dämpa brus vid filmning..

Zlayer

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
Gixxer 1000 - 2003 Helsyst, PCIII, KN, , KTM 660 SMC - 2005
Med dv-kameran monterad på tanken men dock inte mic under cutsen som jag vet e d bästa..saknar tydligen den möjligheten på min kamera, hur kan man dämba brus från vind på ett bra sätt..

nån som har nån tanke,

Man kan göra det med programvara för ljud behandling i efterhand. Principen är att man markrar ett någon hundradels skund med rent brus som man vill eliminera. Programmet analyserar bruset och extraherar det ur resten av ljud filen, utan att nämnvärt påverka resten av ljudinnehållet. Fungerar förvånasvärt bra och används bal för att restaurera gamla inspelningar.

Sound forge är ett program som är utmärkt utmärkt för det, det ägs numera av Sony. Det är ett mycket välkänd program/verktyg för ljudbehandling. Sen får man använda ett plugin som heter Sonic foundry noise reduction. I Sound Fourge sen kan man öppna den den fil man vill behandla och ta bort bruset mha pluginsen. Det är lite krångligt hur man använder pluginsen för man måste göra några procedurer och inställningar. Men jag visar gärna om intresse finns.

Det finns att ladda ner på thepiratebay.org ta version 8 elelr 9 som är senaste. Leta också efte sounic foundry noise reduction, ibland finns de i sama nedladdningspaket.

När man öppnar en video fil i sound forge så får man upp ljudspåret separat och kan då behandla denna. Den öppnar dock inte vissa video filer. Man får då extrahera ljudet och behandla det i sound forge, eller använda noise reduction pluginsen i sitt eget video editeringsprogram.

Om du menade i efterhand. Menar du under inspelning så används ofta fuskkattskinn. Dvs mycket lurvigt och mjukt som inte stör luftenflödet så mycket och följder med rätt fint. Men vid såna farter hjälper det inte så mycket. Om du inte vill lägga mycket pengar köpt en billig dator mic och försök koppla själv eller nåt?

Last edited:
Jag brukar oxo tejpa över mikrofonen.

[YOUTUBE-ID]kpqQVwRA_hU[/YOUTUBE-ID]

Sedan kan man ju lägga på musik så dränker man det sista bruset.

Ett enkelt och bra sätt, som inte gör att du också stänger ute motor- och vägljud vilket är lätt hänt om man tejpar över hela mikrofonen, är att ta en bit lagom tjockt/glest tyg och dubbelvika ett par gånger så du får en 1-2 cm tjock fyrkantig "tygplatta" med 4-5 cm sida. Tejpa den tight ovanpå mikrofonen, på så sätt att tejpen bara fäster i tygets kanter och inte täcker mikrofonkapseln. Gummiband eller tunn ståltråd kan också funka bra.:tummenupp

Du är inne på helt rätt spår när du vill minimera vindbruset vid inspelningen och inte efteråt. Just vindbrus är nämligen svårt att reducera särskilt effektivt i efterhand, oavsett mjukvara. Orsaken är främst att vindbrus nästan inte har något tonalt innehåll alls; det är ganska "rent" brus och går alltså inte att filtrera bort. Det man kan göra är i praktiken att försöka skära (läs: skära, inte sänka) lagom mycket bas och diskant, på bekostnad även av nyttoljudet du vill behålla.
De typer av biljud man kan vilja tvätta bort från gamla inspelningar, som ZigBee berättade om, har oftast mer tonalt innehåll, eller åtminstone mer specifik karaktär och är därmed lättare att "sätta fingret på".

Last edited:
Jag kopplar in en extern mic som jag sätter under cutsen i skydd från vinden och på ljuddämparsidan. Har en billig 'mygga' som tyvärr bara ger ljud i en kanal. Om nån har tips på en lämplig stereo-mic som inte kostar skjortan och pluggar in med vanlig 3,5mm propp så posta här med citat

Jag kopplar in en extern mic som jag sätter under cutsen i skydd från vinden och på ljuddämparsidan. Har en billig 'mygga' som tyvärr bara ger ljud i en kanal. Om nån har tips på en lämplig stereo-mic som inte kostar skjortan och pluggar in med vanlig 3,5mm propp så posta här med citat

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13553734

.....

Måna bra ljudredigerare har sk brusreducering som beskrivs ovan. Man tar alltså ett avsnitt med bara brus och reducerar osv osv...

Ibland funkar det, inbland inte. Man kan få metalliska ljudartefakter, kan låta lite "burkigt".

Då kan man istället använda en spektrumanalyzer där man direkt ser bruslinjer som man kan ta bort, sänka volymen på, eller mippla på annat sätt.

Fungerar jävligt bra om man exempelvis har fått en irriterande ihållande ton i sitt ljud som man vill ta bort.

Exempel på program som fixar det är Adobe Audition CS2
Förmodligen fixar Soundbooth CS3 det också, men det har jag inte hunnit testa.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back