Dämpare & slipon

Renå

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
Superseven
Hej!

Är rätt ny på bågefronten och har lite frågor.
Jag har en Bandit 600N från -95.
Fråga 1: Jag vill ha lite roligare ljud i den. Vad för slipon är prisvärt och låter trevligt? Det skall vara behagligt att köra längre sträckor.

Fråga 2: Kan man styva upp dämparna på den på något sätt? Allt är original.

Fråga 3: Vet någon var man får tag på passagerarhandtag till den? Har prövat en del MC-skrotar men ingen verkar ha sådana.

Kommer säkert på fler frågor så småningom men detta var allt för idag.

Tack på förhand!

Renå skrev:
Hej!

Är rätt ny på bågefronten och har lite frågor.
Jag har en Bandit 600N från -95.
Fråga 1: Jag vill ha lite roligare ljud i den. Vad för slipon är prisvärt och låter trevligt? Det skall vara behagligt att köra längre sträckor.

Fråga 2: Kan man styva upp dämparna på den på något sätt? Allt är original.

Fråga 3: Vet någon var man får tag på passagerarhandtag till den? Har prövat en del MC-skrotar men ingen verkar ha sådana.

Kommer säkert på fler frågor så småningom men detta var allt för idag.

Tack på förhand!

Hej,

Slipon finn en uppsjö av tillverkare på i olka prisklasser,finns en sticky tråd i styling forumet på olika tillverkare.

Dämpare är inte riktigt mitt bord :)

Tyvärr ingen aning,men skulle tro att tex eBay eller någon styling firma kan ha.

Ett bra sätt att hitta info är att söka på tex dämpare eller slipon det har säkert skrivits kilometer om dessa ämnen.

Farbron.

Känns som dessa frågor skulle kommit mer till sin rätt i stylingforumet. :)

Last edited:
Det går att montera bakdämpare från gsx750r om du vill.

Bakdämpning: Vad Elgasen sade.

Framdämpningen: Börja med att byta gaffelolja den brukar ofta inte vara bytt på länge. Sedan kan man antingen byta fjädrar till "Progressive" för ca 1000 kr eller börja med att styva upp den befintliga med en distans tex en billig 22 -25 mm hylsa från JULA eller BILTEMA beroende på innerdiametern i gaffeln.

Slipon: Viper är billiga och har sålts av Addemoto i Malmö, www.touring.se säljer dem också. Själv har jag ett ART på min som jag är nöjd med.

Passagerarhandtag: Kolla med skrotarna om de har till 1200 banditen tom årsmodell -00 de skall också passa. Iofs bör inte passagerare använda de sk passagerarhandtagen utan hålla i föraren och sitta tight. Enligt SMC instruktörerna "skall hänga som en ryggsäck på föraren". Passageraren bör/kan hjälpa till med att knipa med benen om föraren och eventuellt en hand mot tanken vid inbromsning.

Det går att montera bakdämpare från gsx750r om du vill.

Vet du vilken årsmodell på GSX-R 750 man skall söka efter som passar till en Bandit 600N från -95?
Vad bör man betala för en beggad dämpare?

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet