Dämparinställning på VFR800?

Dojjo

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2007
Hoj
VFR800
Har precis köpt enVFR800 -00. Tycker att den "niger" lite för mycket när tjejen(ca 70kg) kliver på..Hur gör jag för att undvika detta? Fick inte med nån instruktionsbok,så jag är lite handikappad..Tack för tipsen på förhand /D

Bra val :) Skruva på förspänningen så blir det bra, hade en VFR800 i 5 år och åkt långt med tjejen bak, funkat kanon. Nu är man singel och kan vara egoistisk igen med en råare sporthoj :) Instruktionsboken kostar runt 200 tror jag, undrar om jag inte har den kvar som pdf någonstans.. kan mejla den isf. Återkommer.

edit: Nops, den var borta :(

Last edited:
Öka fjäderförspänningen till max (om det är original dämpare kvar på den bak vill säga). Om det är kontramuttrar så du måste använda haknyckel eller någon variant på hydraulisk förspänningen vet jag inte (kan inte VFR800 till 100%).

Rent generellt är det dock VÄLDIGT få hojar som har dämpare bak som redan från original klarar av (100%) passagerare OCH last samtidigt som dämparen kan justeras till att fungera bra för soloförare (75kg). Möjligtvis funkar detta på några av BMW´s modeller och Honda GW men de flesta andra hojar har INTE dämpare som klarar så brett spann redan från original. Med detta som grund är det lätt att komma fram till att på alla andra hojar måste man justera fjäderförspänningen till max om man slänger på passagerare 70kg och en massa bagage! Sedan får man göra vad som går med returdämpningen för att det skall bli så bra det kan. På de hojar med kompressionsdämpning kan man "hjälpa till" genom att öka även den. Men detta är inte aktuellt på VFR800 med originaldämpare eftersom kompressionsdämpningen inte är justerbar (separat).

Om fjäderförspänningen är steglös blir det lite krångligare eftersom du då skall mäta det dynamiska saget (häng med förare och passagerare) där lagom mått på en VFR är ca. 30-35mm bak.

Sedan skall man ALLTID öka returdämpningen om man höjer fjäderförspänningen för att dämpa ut den kraftigare retur-rörelsen som fjädern åstadkommer. I ditt fall har du (förmodligen på vänster sida) en justerskruv längst ner på dämparen som du kan justera steglöst (dvs. om det är original). Skruva in den (medurs) 1/2-1/1 varv (kanske mer) för att dämpa ut den kraftigare fjäderförspänningen som du har ökat!

Om du skruvar in dämpskruven FÖR mycket kommer hojen att sätta sig bak (blå låg) och kännas stum, mest på lite gropigare vägar. Instyrningen, i kurvor, kommer också att bli kraftigt förändrade och framhjulet tenderar att kännas väldigt lätt.

Skruvar du in dämparskruven för LITE kommer hojan att kännas gungig, speciellt ut ur kurvor vid acceleration om underlaget är lite ojämnt! Dvs. dämparskruven får du testa dig fram till hur mycket du behöver justera när tjejen sitter bakpå.

TIPS!
Skriv upp hur allt är justerat innan du börjar så du kan återgå till samma inställningen igen! Som en sorts nolläga (referens).

Lycka till!
// Niklas

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!