Dämpa sveda - brännskada

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Hur dämpar man svedan efter brännskada på bästa sätt? Kyla fungerar ju för stunden men under längre tid? Lär ju bli ganska svårt att somna om det fortsätter svida så här mycket :(

Brände mig på avgassystemet när jag skulle låsa fast hojen...
Behåll handskarna på när ni låser!

Xylocain brukar funka för mig IAF.

Sen kanske det är något man inte har hemma direkt.

Är brännskadan större än handflatan bör man uppsöka läkare så fixar dem det du behöver. Annars fungerar Aloe Vera väldigt bra som sagt.

Brännskador läker förövrigt bättre ju mer luft den får, finns specialkompresser på apoteket typ konstgjord hud som andas bra.

Stänger in huden gör man bara vid risk för vätskeförluster vid stora skador.
Visst ska man skydda huden mot infektioner, men den ska få andas så mycket som möjligt.

Last edited:
brännde mig i handflatan som f*n för en månad sen, stod med handen under vatten (behöver inte vara kallt, hellre ljumet så man klarar av att hålla kvar handen) i säkert en trekvart då mamma kom:tummenupp från apoteket med nån sorts kompress med salva i. fast innan jag använde den, virade jag in handen i en blöt handuk och tog en plastpåse runt för att sluta tätt. Hade handen i påsen i säkert 7 timmar... sen såg handen ut som på en 150åring, skrynklig som FÄN:D
sen tog jag på kompressen med salva i ett dygn ungefär.

Snacka om att jag blev impad, kunde använda handen som vanligt utan sår och utan ont. tog nog två veckor innan ett tunnt lager hud lossade.:tummenupp

fast detta skulle du ju gjort direkt när det hände:rolleyes:
ett tips till nästa gång iaf.

brännde mig i handflatan som f*n för en månad sen, stod med handen under vatten (behöver inte vara kallt, hellre ljumet så man klarar av att hålla kvar handen) i säkert en trekvart då mamma kom:tummenupp från apoteket med nån sorts kompress med salva i. fast innan jag använde den, virade jag in handen i en blöt handuk och tog en plastpåse runt för att sluta tätt. Hade handen i påsen i säkert 7 timmar... sen såg handen ut som på en 150åring, skrynklig som FÄN:D
sen tog jag på kompressen med salva i ett dygn ungefär.

Snacka om att jag blev impad, kunde använda handen som vanligt utan sår och utan ont. tog nog två veckor innan ett tunnt lager hud lossade.:tummenupp

fast detta skulle du ju gjort direkt när det hände:rolleyes:
ett tips till nästa gång iaf.
Smart val att kyla i ljummet vatten direkt!! Det var troligtvis en av orsakerna till att handen blev återställd så fort. :tummenupp
Många gör felet genom att använda kallt vatten. Kallt vatten dämpar bara smärtan under stunden, som återkommer efteråt.
Ljummet vatten, lite lägre temperatur - 30grader, ger bäst effekt. (Detta bör göras direkt efter att det har inträffat.)

säger oxo Aloe Vera, mycket bra. funkar utmärkt mot insekts bätt också, kan ju vara bra att veta till sommaren ;)

krya på dig

Felet de flesta gör när de bränner sig lite granna är att inte kyla tillräckligt. De flesta håller bara ut några sekunder, i bästa fall ett par minuter. Bort och över en halvtimme ska det vara, annars kan ni lika gärna fortsätta jobba med det varma ni brände er på.

Någon mer än jag som lyckats med följande. Trött, måste ha mat, på med en kastrull vatten. När det kokar så tar man ett knippe spagetti och lägger i, genom att doppa HELA handen innan man släpper pastan. Aoocchhhh!!! Tre gånger samma vecka dessutom innan jag lärde mig. :gnissla

Fan så lyckad man kände sig. 26 år och kan inte koka spagetti utan att behöva åka ambulans... :yoparty :huvet

Sparka í en dörrkarm ordentligt med lilltån så glömmer du brännskadan illa kvickt.

Felet de flesta gör när de bränner sig lite granna är att inte kyla tillräckligt. De flesta håller bara ut några sekunder, i bästa fall ett par minuter. Bort och över en halvtimme ska det vara, annars kan ni lika gärna fortsätta jobba med det varma ni brände er på.

Någon mer än jag som lyckats med följande. Trött, måste ha mat, på med en kastrull vatten. När det kokar så tar man ett knippe spagetti och lägger i, genom att doppa HELA handen innan man släpper pastan. Aoocchhhh!!! Tre gånger samma vecka dessutom innan jag lärde mig. :gnissla

Fan så lyckad man kände sig. 26 år och kan inte koka spagetti utan att behöva åka ambulans... :yoparty :huvet

SOS Alarm måste ha garvat åt dig sista gången du ringde?

"Ahhh men tjena Calle... Spaghettiförsök idag igen? Vi skickar en ambulans"

SOS Alarm måste ha garvat åt dig sista gången du ringde?

"Ahhh men tjena Calle... Spaghettiförsök idag igen? Vi skickar en ambulans"

:D :näsblod
Jag har allt varit inne på akuten en del gånger de sista åren, men faktum är att jag av någon outgrundlig anledning rycker bort handen varje gång och bara får den lite svedd, så jag har aldrig haft DEN anledningen att ringa till dem. Kallvatten och en bra salva is the shit!

Är brännskadan större än handflatan bör man uppsöka läkare så fixar dem det du behöver. Annars fungerar Aloe Vera väldigt bra som sagt.

Brännskador läker förövrigt bättre ju mer luft den får, finns specialkompresser på apoteket typ konstgjord hud som andas bra.

Stänger in huden gör man bara vid risk för vätskeförluster vid stora skador.
Visst ska man skydda huden mot infektioner, men den ska få andas så mycket som möjligt.

Tyvär fel.
Såret ska INTE vara öppet eller du kanske har haft tredje gradens brännskador på händerna?

Och om man har bränt sej väldigt mkt ska man aldrig ha handen i vatten.
/mvh jonas

Last edited:
Tyvär fel.
Såret ska INTE vara öppet eller du kanske har haft tredje gradens brännskador på händerna?

Och om man har bränt sej väldigt mkt ska man aldrig ha handen i vatten.
/mvh jonas
Såret ska inte vara öppet nej, men såret ska heller inte vara stängt av en vanlig kompress som stänger luftflödet. Specialkompresser ska användas för att den ska kunna andas, men samtidigt hållas stängd.

Du har helt rätt angående att man inte ska ha vatten på stora brännskador, det är dock lättare sagt än gjort. Om man då måste, är det bättre att ta ljummet vatten än kallt vatten.

Såret ska inte vara öppet nej, men såret ska heller inte vara stängt av en vanlig kompress som stänger luftflödet. Specialkompresser ska användas för att den ska kunna andas, men samtidigt hållas stängd.

Du har helt rätt angående att man inte ska ha vatten på stora brännskador, det är dock lättare sagt än gjort. Om man då måste, är det bättre att ta ljummet vatten än kallt vatten.

Nu är vi på samma papper!

Förövrigt så hade jag mina händer i iskalltvatten hela natten så fort det blev lite varmare än iskallt så skrek jag rätt ut.
Har aldrig haft så ont i hela mitt liv och då har jag ändå brytigt många ben i kroppen.
Så akta er för elden och varma prylar.
/mvh jonas

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma