Dämpa ljudet

Gick med
7 Jul 2015
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Har ett par Leo vince monterade på xt660x'n men tycker att det låter lite väl mycket. Finns det nåt sätt att dämpa ljudet lite? Har redan db-killers monterade. Är lite rädd för vad besiktningen ska säga och jag kör även lite bana och där är det nästan ännu högre krav på ljudnivån. Tänkte ev peta in lite ljuddämparull. Finns det nån risk att man kväver utblåset för mycket?

Skickat från iphone med tapatalk.

Det går att göra på flera sätt. Jag tyckte själv att min St4á med silmotoslipons lät lite väl högt och gjorde det enkelt - letade fram ett par stumpar alurör i passande diameter ( vill minnas att det är 50mm invändigt på dämparna - i alla fall 6 mm mindre nu med alustumparna på plats ) kapade till dem och knackade in dem i dämparna längst bak så de sticker ut ca 30 mm.

Det blev en högst avsevärd skillnad i ljud. Man kan nu bekvämt åka utan proppar i öronen - otänkbart tidigare.
Precis lagom gott och dovt ljud i min smak och enda skillnad jag kan känna i övrigt är att den är lite mjukare i gången under 2500-3000 varv annars märker jag inget alls.

Hur det beter sig - vad som skulle vara lagom och lämpligt i ditt fall har jag såklart ingen uppfattning om men det kan knappast vara farligt att prova och det är nog ingen större risk att du kväver för mycket. Var uppmärksam på hur den går och hur värmemängden runt motor/avgasrör förändrar sig.
Gör modifieringar som du kan backa på så hittar du rätt med lite utprovning!

Jag har också leoburkar och vet därför hur insatserna ser ut. De är svinenkelt att fixa valfritt ljud genom att bara klämma ihop insatsrören i änden på röret som sticker in i dämparen.

Jag har också leoburkar och vet därför hur insatserna ser ut. De är svinenkelt att fixa valfritt ljud genom att bara klämma ihop insatsrören i änden på röret som sticker in i dämparen.

Testade ditt förslag och det funkade ganska bra. Tänkte även peta in en bit slang inför besiktningen för jag testade det och då gick ljudnivån ner markant. Hade bara trädgårdsslang hemma och det kanske inte är att rekommendera? Det finns ju värmebeständig slang. Skulle den klara värmen? Det blir ju inte jättevarmt där bak.

Testade ditt förslag och det funkade ganska bra. Tänkte även peta in en bit slang inför besiktningen för jag testade det och då gick ljudnivån ner markant. Hade bara trädgårdsslang hemma och det kanske inte är att rekommendera? Det finns ju värmebeständig slang. Skulle den klara värmen? Det blir ju inte jättevarmt där bak.

Vet inte hur det är på just din hoj nu men jag satte i en aluplåt, tror den var 2,5mm som skulle hindra ljudet på min innan besiktning.
Åkte tre mil motorväg med den och sedan var alut borta! Det blir varmt därbak i utblåset... En 1100 GSXF med 4-1 system.

Vet inte hur det är på just din hoj nu men jag satte i en aluplåt, tror den var 2,5mm som skulle hindra ljudet på min innan besiktning.
Åkte tre mil motorväg med den och sedan var alut borta! Det blir varmt därbak i utblåset... En 1100 GSXF med 4-1 system.

Jag skulle gissa att det inte var värmen som fick din alu-plåt att lossna.
Värmebeständig slang tror jag funkar. Där sitter slangar 2cm ifrån motorn på en mc som inte smälter och så varmt blir inte utblåset. Det gäller att fästa det ordentligt bara.

Back