en framgaffel kostar ca 17.000:- Ett "kit" är oftast betydligt mer än att bara byta ut fjädrar. Sen finns det billigare kit med där man inte ändrat så mycket.

17000 är ju lite mycket, dock känns min framdämpare lite svampig.

Mr Helmut skrev:
2168630 när du byter till öhlinsfjädrar är de att öhlinskitta framdämparen som en del skriver eller? Får man fråga vad det kostar och vart du ordnar det?
Att byta till en annan fjäder är precis vad det låter som, man byter fjädern men ingen annan komponent. Oljebytet kommer på köpet. De flesta (?) som byter på rejshojar väljer en fjäder med konstant stigning. Original sitter det progressiva fjädrar i. Kostar ca 1 500 - 2 000 att byta fjäder och olja, inkl arbete. Har du inte bytt gaffeloljan på hojen innan så kommer den att bli betydligt bättre.

Skicka gaffelbenen till Miniin så gör han jobbet för 1 700 kr. Då får du iofs Wilbersfjädrar, men duger de åt honom så duger de åt dig och mig :)

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back