Jag har pratat med Duells om Pirelli och enligt dom så är det bara 190 slicksen som har den nya blandningen, 180 har fjolårets och har inte alls samma problem.
190 och Cs1 har tydligen fungerat ganska bra, men Cs2 har varit svåra att få o hålla.
( så långt enligt Duells, resten är egna spekulationer grundat på vad jag hört , här och där)
Problemet har inte varit lika stort i andra länder, vad det beror på har det säkert varit mkt spekulationer kring.
- att det är kallare här, speciellt den här sommaren ?
-man har lagt ner mer tid o pengar på att hitta rätt inställningar?
-den nya Öhlinsdämparen har varit svår att hitta rätt på( krävs tid o varv)
-dom bästa här har bytt från 600 till 1000, dvs. ny större hoj, annan körstil, andra inställningar, inga gamla data att falla tillbaks på.
Problemet är säkert betydligt mindre nästa år.
180 har funkat bra för mig och dom håller länge, men det är förstås en 750 och i ett tempo som ligger minst 6-7 sek efter eliten på Gåsen.
Ett tips är att aldrig låta däcken kallna mellan passen, på med värmarna direkt för att hålla nere antalet värmecykler som tar död på däcket.