Däckval för lera (däck köpes!)

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tjenis alla, ska åka mitt första motard race i helgen och åkte lite smått på grus i helgen för att känna på.

Har nu insett att mina nästintill slicks är snorhala så fort det kommer lite blött grus och det kommar nog va rejält blött i helgen också!

Nu undrar jag vad ska jag köpa för däck som klarar av lite lera på en motard bana? Gärna så billigt som möjligt behöver inte vara några proffs däck då detta är min första tävling bara!

Någon som har några gamla utslitna till salu som räcker över en helg bara? Kan hämtas i stockholm med omnejd eller nära knutstorp inför helgen!
 
Har ett nytt pirrelli framdäck, sitter som originaldäck på KTM´s 660 och 640 modeller TM 60 heter de kanske? Fungerar mycket bra till grus/lera samt ger ett gott fäste på asfalt.
Tyvärr har jag inget nytt bakdäck men har ett beg. dunlop slicks som jag kan skära till valfritt mönster

Kan leverera till knutstorp om så önskas...

Är det intressant, skicka ett PM
 
Mr R skrev:
2509485 Har ett nytt pirrelli framdäck, sitter som originaldäck på KTM´s 660 och 640 modeller TM 60 heter de kanske? Fungerar mycket bra till grus/lera samt ger ett gott fäste på asfalt.
Tyvärr har jag inget nytt bakdäck men har ett beg. dunlop slicks som jag kan skära till valfritt mönster

Kan leverera till knutstorp om så önskas...

Är det intressant, skicka ett PM

Pirelli MT 60 heter dom, håller en hel säsong. Har en omgång jag med. För den som vill bli duktig på att highsida rekomenderar jag dom. Dom funkar hjälpligt på torr asfalt, och relativt bra på grus/lera/jord. Skuret slicks alternativt regndäck vid väta är det som är optimalt. Även om det är ens första tävling.
 
RaceMe skrev:
2509516 Pirelli MT 60 heter dom, håller en hel säsong. Har en omgång jag med. För den som vill bli duktig på att highsida rekomenderar jag dom. Dom funkar hjälpligt på torr asfalt, och relativt bra på grus/lera/jord. Skuret slicks alternativt regndäck vid väta är det som är optimalt. Även om det är ens första tävling.
Japp, undvik MT60'orna och skär slicks. SM-deltävlingen på Knutstorp var ju blöt och lerig så Martin Linds skärning därifrån är ju då ett stalltips. Detta är visserligen inte hans egna däck men en uppsättning skurna lika dant.
 

Bifogat

  • fram.jpg
    fram.jpg
    61.4 KB · Visningar: 71
  • bak.jpg
    bak.jpg
    63.8 KB · Visningar: 91
Bör man balansera motard däck även inför tävling? Tror ni att det finns möjlighet till det på banan? Har fått lite olika bud på däck men måste veta om jag kan fixa det på plats. Det lär bli geggit i helgen :näsblod
 
MD skrev:
2510434 nä, det behövs inte..
Jag skulle säga jo, det behövs, iaf på de banor som går lite fortare. Jag fick bort en hel del chatter med att balansera, speciellt i långa svepande kurvor där farten e högre än ~70

Bästa orginaldäcken (oskurna med andra ord) för offroad-parti tycker jag är maxxis goldspeed regndäck. Sen om de är nå vidare på asfalten låter jag vara osagt. Men det är iaf dessa däck jag användt på motocrossbana under 2005. Bridgestone fram är iofs lika bra och dem funkar bra på asfalten också, och michi är väl också okay.

Annars åker jag skurna bridgestone slicks. Men är det blött på asfalten så åk regndäck.
 
Olof Eriksson skrev:
2511459 Jag skulle säga jo, det behövs, iaf på de banor som går lite fortare. Jag fick bort en hel del chatter med att balansera, speciellt i långa svepande kurvor där farten e högre än ~70
Jag har aldrig balanserat nåt iaf.
 
Regnar det inte skulle jag aldrig åka regnedäck bak. Fram håller det i ganska så bra och det håller i lite bättre på gruset vid inbromsningar och när du svänger. Ska du köra med en regndäck på torrt så är det dunlop som gäller med snea ränder. Fantastiskt bra grepp på blött och bra grepp samtidigt som det håller bra på torr asfalt.
Bridgestone fungerar oxå bra.

Bak skär du som Spider har gjort. Typ lika bra fäste som med ett regndäck i lera.

Skulle du ha sett Johan Ejderhages regndäck bak efter SM tävlingen nere i knutstorp efter första heatet skulle du förstå varför man inte kör regndäck bak när det är torrt.
 
Supermoto skrev:
2512701 Jag har aldrig balanserat nåt iaf.
Jag hade inte heller balanserat något förns innan sista tävlingen i år. Gjorde det mellan två träningspass här hemma och märkte skillnad, skillnad nog att göra en enkel balansering.

Men sen kan ju mina fälgar vara i större obalans än andras också. Ligger ju en del lack på dem blandannat.
 
Stoffy skrev:
2512739 Regnar det inte skulle jag aldrig åka regnedäck bak. Fram håller det i ganska så bra och det håller i lite bättre på gruset vid inbromsningar och när du svänger. Ska du köra med en regndäck på torrt så är det dunlop som gäller med snea ränder. Fantastiskt bra grepp på blött och bra grepp samtidigt som det håller bra på torr asfalt.
Bridgestone fungerar oxå bra.

Bak skär du som Spider har gjort. Typ lika bra fäste som med ett regndäck i lera.

Skulle du ha sett Johan Ejderhages regndäck bak efter SM tävlingen nere i knutstorp efter första heatet skulle du förstå varför man inte kör regndäck bak när det är torrt.

Ska ha på dunlops skuret slicks bak sen ett regndäck fram, alternativt om jag har råd så får jag väll köpa ett slicks fram sen också om det torkar upp men jag tvivlar på att grusdelen av banan kommer torka upp såpass mycket inför helgen med allt de här regnandet. Hoppas det kommer funka
 
Olof Eriksson skrev:
2511459 Jag skulle säga jo, det behövs, iaf på de banor som går lite fortare. Jag fick bort en hel del chatter med att balansera, speciellt i långa svepande kurvor där farten e högre än ~70


Bästa orginaldäcken (oskurna med andra ord) för offroad-parti tycker jag är maxxis goldspeed regndäck. Sen om de är nå vidare på asfalten låter jag vara osagt. Men det är iaf dessa däck jag användt på motocrossbana under 2005. Bridgestone fram är iofs lika bra och dem funkar bra på asfalten också, och michi är väl också okay.

Annars åker jag skurna bridgestone slicks. Men är det blött på asfalten så åk regndäck.
Det är ju bara vid avslag Slå på i Stället så försviner det. he he:D
 
Fastway skrev:
2514973 Det är ju bara vid avslag Slå på i Stället så försviner det. he he:D
Jag är ju så rädd för den där kontrollen till höger på styret :rolleyes:

Nä men ärligt talat, jag hade studs även med påslag.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top