Vad jag förstått så har michelin valt att ha kvar den första road då en del hojar kan uppvisa tendenser till wobbling med 2:an. Det har hänt att en del satt på 2:an och konstaterat att dom fått wobbling i högre farter och sedan bytt till 1:an och då har dom försvunnit.
Har kört den kombon då framdäcket fick sitta kvar när jag la på road 2 bak, inget att klaga på men det är sådär när framdäcket släpper före bak vid väta. Tilläggas skall väl att road var ett utmärkt regndäck för sin tid, normerande rentav.
När ni börjar prata wobbling drar jag öronen åt mig. Fick stora problem med det när jag bytte framhjul på gammel galten, läs gsx1100e. Va ut i garaget nu och kollade vad de sitter för gummin på nu.
Fram: Pirelli Dragon Supercorsa 120/70/ZR17
Bak: Michelin pilot power 160/55/ZR17 (plattslitet som få, och det är inte bara mitt fel då jag bara haft hojen i min ägo i ca 150 mil.)
Enligt VV, eller transportstyrelsen som det så vacker heter nu, ska FZR'en kläs med 130/60/17 fram och 170/60/17 bak.
Du kan inte jämföra ramverket på de cyklarna, skillnad som mellan överkokt spaghetti och pelarna till öresundsbron! Vet inte av wobbel av den anledningen och förmodar att du får stressa din över de 280 mätarfart min orkar med, min ram är nog mer flex i än din och jag har mixtrat med hjulbas och gaffelvinklar mm så den är avsevärt mer nervös än din, andas... Felaktig fjädringsinställning är en större orsak men få bryr sig. 20 år senare, "den är väl inställd från fabrik".Finns en uppsjö orsaker till wobbel och risken är nog mer av hypotetisk karaktär. Lätt att all slags instabila uppträdanden får epitetet wobbel utan att för den sull vara just det. Ditt bakdäck är nog en större källa till oro av den karaktären. Ett däck som inte är avsedd för den fälgbredden förlorar sin form på framförallt 2 sätt:
-Ett för smalt däck för den fälgen "plattas", sträcks ut och blir som ett plattslitet däck, vilket i sig är en orsak till instabilitet och vandringstendenser. Däckets profil överensstämmer inte heller med framdäckets och hjulen vill, så att säga, ta olika spår.
- Ett för brett däck kläms ihop och blir deformerat. Sidorna blir oerhört branta och stommen får inte ha sin tänkta form. Har sett exempel där bakdäcket gungat och tryckts ut som en vattenfylld ballong. Kurvegenskaperna blev minst sagt underliga och detta var inga stora avsteg. Med rätt dimension blev det en helt annan cykel att köra, (GSXR 1100R).
Ett problem är att det börjar bli utarmat med däck i dimension 130/60 -17, men Dunlop har nog nåt gammalt sportmax. De jag känner som behöver den dimensionen har fått bra egenskaper med 120/70-17,men då är det rätt tunga hojar. Om vi håller oss till Yamaha byter många från 120/60-17 till 120/70 på tex TRX-en. Jag gick från 70 till 60-profil på en VFR och fick ett understyrande as att faktiskt styra in i kurvan, blev kanon. Min gissning är att 120/70-17 fram och ett återgående till 170-däcket bak kommer att bli bra. Är du rädd för instabilitet är smala framdäck grejen och din fälgbredd lär medge det. Ett 120/60 blir för platt.
Får väl medge att vissa fälgar medger att man går upp ett snäpp, annars får jag väl schavottera då jag kickat en helig ko här på sporthoj rakt i juvret.
Skulle detta vara fel får någon expert opponera sig. Har dock stött och blött det här och är hyggligt säker på min sak. Lycka till! (Puh).