Däckval för rookie?

sandstream

Guest
Hur lågt ska man ha på BS?Med de nya pirelli slicksen så ska man köra 2,1 fram och 1,85 bak varmtryck. det tycker jag e lågt.
Det är lågt. Pirelli har inte lyckats något vidare med sina slicks i år så vi får hoppas det blir bättre till nästa år.

Angående Metzeler K2 kan jag bara hålla med tidigare talare, de är grymt bra livslängd på dem och greppet duger gott för de flesta av oss. När de väl släpper så känns det mjukt och fint precis som på Pirelli.
3: 900kr / sett.
Hur många minuter har de gått?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför åker inte fler på dunlop?
Dom flesta i PRO superbike kör ju dunlop.

Dunlop tycker jag personligen är skitbra, mycket bättre känsla i kurvorna än Pirelli (vilket är det enda andra märke jag har provat). Dock så är de rätt fladdriga rakt fram men där är man ju upprätt i alla fall, så fort man får lite nedlägg har man massor med gummi i backen. Jag kommer fortsätta köra på dem. :tummenupp

Tänkte mest på att det är lättare att sälja vidare däcken till en gatåkare.
Så blir utgiften för däcken lite mindre.. :)

Tja, det är ju en aspekt. Jag tycker dock det är vettigare att köpa redan begagnade däck och köra tokslut på dem istället. Det ger betydligt mer för pengarna. :)
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hur lågt ska man ha på BS?Med de nya pirelli slicksen så ska man köra 2,1 fram och 1,85 bak varmtryck. det tycker jag e lågt.

Någon som har kört med mönstrade BS??? BT 0002 tror jag .

Pirelli har ju haft problem med sina slicks i år, kalltryck har jag kört 1,6 fram och 1,6 bak. Detta efter direktiv från stenberg som kör på dem i Pro Superbike.

Har även kört på BT 002 PRO i sommar och kan klart rekomendera dem!
Men se till att det står PRO, en grym skillnad på 002orna och 002 pro.
Köp dem från mynetmoto för 1600kr/bakdäck och sedan sälja till gatåkare för 500 -> 1000kr beroende på skick. Då blir det inte så snuskigt dyrt...

Dunlop tycker jag personligen är skitbra, mycket bättre känsla i kurvorna än Pirelli (vilket är det enda andra märke jag har provat). Dock så är de rätt fladdriga rakt fram men där är man ju upprätt i alla fall, så fort man får lite nedlägg har man massor med gummi i backen. Jag kommer fortsätta köra på dem. :tummenupp



Tja, det är ju en aspekt. Jag tycker dock det är vettigare att köpa redan begagnade däck och köra tokslut på dem istället. Det ger betydligt mer för pengarna. :)


Varför dunlop är fladdriga rakt fram är för att de har högre profil och då ändrar du styrgeometrin. Hojjen blir högre bak än vad den "ska" vara, så sänker man den baktill funkar det även på rakorna.

Köp mina beggade bt 002 pro :tummenupp
 
Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Är känslan jämförbar med Pirelli/Metzeler? Jag vet att frågan är nästan omöjlig att besvara men är de t ex lika snälla när det släpper?
Jag kör med Bridgestone och är helnöjd! Jag håller väl inte direkt något världsmästartempo men när det släpper så tycker iaf jag att det är på ett lungt sätt, inga tvärsläpp. Det enda negativa med däcken är när de skall bytas, i och med att stommen är så hårt kan det jäklas ibland men tillslut så kommer man på tekniken. :tummenupp Inte är det som ett Metzler direkt när det räcker med att titta lite argt på så hoppar däcket av fälgen och lägger sig prydligt i hög, Bridgestone vill ha tuffa tag... :whip
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför dunlop är fladdriga rakt fram är för att de har högre profil och då ändrar du styrgeometrin. Hojjen blir högre bak än vad den "ska" vara, så sänker man den baktill funkar det även på rakorna.

Köp mina beggade bt 002 pro :tummenupp

Jag vet, jag har gjort precis det och det är tufft. Men det ska va lite fladdrigt så det känns att man gör nånting... ;)



Tack men nej tack, nästa år kör jag bara Dunlop... :)
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87

Varför dunlop är fladdriga rakt fram är för att de har högre profil och då ändrar du styrgeometrin. Hojjen blir högre bak än vad den "ska" vara, så sänker man den baktill funkar det även på rakorna.

Det är tyvärr bara halva sanningen. Dunlops 195/70 däck är ca 7 mm högre i profil än t.ex. pirellis 190/50. Att kompensera geometrin för detta är absolut nödvändigt, men den kommer fortfarande att vobbla på vissa partier av banan. Vissa cyklar är mer känsliga än andra. Med lite tålamod och några timmars arbete med fjädingsinställningar får man ett grymt bra däck.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Det är tyvärr bara halva sanningen. Dunlops 195/70 däck är ca 7 mm högre i profil än t.ex. pirellis 190/50. Att kompensera geometrin för detta är absolut nödvändigt, men den kommer fortfarande att vobbla på vissa partier av banan. Vissa cyklar är mer känsliga än andra. Med lite tålamod och några timmars arbete med fjädingsinställningar får man ett grymt bra däck.

Varför hålla på i timmar för att få ett bra däck? när det bar är att hänga på ett pirelli och köra.
 

sandstream

Guest
Varför hålla på i timmar för att få ett bra däck? när det bar är att hänga på ett pirelli och köra.
För att många har problem med livslängden på Pirellis 07-däck.
Backlund kör tex max 20 minuter på sina för att de ska gå att sälja.
 

MC Doktorn

Guest
@Robban.

Eftersom jag känner hojen bra så vet jag med den fina bakstötdämparen som du fick med i köpet och däckvärmare kan du köra länge nog.

Jag har till stor del använt mig av Metzeler K2, dessa fungerar mycket bra.
Använde 2,0 fram och 1,95 bak kalltryck.

På dom ERF i 4 timmar vi kört med hojen har vi använt oss av Metzeler K2 och på samtliga banor har det funnits massor med mönster kvar.Tror att det skullet klarat 6 timmars åkning även på däckslitage banor som gelleråsen.

Pirelli SBK SC3 slets ner snabbt och är definitivt inte ett rookie däck.

Bridgestone och Dunlop ingen erfarenhet.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför hålla på i timmar för att få ett bra däck? när det bar är att hänga på ett pirelli och köra.

Bättre däck, helt enkelt. Tycker jag. Jag har mer förtroende för hojen, det släpper lugnt och försiktigt och man har tid att kompensera och man har grymt bra grepp vid nedlägg. Hojen blir mer kvickstyrd tack vare den högre profilen och livslängden är otrolig. Och för detta får man betala att hojen blir lite fladdrig vid upprätt eller vid upprätande. Det är det värt, rakt fram får det fladdra lite om jag har en stabil hoj i kurvorna. Nästa år blir - som sagt - endast Dunlop för mig.

Det är min uppfattning och åsikt, andra har säkert en annan men för mig är det värt lite mer tid för mer förtroende. :)
 

sandstream

Guest
Vilka i Sverige säljer Dunlops slicks?
Har fått känslan av att de inte är så många och att de är svåra att få tag på.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vilka i Sverige säljer Dunlops slicks?
Har fått känslan av att de inte är så många och att de är svåra att få tag på.

TL-racing är importör, kan handla genom din vanliga däcknasare om du inte vill handla direkt av TL. Ring 011-167060.

Kan bara rekommendera dunlop, lite oroliga rakt rfam tills man hittat rätt, men livslängden är otrolig. På 6 timmar brukar vi köra på 2 bakdäck, då har vi marginal. Har kört REC på knudan på ett set däck, samma set ska vi använda på kvalet på anderstorp.
 

sandstream

Guest
TL-racing är importör, kan handla genom din vanliga däcknasare om du inte vill handla direkt av TL. Ring 011-167060.
Har för mig att jag mailade dem i våras men att jag aldrig fick något svar eller så dröjde svaret så länge att det inte var intressant. Skitsamma.

Vilka blandningar har Dunlop och vad har ni som använder deras däck kört på?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top