däckval

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Jag tänkte inhandla däck till sommarens bankörningar men är osäker på vad man ska välja. Vad heter dom andra märkenas motsvarighet till M pilot race?finns det olika hårdhet? är de stor skillnad mellan däcken eller ska man välja de billigaste?
Är en amatör som vill ha ett bra prisvärt däck.

Metzeler Rennsport och Pirelli Super Corsa är likvärdiga och väldigt bra däck. Klart vanligast av de som kör mönstrat. Dessa finns i olika hårdheter, RS1, 2 och 3 för Metzeler.
Ett alternativ om man vill ha lite mer livslängd är tex Pirellis Dragon.

Yamaha farfar skrev:
Jag tänkte inhandla däck till sommarens bankörningar men är osäker på vad man ska välja. Vad heter dom andra märkenas motsvarighet till M pilot race?finns det olika hårdhet? är de stor skillnad mellan däcken eller ska man välja de billigaste?

Michelin Pilot Power funger bra både på bana och gata.
Kör personligen inte på något annat numera...
Vet även andra en annan gml banräv.. snabb sådan som även han gjort samma val...
Rekomenderas starkt.

Yamaha farfar skrev:
M-pilot Race e livsfarliga kräver enorm uppvärmning

Tack för svaren hittills.Ja de verkar bli Rennsport el Super Corsa å då kom man till nästa fråga hårdhet och beteckning så man beställer rätt

rs1 supersoft fram
och rs2 soft bak.

Funkade för mig när jag körde min r6:a

SuperSoft fram och soft bak kör de flesta med.
Sen var det några som körde soft fram också då det gav bättre känsla.
Men jag tror inte att det är några gigantiska skillnader, det är viktigare med lufttrycket.

Last edited:
Victor skrev:
Soft fram och medium bak kör de flesta med.
.

Jasså??
Det visste jag inte.
Själv körde jag i början med RS1 fram, och RS2 bak, men
övergick mer och mer till RS2 fram och bak. Pga. av RS2 är styvare
i stummen, och hojen blev lite lättare att köra då.
På kvalen körde jag med RS1 bak, men de varar inte särskilt länge för mig
iallafall. Medium har jag aldrig provat på Metzeler däcken....

Bennybåge skrev:
Jasså??
Det visste jag inte.

Du har såklart rätt, jag gjorde en tankevurpa.
Jag menar supersoft/soft.
Det har gått inflation i ordet soft när det gäller däck.

Bennybåge skrev:
Jasså??
Det visste jag inte.
Är det samma för de som kör med Pirelli/Metzeler slicks att fler o fler kör med soft fram istället för supersoft? Ska köpa på mig däck snart men vilken gummiblandning ska jag välja till fram...

wima skrev:
Är det samma för de som kör med Pirelli/Metzeler slicks att fler o fler kör med soft fram istället för supersoft? Ska köpa på mig däck snart men vilken gummiblandning ska jag välja till fram...

Fler o fler vet jag inte, men jag och några andra gjorde det. Sen beror det på hur man får till settingen på hojen också. Vissa av toppförarna i Veidec 2004 bytade också till RS2 ifall de ville ha en styvare stomme. Sen är det nog upp till var och en. Fästet har jag aldrig haft problem med på RS2, så för den delen behöver inte jag vara orolig, men sen kör jag ioförsig inte så fort heller...
Kör du riktigt fort så får du nog ringa Folkesson och de grabbarna och höra hur de gör

Bennybåge skrev:
Fler o fler vet jag inte, men jag och några andra gjorde det. Sen beror det på hur man får till settingen på hojen också. Vissa av toppförarna i Veidec 2004 bytade också till RS2 ifall de ville ha en styvare stomme. Sen är det nog upp till var och en. Fästet har jag aldrig haft problem med på RS2, så för den delen behöver inte jag vara orolig, men sen kör jag ioförsig inte så fort heller...
Ok man tackar!
Bennybåge skrev:
Kör du riktigt fort...
Det är ingen risk.. :näsblod

med risk för lite trådstöld... :rolleyes:

jag vill kunna köra både på bana och på asfalt. Kommer inte att köra balnd dom snabbaste utan ligga som en standard förare i medelklass. köra om några, och samtidigt bli omkörd ibland. På gatan kör jag inte heller så hårt. Men utan att behöva tumma på säkerheten måste man kanske inte ha dom absolut bästa bandäcken, finns de nåt självklart val för en som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på däck?

//Gummigubben

Mark skrev:
med risk för lite trådstöld... :rolleyes:

jag vill kunna köra både på bana och på asfalt. Kommer inte att köra balnd dom snabbaste utan ligga som en standard förare i medelklass. köra om några, och samtidigt bli omkörd ibland. På gatan kör jag inte heller så hårt. Men utan att behöva tumma på säkerheten måste man kanske inte ha dom absolut bästa bandäcken, finns de nåt självklart val för en som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt på däck?

//Gummigubben
Beggade bandäck.. Det skall jag köra på, bara jag får tag på några så..

Nu blir man förvirrad tänkte beställa på mcdackonline.com pirelli super corsa, å bak har dom sc1 sc2 sc3 och ett som bara heter super corsa å fram har dom sc1 sc2 och ett som bara heter super corsa front det skiljer några kr i pris på dom som heter bara super corsa mot dom andra nån som vet skillnaden? sen undrar jag om nån har köpt däck på detta stället och om de funkar bra? Tack åter igen för alla svar

*/ ?>
Back