Däckval för bana, mönstrat.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
CG Pettersson
Jag är ingen RR-fantom men det går skapligt fort ändå, utan att verka skrytig, 1,03,00 på Sviestad t,ex. Så till sommaren ska jag försöka putsa tiderna lite, ta licens och kanske ge mig på ett KM på Sviestad för att se om jag kan låta bli att komma sist.

Och då är det däckvalet jag klurar mest på, har kört på Dunlop Sportmax GP Racer D211 (som de heter nu) och de har funkat perfekt, men nu vill jag hitta fler liknande alternativ till det däcket bland de andra däcktillverkarna.

Jag har däckvärmare och har förstått att det är ett krav om man ska ha lite extremare däck nu för tiden.

Steget upp är väl michelin competition.
Kalasbra däck.

Varför mönstrat om du skall åka bana och inte SST600? Har du däcksvärmare är slicks att föredra i allt utom regn....

Varför mönstrat om du skall åka bana och inte SST600? Har du däcksvärmare är slicks att föredra i allt utom regn....

Jag måste åka landsväg ibland och har inga extrahjul annars vore slicks att föredra, kollar lite på beg, skurna slicks men det måste väl vara lite snyggt skuret om man ska lura polisen tänker jag. Slicks finns ju mängder av annars.

Pirelli Diablo Supercorsa SP verkar vara ett grymt däck, dock är det nog dyraste oxå, har du kollat nått på metzeler racetec? ungefär samma prisklass som gp racer d211

edit: var nedsatt pris jag såg, racetec kostar nästan lika mycket som supercorsa

Pirelli Diablo Supercorsa SP verkar vara ett grymt däck, dock är det nog dyraste oxå,

Har du provat några av nämda däck på bana och hur hårt kör du,,, jag vill gärna höra av de som kört däcken själva för jag tänker nog handla på mig lite däck i vinter.

Om de funkat perfekt, varför fundera på annat? De räcker för att kapa tiden några sekunder till. Nästa steg är slicks och bita i det sura äpplet att byta däck oftare... eller köpa en uppsättning fälgar till. :)

Michelin Power One Comp är ju både poppis och kompetent annars. Beter sig dock annorlunda än Dunlop så du får förmodligen justera om fjädringen.

Last edited:
Har du provat några av nämda däck på bana och hur hårt kör du,,, jag vill gärna höra av de som kört däcken själva för jag tänker nog handla på mig lite däck i vinter.
nope jag har inte provat dom, endast kört med pilot sport som jag inte gillade och sporttec som jag gillade, ja jag hängde inte på dig på sviestad iaf, tror jag har kört runt 1.07 med sporttec på sv1000s så det är inte så hårt, nästa säsong funderar jag på köra racetec k3 då med en annan hoj:)

Jag har kört bana med både Supercorsa SP och D211, och jag upplevde Pirellidäcket som klart bättre på alla områden (utom vid regn). Supercorsa SP är ju nästa obefintligt mönstrat på sidorna.

Jag kör snabb grupp, hoj Daytona 675. Om än ingen Rossi så behöver jag knappast skämmas iaf... :)

Tycker du helt klart kan överväga att testa Supercorsa SP :tummenupp

Om de funkat perfekt, varför fundera på annat? De räcker för att kapa tiden några sekunder till. Nästa steg är slicks och bita i det sura äpplet att byta däck oftare... eller köpa en uppsättning fälgar till. :)

Michelin Power One Comp är ju både poppis och kompetent annars. Beter sig dock annorlunda än Dunlop så du får förmodligen justera om fjädringen.

Jagar priser nu för att köpa en klump däck,,,,

Jag har kört bana med både Supercorsa SP och D211, och jag upplevde Pirellidäcket som klart bättre på alla områden (utom vid regn). Supercorsa SP är ju nästa obefintligt mönstrat på sidorna.

Jag kör snabb grupp, hoj Daytona 675. Om än ingen Rossi så behöver jag knappast skämmas iaf... :)

Tycker du helt klart kan överväga att testa Supercorsa SP :tummenupp

Ska lägga det på minnet, tack.

Kolla även in intobikes.co.uk du hittar delar till hojen och en låg fast frakt kostnad. Bra pris på supercorsa bsb som dom tävlar med i England. // Jon

D211 har inga våtegenskaper som helst i gummiblandningen, är liksom slicks halt vid regn. Det lilla mönstret gör inte mycket skillnad!

Men om du är nöjd med Dunlop så skulle jag rekomendera att testa Birmingham däcket, dvs race däcket från Dunlop som du köper genom TL Racing i Norrköping. Dessa däck har samma profiler och svängegenskaper men racedäcket har ett grymmare fäste. Pröva.

/Nitrous

Kör själv Metzeler Racetec Interact i Sst600 och är helnöjd, vet även snabbare förare än migsjälv som kör på det. Har kört Pirelli också, samma sak där. (Det är väl i princip samma däck?) Har inte testat Birmingham-Dunlop men framför GP Racer D211 skulle jag föredra både Metzler och Pirelli iaf.

//V

Har bara erfarenhet av Metzeler Racetec interact K3. (Men som jag misstänker flertalet av "värstingdäcken" så är det kasst i regn - men super i torrt). Pröva dig fram, det är mitt tips.

någon som kan berätta skillnader mellan supercorsa BSB/SP/SC? BSB är billigaste, nästbilligast SP och dyrast är SC.

någon som kan berätta skillnader mellan supercorsa BSB/SP/SC? BSB är billigaste, nästbilligast SP och dyrast är SC.

SP är för bana/gata och SC endast för bana, om man läser på Pirellis hemsida:
http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/catalog.html

Har bara kört på SP själv, men en gissning är väl att "bandäcket" SC kan levereras med flera olika uppsättningar alternativa gummiblandningar beroende på temperatur och beläggning (orkade inte läsa igenom all "tec-spec" på deras sida) :)

Ska du kombinera bana och gata tycker jag SP är ett tillräckligt potent däck som räcker mycket långt. Jag hade iaf valt det före D211 alla dagar i veckan. Men det är ju min personliga upplevelse och körstil med en Daytona 675, ska tilläggas.

På torrt underlag ska också tilläggas. Bana och blött ska det nog sitta regndäck på för att jag ska överväga att ge mig ut. Så roligt är det inte när himlen öppnar sig, vilket av ovan däck du än väljer. Då tar jag hellre en kaffe och slipper åka skamkärra... :gnissla

Håller med Magnif Bastard, Supercorsa SP är ett mycket trevligt däck på bana.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna