Däckval för rookie?

Har för mig att jag mailade dem i våras men att jag aldrig fick något svar eller så dröjde svaret så länge att det inte var intressant. Skitsamma.

Vilka blandningar har Dunlop och vad har ni som använder deras däck kört på?

Denna säsong har vi kört på 758 framdäck och 3167 bak. 7433 bakdäck var bra fäste men dålig livslängd på. Däremot har dom ett bra bakdäck i 7503, som är lite hårdare än 7433.
 
Denna säsong har vi kört på 758 framdäck och 3167 bak. 7433 bakdäck var bra fäste men dålig livslängd på. Däremot har dom ett bra bakdäck i 7503, som är lite hårdare än 7433.
en liten fråga det är inte dunlop gp racer ni pratar om eller?det står även190/55 på dom eller är det en äldre generation.tänkte beställa såna i sommras men köpte pirelli i stället:va
 
Jag har pratat med Duells om Pirelli och enligt dom så är det bara 190 slicksen som har den nya blandningen, 180 har fjolårets och har inte alls samma problem.
190 och Cs1 har tydligen fungerat ganska bra, men Cs2 har varit svåra att få o hålla.
( så långt enligt Duells, resten är egna spekulationer grundat på vad jag hört , här och där)

Problemet har inte varit lika stort i andra länder, vad det beror på har det säkert varit mkt spekulationer kring.
- att det är kallare här, speciellt den här sommaren ?
-man har lagt ner mer tid o pengar på att hitta rätt inställningar?
-den nya Öhlinsdämparen har varit svår att hitta rätt på( krävs tid o varv)
-dom bästa här har bytt från 600 till 1000, dvs. ny större hoj, annan körstil, andra inställningar, inga gamla data att falla tillbaks på.
Problemet är säkert betydligt mindre nästa år.

180 har funkat bra för mig och dom håller länge, men det är förstås en 750 och i ett tempo som ligger minst 6-7 sek efter eliten på Gåsen.

Ett tips är att aldrig låta däcken kallna mellan passen, på med värmarna direkt för att hålla nere antalet värmecykler som tar död på däcket.
 
Jag har pratat med Duells om Pirelli och enligt dom så är det bara 190 slicksen som har den nya blandningen, 180 har fjolårets och har inte alls samma problem.
Det där tror jag också på, dels tyckte jag mig kunna läsa det på mynet's hemsida någon gång och dels så har jag och brorsan kört på 180 däcken iår och kört med samma däcktryck som förr och haft hur fint slitage som helst på SC2-däcken.
 
Hoppas verkligen Pirelli kommer med nya blandningar till nästa år.
Mina SC2:or tjänstgör just nu som rabatt vid lekstugan :mad:
 
www.rodamoto.es säljer dom slicks som heter gp racer billigt undra bara vad det är?

DUNLOP / DUNLOP
GP RACER SLICK / GP RACER SLICK
MEDIUM 120 70 17 W Front / MEDIUM 180 55 17 W Rear

Price: 200,00 € (VAT includeed)

Aldrig hört beteckningen, men den dimensionen har åtminstone inte TL-racing i sitt sortiment. KR 106 och KR 108 har jag för mej att dom heter som vi använder, i dimension 195/70-17.
 
Såg i en tabell för 2007 över Dunlops KR 108 att dom fanns i storlekarna 165, 170, 180, 195 och 200.
 
Någon som vet vem som är återföräljare av Metzeler K2 i sverige om man vill be sin lokala däckkrängare att köpa hem lite?
 
Varför e de ingen som kör på Michelinslicks?Dåligt fäste eller slitage?:confused:
 
Hur mycket snabbare är slitaget på mönstrat jmfrt med slicks? Dubbelt så snabbt? 3mönstrade på 2slicks? Oder was?
 
Ang varaktighet på mönstrat vs slicks

Utan att nämna ngn vid namn så fick jag idag följande tumregel från en gammal RR-veteran: Enhetsdäck är i princip slut efter 5minuter, slicks räcker i 600mil, das ist geschwindichkeit

Det är ingen annan som har en mer avgränsad och enhetlig (inte minuter vs mil) känsla för det hela?
 
Utan att nämna ngn vid namn så fick jag idag följande tumregel från en gammal RR-veteran: Enhetsdäck är i princip slut efter 5minuter, slicks räcker i 600mil, das ist geschwindichkeit

Det är ingen annan som har en mer avgränsad och enhetlig (inte minuter vs mil) känsla för det hela?

de där e nog jäkligt svårt att svara på. De beror nog mycket på körstil, motorstorlek på hoj däckvärmare eller ej.

jag är inte specielt snabb. men för mig höll ett mönstrat slicks pirelli diablo supercorsa en heldag utan större problem... Men då ger ajg inte tok gas redan vid apex heller.
 
de där e nog jäkligt svårt att svara på. De beror nog mycket på körstil, motorstorlek på hoj däckvärmare eller ej.

jag är inte specielt snabb. men för mig höll ett mönstrat slicks pirelli diablo supercorsa en heldag utan större problem... Men då ger ajg inte tok gas redan vid apex heller.

Frågeställningen utgår från den enskilde individens upplevelser när den kör på mönstrat eller slicks. D v s de ingående parametrarna du nämner varierar i mindre betydande grad än vad däcken gör.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top