Dämpa eller vänta

Bluenephilim

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2017
Ort
Haninge
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jag går och funderar på att köpa nytt, en Tuono Factory står högst på listan och 2019's modell sägs ska uppdateras med Öhlins semi-aktiva dämparsystem.
Frågan är om det är värt att vänta och slanta lite mer eller om en 2018-modell är mer prisvärd. Jag har inga uppgifter om vad den nyare kommer kosta så det blir en hypotetisk faktor.

Jag har inte planer att köra bana och brukar inte fippla så mycket med dämpningen normalt annars, bara ställa in den så den passar min vikt och låta den stanna där.

Nån som har erfarenhet av Öhlins elektroniska system, det har väl funnits ett litet tag på andra hojar eller ?
 
Jag kan inte tänka mig en trafiksituation alls där Öhlins elektroniskt styrda system behövs, där en vanlig originalfjädring på en bra sporthoj inte räcker till.

Allt sånt där är bara nice to have och penisförlängare. Och då handlar det inte längre om huruvida det är prisvärt eller ej. Då köper man av andra orsaker.
 
Semiaktiv fjädring är fjanteri för posörer som vill kunna välja race mode i en meny. Inte ens i de former av racing där det är tillåtet så används det.
 
Så en 17-18 Skulle inte ha tillräcklig fjädring för en Riktig Hoj åkare
Nää Skit i 19 års fjädringsuppdatering, Köp en 17-18 istället till ett bra pris `Du kommer inte! att ångra dig...

Jag själv köpte en 18 med 17 Färg/plasten,Tycker 17 har den absolut snyggaste färgsättningen mamma mia :kär
 
Jag skulle köpt en beggad 2011-2012...

Men som svar på frågan: Vafan ska du med fler felkällor till?
 
Äger en Ducati med Öhlins elektriska, måste säga att det fungerar väldigt bra. Både som fjädring och förlängare :tummenupp
Klart du ska ha en 2019 med senaste fjädringen!
 
Aktiv fjädring = super!
Lyssna inte på bakåtsträvarna....:D
 
Nytt är alltid bättre!

Men varför en såndäringa sittupphoj för? Säljer inte Aprilia fina tankkramare oxå??
 
Among all the bikes sampled in the survey , the highest single area of malfunctions or repairs centered around the electrical systems of the motorcycle, with 24% of repairs occurring here. This is likely a trend that will continue, as more and more electronic rider aids become the norm in today’s motorcycles.
från
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html/3
Tycker du ska vänta några generationer till. 2018 körde Michael Rutter på TT träningen en Ducati V4 på Isle of Man.
Den hade 2a generationen av Öhlins aktiva fjädring. (Bosch är nu på tror jag 9e generationen av MC-ABS.)
Klart du inte ska vänta !
Med elektronisk fjädring (redan i andra generationen) så behöver man inte använda skruvmejsel utan kan göra inställningarna i en meny på en skärm.
För sitt andra varv ställde man om fjädringen på Duccen (möjlig inställning är från -5 till +5)
Och det blev
Gaffel +3
Bak +5
Styrdämpare +5
Acceleration +5
Mitt i kurvan + 3
Dvs man utnyttjade justeringsmöjligheterna till max i 3 av 5 möjliga för mer än +5 går ju inte......
Från Performance Bikes Aug 2018
 
Last edited:
Jag tog beslutet att gå på en 2018 och lära mig ställa fjädringen själv istället, kändes som en bra väg att gå. Speciellt som Öhlinarna som sitter på ju redan är top notch.

@Lugn Jag har kört klassiska racerställningen på alla hojar jag haft, bortsett från en liten Honda offroad, men när jag testade Tuonon så bara klickade det direkt. Sån grym kontroll man fick, och på köpet prestanda som en mördarracer!
 
Har du pengarna att bränna så KÖP!

Ja, det har sina nackdelar med mer elektronik. Går något sönder blir det jobbigt. Men fördelarna är stora.

Har bara egna erfarenheter från Bmw K1300R med ställbar fjädring, och personligen tycker jag det är guld värt. Aldrig mer behöva greja och hur många varv man skulle skruva. Bara att välja comfort, sport eller normal samt vilken last. Visst, inget finlir och inte semiaktivt som på nya hojar men det är gott nog.

Kan bara tänka mig hur bra de senaste prylarna är.
 
En sak som många missar angående Öhlins EC-fjädring (R1M, Panigale S, värsta Firebladen med mera) är att det är lite mer än bara elektroniskt manövrerade klickjusteringar.

Denna typ av fjädring har dessutom programvara som hela tiden ändrar dämpningen utifrån hur motorcykeln körs. Indata tas allt som oftast från någon form av gyroplattform och datorn vet därför om motorcykeln accelererar, bromsar, lutar eller svänger och justerar dämpningen därefter. Således helt olika dämpning när man bromsar innan svängen, när man har full lutningsvinkel mitt i svängen och när man accelererar ut ur svängen.

Man kan bara ändra en liten del av en motorcykels beteende med hjälp av dämpning, men för mig och alla andra chassie- och fjädringsingenjörer råder ingen tvekan om att detta - rätt använt - är en prestandafördel. Förmodligen mer fördel för en halvtaskig bandagsåkare eller någon i ett nationellt mästerskap jämfört med en riktig racer på VM-nivå.

Dock inte lagligt att använda i någon av de högre klasserna (sedan Ben Spies i WSB 2009).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top