Dämpar fjäder

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
Det är så att jag förmodar att jag har en för mjuk bakdämpar fjäder på min husa och funderar på om jag skulle ha en lite hårdare, hade heller inte gjort nått om den varit lite längre då jag är 197 cm och väger 92 kg.
Skulle vart käckt att få reda på några tillverkare och även om nån vet någon fjäder som hade passat.

Köp en original WP fast med hårdhet 9,2 den du har på din 04a är en 8,4 samma som satt på enduron. 05 satte man en 88 fjäder original på motarden men för oss som är fullvuxna ( över 90kr ) fungerar det bättre med en 9,2 fjäder.

Väde gäller längden på fjädern så påverkar den inte längden på din bakdämpare. Den kan bara fjädra ut max oavsätt vilken fjäder du sätter på.
Flera som tävlar väljer dock att färlänga bakdämparen några mm ca 3-5. Förhållandet är 1/3 vilket betyder att 1mm på kolvsången ger 3mm i höjden på hojen.

En längre bakdämpare gör att du får plats bättre men framför allt får du en brantare styrvinkel så att hojen blir lite mera lättsvängd.

Last edited:
Ett förslag ser ut som följer :
Åker du bara gata = strunta i att byta. Spänn upp fjädern i bak.
Kör du bana sporadiskt= 88 Nm-fjäder bak.
Mycket banåka och tävlande kan det vara idé och prova 0,48 Nm fram och en 92 Nm fjäder bak.

Därefter måste det givetvis till lite provande med inställningar. Ett bra utgångsläge torde vara Stoffys tidigare inlägg i frågan. Sök i forumet.

Fjädrar finns från flera olika tillverkare. Hör med Springzz i Sollentuna. tror att dom säljer paket med fram och bak. :tummenupp

Tackar för expertisen :) Tycker dock de ser ut som att de senare årsmodellerna är högre än exempelvis min hoj.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet