Dämpa ljudet vid besiktning

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Hej!
Min Gixxer ska in på besiktning snart och är lite orolig för att den låter för högt.
Har en GSX-R 600 -01 med Jardine RT-One slip-on. Har dock inte org. ljuddämparn och funderar nu på hur jag kan få ner ljudet.

Har funderat på en bricka bestående av många små hål mellan sliponet och röret, men har också hört att man kan stoppa in stålullsbollar i dämparn?!

Tips mottages tacksamt
:)
 
Testa att besiktiga med det du har.

Besiktigade min KTM 640 med en DAM-dämpare, och gick den igenom så tror jag att din gör det också.

Polarens Mille-R med Acra-dämpare fick upp den i 97db, lagligt på gata men inte på bana :va

Den skall vråla bra mycket för att du inte skall klara dig.
 
Har du inte originaldämparna att montera så funkar stålbollar.
Dock inte svinto med lödder utan stora diskbollar.

Men se till att det inte ser "tillfälligt" ut för det kan dom också slå ner på.
Dom gillad tex inte min bommullstrasa i röret ipulad utanför med en pinne :D
Det blev dock så tätt att den mest fnös genom skarvarna på helsystemet...

Idén men plattan med hål i kan du ju kombinera med stålbollen framför plattan.
Då blir det tyst och fint.
 
... men har också hört att man kan stoppa in stålullsbollar i dämparn?!

Det där testade jag ett år .. knökade i ett par bollar i piporna och skruvade ihop. Skulle testa och startade upp och vred lite försiktigt på rullen "FFFOOOOPPP!!" sa det och så flög det två diskbollar över parkeringen.

Hmm, märkligt. Jaja, bra karl reder sig själv tänkte jag och "sydde" fast dom i insatsen med lite ståltråd.

"FFFFFLLLURRRRRRRRPP!!" sa det då i stället och när jag kollade bak mot piporna såg det ut som två ganska små negresser försökte krypa ut ur rören med afrot före ..

Men försök du, det går kanske bättre för dig :hihi
 
:D, ev. att fixa en platta med diskbollarna då.

Tänkte det här med 25kw, bryr dem sig om den är vid full effekt? (vilket dem borde märka vid en ev. provkörning?)
 
:D, ev. att fixa en platta med diskbollarna då.

Tänkte det här med 25kw, bryr dem sig om den är vid full effekt? (vilket dem borde märka vid en ev. provkörning?)

Berätta gärna om det lyckades, själv har jag gett upp o skruvar på originalarna när det är dax, tack-o-lov att det bara är varannat år!
 
:hojbusa Det gick för mig,men den går som en påse nötter,fick vara väldigt fösiktig på gasen men det gick bra.
 
www.touring.se

sök på insats (tänker på den för 88kr)


bara borra ett hål i slutet på dämparen å skruva fast. sänker ljudet väldigt mycket. sänker även effekten väldigt mycket.
 
Besiktade min Ktm, han brydde sig inte ens om att kolla ljudet och den låter för högt.
Har hört att det är lite meckigt att kolla ljudet, så ofta skiter bes.mannen i det. Jag tycker du skiter i det och tar dig an problemet om dom klankar ner på ljudet, men jag tror inte dom bryr sig.
 
min förra gsxr 750 -91 väsnades ganska högt med ett vance&hines s4 titan...jag tryckte i ett par stora stålullsbollar som ni har nämt i tråden... för att dom inte skulle flyga ur tog jag lite hönsnät över utblåset, som hölls fast av en slangklämma:tummenupp såg verkligen för jävligt ut så jag var lite nervös och gubben tittade lite surt på det, så dB-mätare åkte fram...
fick 102dB och gränsen var visst 103 om ja inte missminner mej:D

han mumla nåt om polis, icke godkänt när jag tar ur bollarna men det förstod jag inget om:gnissla
 
Borde man inte kunna köra fulvarianten och lossa på en av tändkablarna då? Då låter ju hojen som en symaskin...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top