Däckval för motorväg/landsvägskörning (BMW)

Tom är så blygsam att han inte nämns skriva firmanamnet - men www.hojdack.se är var Du träffar på Tom. Det skiljer inte vanvettigt många lusidorer gentemot de billigaste Du hittar, dessutom har Du service, support och goda råd på plussidan. Do Your math...
 
Last edited:
Jopp stämmer bra det.. Nog för att bakhjulsåkande sliter lite extra men jag håller med.. galet lite mil i min tanke för just såna däck. Sportsmart är lite mindre men då mera grepp när jag kör(posör och håller mig borta från regn) Vet inte om jag förövrigt plågar den så värst men mumsar däck gör den med frisk aptit ;)
 
Jopp stämmer bra det.. Nog för att bakhjulsåkande sliter lite extra men jag håller med.. galet lite mil i min tanke för just såna däck. Sportsmart är lite mindre men då mera grepp när jag kör(posör och håller mig borta från regn) Vet inte om jag förövrigt plågar den så värst men mumsar däck gör den med frisk aptit ;)

Nu har jag bara kört 250 mil med min "nya" hoj, men jag kan konstatera att Duccen med 100hk sliter mer bakdäck än Yamman på 130hk. Bytte nu i veckan från Pilot road 2 till 3. Däcket hade bra med mönster när jag köpte hojen.
Verkar som att stora tvinnar är hårdare på bakdäck än radfyror. Nå'n som har mer erfarenhet?
 
Nu har jag bara kört 250 mil med min "nya" hoj, men jag kan konstatera att Duccen med 100hk sliter mer bakdäck än Yamman på 130hk. Bytte nu i veckan från Pilot road 2 till 3. Däcket hade bra med mönster när jag köpte hojen.
Verkar som att stora tvinnar är hårdare på bakdäck än radfyror. Nå'n som har mer erfarenhet?

Vassa stånkor är inte heller särskilt snälla mot bakdäcken.
Och det de har gemensamt med twinnar är färre men "starkare" kraftpulser genom drivlinan jfrt med 4- eller flercylindriga maskiner. Jag har iofs inte åkt mycket radfyra men givet den mycket större effekt den hade så var den jämförelsevis snål på däck! Stånkan jag har äter hyfsat lätt upp ett bakdäck på mellan 700-800 mil.
Fortare om man är "entusiastisk"!
 
Däckstrycket är ju rätt viktigt om man vill ha rätt grepp och(/eller?) många mil.
 
Michelin Pilot Road 3 - eller nyare 4 helt klart bäst.
Mycket bra våtgrepp & man får ut många mil på dem.
 
Smiter in med en fråga och undrar om någon vet vart ja kan köpa däck till min hoj? Ducati 1199 panigale. 200-55-17 Skulle vilja ha lite mer touring däck! Ska på Mc semester i Europa i sommar och tror inte Pirelli däcket håller så länge!
 
Hej.

Jag vet var du kan köpa :rolleyes:

Kort sammanfattning:
Sportdäck och racedäck finns det gott om i din dimension.
Men däck med lång livslängd, är det ont om.

Sportdäck i din dimension
Continental ContiSportAttack 2 har en ganska bra livslängd men erbjuder inte torr/våtgrepp i toppklass
Dunlop Sportsmart 2 är nytt för iår och har en bra livslängd(som sin föregångare) och bra våtgrepp. Torrgreppet har jag ej testat ännu men föregångaren var i toppklass.
Metzeler M7RR Är också nytt för iår och är ett bra däck med bra torrgrepp och bra våtgrepp. Livslängd vet jag ej ännu men M5 var helt klart godkänt.
Bridgestone S20 EVO Har det bästa torrgreppet här men jag har inte testat våtgrepp och livslängden vet jag inget om än.

Annars finns det ju touringdäck eller customdäck att välja på om du vill ha många mil.
Greppet i dessa däcken lär räcka till för semester, garanterat.(så läng du inte har tänkt att slå rekord på Nurnbergring)
Michelin Commander 2 har ett våtgrepp i toppklass och en makalöst lång livslängd. Torrgreppet är helt klart godkänt. (uppmätt livslängd på en HD i ett USA-test, blev nästan 4000mil på bakdäcket)
Avon Cobra har jag ej testat.
Pirelli Night dragon är populära customdäck och har ett bra rykte. Har ej testat dem
Metzeler ME880 Marathon har ett bra rykte och klart acceptabla greppnivåer i blött och torrt.

Hoppas detta hjälper.
 
Vill bara säga att när jag körde gata för några år sedan... så höll även de klibbigaste däcken för långkörning!
Körde 300 mil runt 160- 180 kmh och det tog knappt på däcken alls vilket man var orolig för!
Utan det verkar slitas vid acceleration, och bakhjulsåkning, skjuts i höga farter :)
 
Ni som får över 1000 mil ur PR3, hur kör ni? Min hoj har ju inte så mycket effekt men jag accar vad den har ibland och marchfarten ligger väl oftast på 120-160, bana blir det nån gång då och då också. Nu har jag kört runt 400 mil och tycker det ser ut som att halva mönsterdjupet är borta på mitten så jag förväntar mig att behöva byta vid 7-800 mil.
 
Skiter i support och allt sånt tjafs. Köper där det är billigast. Tyvärr är Sverige ett u-land att handla i numer. Ebay och däckonline är grejen. Vägrar göda grossister framöver.:banana
 
Ni som får över 1000 mil ur PR3, hur kör ni? Min hoj har ju inte så mycket effekt men jag accar vad den har ibland och marchfarten ligger väl oftast på 120-160, bana blir det nån gång då och då också. Nu har jag kört runt 400 mil och tycker det ser ut som att halva mönsterdjupet är borta på mitten så jag förväntar mig att behöva byta vid 7-800 mil.

Jag har iofs inte kört PR3, men mjuk gaskontroll hjälper mycket mot hårt slitage.
 
Jag har nu kört pr2 fram och Anakee2 bak ca 1300 mil. Lagt en beställning på pr3 fram och bak, väntar mig inte färre mil men vi får se mot slutet av denna säsong:confused:
 
varför nämner ingen michelin purepower?? har kör ca 1200 mil på min 2T motard och det är en del wiilis och ystra inbromsningar ett o annat nedlägg såpas att jag funderar på hur det ens är möjligt,, sjukt bra på grus och verkar ligga som klistrade även när det är vått 160 55 17 tror jag det är.
 
Ni som får över 1000 mil ur PR3, hur kör ni? Min hoj har ju inte så mycket effekt men jag accar vad den har ibland och marchfarten ligger väl oftast på 120-160, bana blir det nån gång då och då också. Nu har jag kört runt 400 mil och tycker det ser ut som att halva mönsterdjupet är borta på mitten så jag förväntar mig att behöva byta vid 7-800 mil.

Mina PR3 har rullat ca900 mil nu på min VFR750-93 och jag räknar med att byta vid 1500 mil

Blandat SMC-kurser, massor med regn( :D ), vinter (plogade o saltade stora vägar till jobbet), lite inspirerande turer på landsbygden, skjutsat barnen på "glassturer" och nu pendling 11mil om dagen på stor 2+1-väg och 110sträcka.
 
Om man alltid väljer den kurviga vägen så håller däcken längre, -undvika att köra rakt fram.
 
Ni som får över 1000 mil ur PR3, hur kör ni? Min hoj har ju inte så mycket effekt men jag accar vad den har ibland och marchfarten ligger väl oftast på 120-160, bana blir det nån gång då och då också. Nu har jag kört runt 400 mil och tycker det ser ut som att halva mönsterdjupet är borta på mitten så jag förväntar mig att behöva byta vid 7-800 mil.

Som jag skrev här ovanför i tråden...

BMW:n hade/har ~150 pållar på bakhjulet, väger ~260 kg och har en väl fungerande och använd bakbroms...
hojen fick f-n veta att den levde...men PR3 höll trots det för 1000 mil med marginal.
Flera hundra av milen dessutom med skjuts...

Som någon annan skrev "åk inte så upprätt" sväng mer... :rolleyes: Snabbare betyder mer nedlägg! :tungan
Eller så är du väldigt på med gasen hela tiden...fort behöver inte vara brutalt.
 
varför nämner ingen michelin purepower?? har kör ca 1200 mil på min 2T motard och det är en del wiilis och ystra inbromsningar ett o annat nedlägg såpas att jag funderar på hur det ens är möjligt,, sjukt bra på grus och verkar ligga som klistrade även när det är vått 160 55 17 tror jag det är.

hade power pure på min tidigare 690.. gick åt på 400 mil :crash
 
Hmm kan nog tänkas att jag är för ryckig med gasen då (skyller på att jag trots allt är noob men jag försöker lära mig iaf) för jag kör nästan bara kurviga 70-vägar och försöker lägga ner det jag vågar. Då får jag nått nytt att jobba på :tummenupp
 
Alla fortfarande nöjda med sina Pilot road 3 ? Behöver slänga på nya sulor och det kommer mest bli lugna lång åka mil resten av sommaren så det måste vara ett bra val ?
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top