Däckval för rookie?

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Har precis skaffat min första banhoj och lurar lite på vad jag ska köra på för däck?

Har aldrig kört med slicks och äger inga däcksvärmare.

Är det bara slicks som gäller eller finns det några bra alternativ som inte behöver värmas?

Hur länge räcker ett par slicks?

Tacksam för tipps.

Jag har åkt på slicks i år utan värmare.
Funkar för mig.
Och däcken har hållt rätt ok.

Jag är dock inte alls bland de snabbare i R1000 så det är kanske därför däcken håller bra.

Hursomhelst, så ska du skaffa däcksvärmare. Det är bara dumt att köra bana aktivt med racehoj... utan att värma däcken. Det är att be om att få ekonomiska problem, samt tid på sjukan.

Bridgestone som jag kört med i år håller nått förbannat bra. Längre än Pirelli och Metzeler vilket de flesta kör på.

För ekonomi annars, är det bra att köra Dot så kan du sälja dom vidare för 1/3 av nypriset om de är i fullgott skick (gått 4-5 st 20 min-pass som mest).

För ekonomi annars, är det bra att köra Dot så kan du sälja dom vidare för 1/3 av nypriset om de är i fullgott skick (gått 4-5 st 20 min-pass som mest).

Eller så köper du de för 1/3 av nypriset och kör slut på de:tummenupp Iallafall till en början. Mycket kvar på de däcken om man inte jagar och behöver just den absolut sista sekunden.. Och att nå dit tar ju ändå ett tag.. Så gasa på:tuttar

Investera i ett par däckvärmare. Du tjänar nog in dom på en säsong bara på minskat slitage på däcken. Sen är arbetstemperaturen rätt hög (80 grader) på racedäck så det tar många varv att köra dom varma in i stommen. Oftast är ett körpass på bana 20 eller 30 minuter och hur kul är det att lalla runt halva passet för att få upp temp i däcken.. sen kan man även ställa kostnaden i relation till vad en krasch pga av kalla däck kostar :huvet

Tipset att köpa beg. av dom som kör i SM är inte så tokigt..

Du har bra fäste i kalla slicks. Jag frågade Watz hur mycket långsammare han körde ett varv på Sviesta på kalla slicks kontra varma, och han sa en max två sekunder långsammare, så fäste finns absolut.

Däremot är det som många skriver så slits kalla slicks fortare så du tjänar in pengarna på ett par däcksvärmare över en säsong. En annan faktor är att kalla slicks släpper snabbare och utan förvarning, varma slicks har ett större gränsområde där du har mer chans att rädda en situation när du känner att däcken börjar kasa.

Jag skulle också rekommendera däcksvärmare, om inte annat bara för att kunna gå ut och ge järnet direkt utan att behöva känna något tvivel.

Värmare TJÖP för f-n!!! Det räcker med ETT framhjulssläpp pga kalla däck så har det släppet kostat mer än priset på ett par värmare. Och så är det inget kul att köra med kalla däck! Åka omkring och vänta på att däck ska komma upp i temp och sedan när man TROR att dom är varma så är man ändå inte riktigt säker och så åker man och fiskör i några varv till och .... fan kass!
TJÖP!

Vart köper man slicks till bra pris?

Vart köper man bridgestone däcken som swedie pratar om?

Vad kostar ett sett?

Vart köper man slicks till bra pris?

Vart köper man bridgestone däcken som swedie pratar om?

Vad kostar ett sett?

Jag har kört på bridgestones "hårda" slicks i år.. Funkar kanon o håller otroligt länge... Priser ser du på grevens hemsida, länk här bredvid i reklamen..

Varför köpa mönstrade till att börja med? Slicks håller längre och har ju lika bra grepp och kostar lika mycket så det finns ju ingen mening med att köpa mönstrat om det nu inte är så att klassen man kör kräver det.

Tänkte mest på att det är lättare att sälja vidare däcken till en gatåkare.
Så blir utgiften för däcken lite mindre.. :)

om du liksom jag kör lite halvsakta så funkar Metzler K2 väldigt bra. Grevens har bra pris om du ska åka på nya.

Dom fungerar bra även om man åker grisfort.

Metzeler & Pirelli är det som de allra flesta har åkt på det senaste åren, och det finns anledningar till det. Bridgestone funkar också fint.

Den största skillnaden mellan Bridgestone Pirelli och Metzeler är att Bridgestone har en betydligt starkare och styvare stomme.
Bla därför livslängden är längre på dessa.
Man kan även köra med ett lägre däckstryck.

Den största skillnaden mellan Bridgestone Pirelli och Metzeler är att Bridgestone har en betydligt starkare och styvare stomme.

Hur lågt ska man ha på BS?Med de nya pirelli slicksen så ska man köra 2,1 fram och 1,85 bak varmtryck. det tycker jag e lågt.

Någon som har kört med mönstrade BS??? BT 0002 tror jag .

Är känslan jämförbar med Pirelli/Metzeler? Jag vet att frågan är nästan omöjlig att besvara men är de t ex lika snälla när det släpper?

Dom fungerar bra även om man åker grisfort.

Metzeler & Pirelli är det som de allra flesta har åkt på det senaste åren, och det finns anledningar till det. Bridgestone funkar också fint.

ja, det e ju utom min vetskap för här åks det inte så man får applåder precis.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...