Dämparinställning -själv vs proffs?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Installerade nya stötdämpare bak igår, med preload och rebound -inställningsmöjligheter. Jag har googlat och youtube-at en del och det verkar väldigt enkelt att ställa in dämparna själv.

30-35mm skillnad mellan "utsträckt upplyft läge" och mig på hojen både fram och bak verkar vara det som rekommenderas för sportig gatkörning. Därefter rebound inställt så bak och fram fjädrar lika fort när man trycker hårt på hojen.

Är det verkligen så enkelt, eller borde jag åka till ett proffs för inställning? Jag kommer aldrig köra bana och jag har ju ingen racehoj direkt, men jag vill samtidigt ha en så bra inställning som möjligt nu när jag bytt dämpare.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Börjar väl med att säga att jag är lite rookie på det här, men tycker det är intressant.
Har skruvat rätt friskt på min hoj i två år och jag tror jag börjar fatta vad det handlar om... lite iallafall.
Självklart är det annars skillnad på de som kan och inte kan fjädring. Det är inte rocket science men kan vara svårt att få till.

Ska du köra på gata i lagligt++ tempo så räcker din conf förmodligen rätt långt, men det är klart att du får en säkrare hoj med perfekt inställningar. Men vad är perfekt...? Det är ganska mycket efter tycke och smak.
Generellt, för gatbruk, ska du nog akta dig för att ställa comp/retur för hårt. Hellre för mjuk än för hård. Börjar du med bra häng så har du en god utgångspunkt.
Har labbat en hel del med balansen och häng mellan fram/bak. Det ger enligt mig den största förändringen i uppträdande men kan vara lite svårt att prova sig fram till på gata.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton

Tackar! Det var i princip det jag läst sedan innan, men med en "riktig källa", så det känns bra att få måtten bekräftade. Bitubomanualen ger inga exakta råd för detta mått, utan endast för måttet som är skillnaden mellan att hjulet hänger fritt och när hojen står för sig själv utan förare på. De är dessutom förinställda för min hojmodell, men eftersom jag väger mer än den normala italienaren, antar jag att jag behöver dra åt de för att minska hänget.

Det verkar som att "35mm i måttskillnad" är optimalt, eller i alla fall en bra utgångspunkt. Jag tolkar det som att det bara är att testa helt enkelt och att någon som är bra på att ställa in fjädring skulle göra exakt samma sak som jag själv planerar att göra. :crash
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tackar! Det var i princip det jag läst sedan innan, men med en "riktig källa", så det känns bra att få måtten bekräftade. Bitubomanualen ger inga exakta råd för detta mått, utan endast för måttet som är skillnaden mellan att hjulet hänger fritt och när hojen står för sig själv utan förare på. De är dessutom förinställda för min hojmodell, men eftersom jag väger mer än den normala italienaren, antar jag att jag behöver dra åt de för att minska hänget.

Det verkar som att "35mm i måttskillnad" är optimalt, eller i alla fall en bra utgångspunkt. Jag tolkar det som att det bara är att testa helt enkelt och att någon som är bra på att ställa in fjädring skulle göra exakt samma sak som jag själv planerar att göra. :crash

Det var så jag gjorde (35mm) fungerade kanon :tummenupp
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Gött att thruxtongubbarna är på hugget!! Tack för all info. Nu ska det bara sluta regna också, så man kan testa grejerna innan första inställningen.

Edit: Enligt "de som kan" så ska hänget vara cirka 30% av fjädringsvägen.
Thruxton har 120mm fjädringsväg fram och 105mm bak. Det ger 36mm+-5mm fram och 31,5cm+-5mm bak. Däremot är det med originalfjädring bak. Alltså borde 35mm fram och bak vara en vettigt start.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du gör den ju lite mer stabil men också lite mer trögsväng om Du tar lika både fram och bak. Jag skulle nog prova ca 30mm bak och 35 mm fram om Du kan nå de värdena.

Det är måttet med fullt utsträckt dämpare vs måttet när föraren sitter på som är viktigast att ha koll på, där har Du helt rätt:)
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Då var det gjort! De skulle enligt uppgift vara inställda för en förare på 75kg från fabrik och jag väger 97kg+utrustning.
Hänget var 25mm från början. :va Vred 2 varv på micrometerinställaren (typ ingenting alltså utifrån att det säkert går att vrida 20-30 varv) och mätte igen: 35mm. Väldigt udda att det gjorde gav så stort utfall....

Fram hade jag 42mm och tänker lämna det så tills jag kört ett tag med de nya bakdämparna, även om jag uppfattar främre dämparen som lite mjuk.

Jag kan för övrigt meddela att jag inte märkte någon skillnad på den centimetern jag ändrade hänget på den lilla turen jag körde. Däremot märkte jag stor skillnad på dämparna jämfört med original och då snackar vi genom vägarbeten i Göteborg. :banana
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag kan även meddela att det inte gjorde någon som helst skillnad på måttet ifall jag hade mcjacka och hjälm på mig, eller inte. Och då snackar jag INGEN skillnad alls. Och ja, vi mätte alla måtten flera gånger för att vara säkra.
 

JohanH

Crux
Gick med
30 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
2010 Zx-6r
Som amatör håller jag med om att det finns många bra youtubeklipp med Dave Moss på tuben. Det viktigaste är som redan skrivits att ha rätt häng och att man har "rätt" fjäder för sin vikt. Min slutsats från all läsning och filmklippstittande och föredragningar av fjädringsintresserade (bla roffe_s) är
1. "Rätt" häng
2. ställ returen så att du inte har "dubbelgung" (på framgaffeln)
3. Balans på returen mellan fram och bak (går upp lika snabbt)

sedan kan man laborera lite med comp men standard inställning fungerar nog bra till att börja med. Det är riktigt roligt att laborera med fjädringsinställningarna.

 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
2. ställ returen så att du inte har "dubbelgung" (på framgaffeln)

Utveckla gärna! Det kändes lite udda i framgaffeln över vissa gupp på den KORTA rundan. Svårt att förklara exakt hur... Då hade jag returen bak på 3 av 5 bak (fram kan jag inte ställa retur).
 

JohanH

Crux
Gick med
30 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
2010 Zx-6r
inga probs, det jag skrev var mina slutsatser ang fjädringsinställningar (med mina begränsade kunskaper) och kunde kanske ha varit mer tydlig. :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Eftersom jag inte gillar oavslutade trådar, tänkte jag bara meddela att inställningen har gått kanon. Kör med 35mm häng bak och fram. Det gjorde stor skillnad fram. Bak bytte jag fjädring, så självklart blev det stor förbättring bak. Tack för all input!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top