däckval för bankörning

gur

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
Husaberg fs650 -06
:confused: hej,

jag skall skaffa motardhjul till min ktm525 och undrar lite om däckval. Jag har ett par fälgar på g kanske som det sitter pirelli mt 60rs bak och mt60r fram på håller dessa däck för seriöst banåka eller är de mer gatanpassade allrounddäck/regndäck?
eftersom budgeten är liten finns inte plats för å köpa nya däck då köper jag hellre ett annat par fälgar, eller skall man köpa dessa och försöka få tag på beggade slicks?
är det nån som har erfarenhet av beringers bromsskiva + ok till ktm?

/gurra:confused:

Jag körde med dem på min 625:a på Racehouse i Malmö i vintras. Funkar ok men inget däck man laddar så mycket med. Rätt mjukt så det funkar bra i kallt och regnigt väder men på bana överhettar det rätt fort.

Ska du köra bana så tycker jag du ska satsa på slicks - jag har kört med Michelin Supermoto, de tycker jag är skitbra. Övriga fabrikat kan jag inte uttala mig om... :)

Skiva & broms funkar kanon!

Däck funkar att åka med, men inget jag rekomenderar om du ska börja nöta bana.

Jag rekomenderar Michelins Motard däck, om du ska köra mycket bana. använde pilot power före, men efter ett hastigt framhjulsläpp bytte jag till ovan nämda. + min varvtid förbättrades med 3s direkt.

Förstörde min axel i en ordentlig highsider i våras pga att jag körde med gatdäck på bana i våras. Michelin pilot sport.. Nä kör slicks, annat är idioti!

Pilot power har jag aldrig gillat. Varken på sporthoj eller motard.
Rennsport är grymma däck, och bevisligen går det att köra fort med dessa också. Vill du inte ha slicks rekommenderar jag dom.

jag börjar bli lite klokare, en till fråga, släpper slicks "snällare" än gatdäck?

ja det stämmer

Ja du har helt rätt. Ett gatdäck kan vara riktigt bra, ända tills det släpper
och då kan släppet komma som en mycket otrevlig överraskning som det gjorde för mig! Hade inte en chans att ens reagera...så fort och oberäkneligt va det:tummenupp :(
Slicksen släpper mer jämnt och man känner mer att det börjar drifta innan gränsen är nådd:) Det gäller dock att slicksen är ganska varma, annars kan dom va halare än ett sport/touringdäck!

jag börjar bli lite klokare, en till fråga, släpper slicks "snällare" än gatdäck?

Det varierar från däck till däck. Michelin Supermoto släpper schysst, mjukt och kontrollerat, förmodligen för att det ska kunna gå o motardslajda in i kurvorna på ett vettigt kontrollerat sätt medan t.ex. Dunlop Sportmax-slicksen jag har på min roadracinghoj släpper lite, tja, vad ska man säga, råare, svårare kanske, känns ungefär som när man gnider två sandpapper mot varandra.

Personligen föredrar jag det senare, det kommer ordentligt med varning och det sticker inte så mycket.

Rennsportet jag hade på 625:an innan hade en tendens att greppa-greppa-vrålsläppa vid hårda gaspådrag där t.ex. Supermotot släppte litegrann direkt och man gjorde en kontrollerad powerslide istället. Det är rätt subjektivt det här med däck, man kan inte göra annat än att prova sig fram för att hitta vad man själv gillar. Jag har kört fem bakdäck och två framdäck på motarden sen i januari så jag börjar få lite känn på vad JAG gillar... :hihi

Ja du har helt rätt. Ett gatdäck kan vara riktigt bra, ända tills det släpper
och då kan släppet komma som en mycket otrevlig överraskning som det gjorde för mig!

Som sagt, det där varierar ju från däck till däck det också, en del gatdäck är bättre än en del slicks på det och det beror helt på vem som kör också.

Last edited:
Jag har sportec m3 på motarden just nu, körde Gelleråsen på orginal sulorna, T63, o det funkade.. Men jag körde ganska snällt tror jag ;)

Sporthojjen har jag kört med race dunlop o det har funkat bra. Dom är rätt hårda och när man bromsar så rätar hojjen upp sig rätt ordentligt ;)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back