Dämp - Vad ska man välja?

M911

Predikaren 12:12 :D
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -05
Tjena!

Har letat runt efter en tråd liknande denna, men utan resltat. Finns det en tråd redan så sorry...

Jag har en Yamaha R1 -05, å jag har planer på att under hösten fixa och dona med denna. Nya slip on är en av sakerna som skall införskaffas, å då lyder frågan: Hur vet jag vilka slip on jag skall köpa? Det är ju inte direkt så att man kan testa alla olika modeller..

Tips på slip on som passar R1, finns det något som är optimalt till R1, å hur kan man veta det i så fall? Finns det någn sida med tester osv??:confused:

Tacksam för svar!
// Marcus
 

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Optimalt - Snyggast. Är väll rätt lätt att testa. Bara att åka till närmaste handlare av respektive slipon o se vilket man föredrar.

Optimalt - Mest effekt. Köp helsystem :tummenupp
 

M911

Predikaren 12:12 :D
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -05
Jag har blivit rekommenderad att inte köpa helsystem! Utan att köpa halv och en powercommander istället. För mig är detta som grekiskan, någon som har lust att förklara fördelarna med detta?

Killen ansåg det inte prisvärt att lägga pengarna på ett helsystem då effektförändringen var knapp.

Men vilket system är optimalt för R1? Någon som vet?
Har hört att Akropovic ska vara det?

Vad är skillnaden (förutom vikten) med de olika materialen?
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Otroligt liten effektskillnad mellan olika öppna slip-on till R1 04-07....ett par hästar sitter i katalysatorersättaren.
PC3án kan rätt justerad se till att motorn får en optimal bränsletillförsel och därmed snygga till effektkurvan.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag har blivit rekommenderad att inte köpa helsystem! Utan att köpa halv och en powercommander istället. För mig är detta som grekiskan, någon som har lust att förklara fördelarna med detta?

Killen ansåg det inte prisvärt att lägga pengarna på ett helsystem då effektförändringen var knapp.

Men vilket system är optimalt för R1? Någon som vet?
Har hört att Akropovic ska vara det?

Vad är skillnaden (förutom vikten) med de olika materialen?

akrapovic är helt ok, ganska tysta dova slipon, en fördel är att det går och besiktiga med dom, både helsystem och slipon är testat o det går smärtfritt, OM du inte väljer värstingarna såsom evoline o allt vad dom heter, då kan det bli jobbigare: ):):)
vikten vet du redan, akraburken väger väldigt lätt (titan) sen att dom är snygga får väl ses som en bonus eller nåt,

vilket som är optimalt kan bara du avgöra, dom flesta rören låter rätt bra, jag skulle gått på vikten i första hand sedan ljudet!!
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Helsystem = hela avgassystemet från cylinder framme vid motorn till bakre öppningen vid ljuddämparen. Kostar nog ca 20000kr och ger säkert 10-15 hästar mer på bakhjulet.

Slipon= Enbart en ljuddämpare som istället för orginal där avgaserna inte går rakt igenom ljuddämparen så gör dom det på denna och motorn får enklare att spotta ut avgaserna och man kan få vilket ljud som helst. Metal ljuddämpare låter i regel ganska vasst och kolfiber låter oftast dovt och mullrigt. Pris för slipon är nog från 6000kr - 10000kr för jag antar att du har dubbla. Slipon kan absolut max ge 5hk på bakhjulet om ens det. Man köper slipon för att det ska låta gött.

Slipon ska du bara leta efter den som låter skönast för ett rakt rör spelar det inte så stor roll vem som har gjort. Annat med helsystem!
 

M911

Predikaren 12:12 :D
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -05
Okey, nu börjar det trilla in svar!! Tackar!!

Ett heltsystem är inget jag är intresserad av just nu, men kanske då jag vunnt 90 miljoner på joker! Utan slipon är det som gäller!

Triggerhappy: antar att du har erfarenhet av powercommander sedan tidigare? Är det värt pengarna att köpa powercommander? Vad ger det för skillnad uppskattningsvis?

PeterR1: Jag vill ha ett dämp som låter! Visst är vikten viktig, men ljudet lika så. Vad rekommenderar du? Vad har du själv? ...känner mig lite frustrerad över att jag har noll koll på detta!!
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Jag undrade också lite över de här, men hade _INGEN_ aning om att akra kostade så mkt som 20 papp? Men tack för svaren :)
 

M911

Predikaren 12:12 :D
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -05
:d haha så 27.000 kr för ett system, bäst att lägga till ytterligare 4 rader på lotto!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Okey, nu börjar det trilla in svar!! Tackar!!

Ett heltsystem är inget jag är intresserad av just nu, men kanske då jag vunnt 90 miljoner på joker! Utan slipon är det som gäller!

Triggerhappy: antar att du har erfarenhet av powercommander sedan tidigare? Är det värt pengarna att köpa powercommander? Vad ger det för skillnad uppskattningsvis?

PeterR1: Jag vill ha ett dämp som låter! Visst är vikten viktig, men ljudet lika så. Vad rekommenderar du? Vad har du själv? ...känner mig lite frustrerad över att jag har noll koll på detta!!


Ska du köpa slpon och PCIII så rekomenderar jag även ett öppnare luftfilter,
typ K&N när du ändå har farten uppe.
Det är väl egentligen det vanligaste "kitet" man gör om man ska lagomvässa hojen.
Dessa prylar monterar du på hojen och beger dig sedan till en bromsbänk och får allt injusterat.
Att bara skruva dit grejorna och åka är meningslöst.
Och att köpa slipon och hänga dit ger ofta en dålig effektkurva men kanske lite mer effekt på slutet.
Så Power Comandern kan rekomenderas för att optimera hojen.
Samt det finns risk att hojen går lite snålt om du öppnar upp flödet i den med sliponet.
Det gör att man kan bränna ventiler då det blir betydligt varmare.
Detta motverkas också av PCIIIan om den är rätt justerad.

Sen så kan man ju porta den och öka kompet samt ett par vassre kammar åsåvidare :yoparty
 
Last edited by a moderator:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Okey, nu börjar det trilla in svar!! Tackar!!


PeterR1: Jag vill ha ett dämp som låter! Visst är vikten viktig, men ljudet lika så. Vad rekommenderar du? Vad har du själv? ...känner mig lite frustrerad över att jag har noll koll på detta!!

Ljudet i en akraburk låter tillräckligt men inte såpass att du behöver öronproppar: ):):) jag har en akraburk, Titan (slipon alltså, röret + mellanröret) själv o rekommenderar den starkt!
 

M911

Predikaren 12:12 :D
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -05
Här inne lär man ju sig något nytt varje dag!! Kanoners!

Okey, men finns det någon klassning över de olika sliponen?
Kan man på något sätt "veta" vilket som är bäst i de olika spekterna? Ljud, prestanda osv?

Finns det nån i gbg som är villig att demonstrera sina slipon för mig? ...så jag har något hum om vad man ska välja?

Om man byter Luftfilter, PC3 och slipon, vad i effekt kan man tjäna på detta?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top