Däckvärmare

• Thread starter Thread starter RJ
  • Start date Start date

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Tyckte förut att jag som glad amatör inte behövde däcksvärmare men håller nu på att ändra uppfattning. Visst borde slitaget på däcken minska om däcken hålls varma en hel dag istället som för nu en massa uppvärmningar? Någon som vet var man kan köpa däcksvärmare till en rimlig peng?

Har du testat sökfunktionen?

Forumet » Annonserna » Bildgalleriet » Min Profil » Sök » Medlemmar » Registrera » Kontaktinfo

/

Nysse skrev:
Har du testat sökfunktionen?

Forumet » Annonserna » Bildgalleriet » Min Profil » Sök » Medlemmar » Registrera » Kontaktinfo

/
Människan är ju av naturen lat, inräknat mig! Så åter till min fråga om slitage och kanske en länk till någon/ra som säljer däcksvärmare till hyfsat pris.

Vad är ett hyggligt pris för dig?

Finns ju billiga hos www.whitebuffaloracing.com (usa) $265 + frakt. Sen finns det ju värmare här i sverige för 3000kr. W-motoracing, www.wemi.nu har några varianter i den prisklassen.

Kan/vill du lägga lite mer så kan du beställs Capit-värmare från www.nrr.se för under 5000kr. Dessa har jag beställt och de skall vara bra har jag "hört".

RJ skrev:
Människan är ju av naturen lat, inräknat mig! Så åter till min fråga om slitage och kanske en länk till någon/ra som säljer däcksvärmare till hyfsat pris.

Det är med däckvärmare som med allt annat....du får vad du betalar för.
Det finns bra däckvärmare och bättre däckvärmare med bra termostat.
Du hittar säkert billiga beg eller via webben. Du kan även ringa AE tec så syr dom ett par nya till dig.

/

Magnus skrev:
Vad är ett hyggligt pris för dig?

Finns ju billiga hos www.whitebuffaloracing.com (usa) $265 + frakt. Sen finns det ju värmare här i sverige för 3000kr. W-motoracing, www.wemi.nu har några varianter i den prisklassen.

Kan/vill du lägga lite mer så kan du beställs Capit-värmare från www.nrr.se för under 5000kr. Dessa har jag beställt och de skall vara bra har jag "hört".

Finns det adapter så de passar i Sveriges elnät eller vad man ska säga? För det är väl inte samma på andra sidan pölen? Någon som vet?

Adaptrar finns att köpa, vet dock inte var, borde finnas på elfa, eller claes-olsson eller nått. annars kan man ju ta bort den gamla och sätta dit en svensk, om man känner sig kunna koppla dit det utan att det blir fel

Hagster skrev:
Finns det adapter så de passar i Sveriges elnät eller vad man ska säga? För det är väl inte samma på andra sidan pölen? Någon som vet?

De från Tyresox finns för europeisk standard dvs 230V & 50Hz hos White Buffalo Racing. Sen vet jag inte om själva stickkontakten är rätt för våra eluttag, men det är ju en enkel grej att ändra.

RJ skrev:
...
Visst borde slitaget på däcken minska om däcken hålls varma en hel dag istället som för nu en massa uppvärmningar?
...

All värmning gör att däcket hårdnar. Att "spara" en värmecykel genom att ha på däcksvärmarna en lång tid mellan körningarna gör inte att däcket kommer ha bättre fäste än om man låtit däcket svalnat/värmts upp igen. Men att däcken är genomvarma i "gummit", stommen och har rätt däckstryck gör att man inte får konstiga slitage där ett yttre lager gummi slits snabbt för att det går varmt utanpå men är kallt i stommen. Är detta slitaget du undviker med att ha värme på däcken direkt du kör. Detta kan göra att du kan köra mer på däcken. Att du har värmare på lång tid/har många värmecykler gör att däcket hårdnar och det kanske gör att däcken också räcker en liten längre tid? Men fästet kommer inte vara lika bra.

Däck ska värmas upp långsamt och avsvalna långsamt! Om man har däck man vill spara till ett annat pass så kan man sätta på värmarna direkt efter passet utan att ha strömen på för att däcken ska svalna långsammare. Kräver då helst att man har isolerade värmare. Vissa (dyrare) däcksvärmare har ett läge där man kan "bibehålla" värmen under en längre tid eller avsvalna däcken med en lägre värmetemperatur.

Last edited:
Lyfter denna tråd!
Är dessa däcksvärmare något att ha? Som någon sa man får vad man betalar för men har någon provat sådana värmare. Det var ju ett bra pris.

Bifogat

• popup.jpg
    popup.jpg
    28.6 KB · Visningar: 154
RJ skrev:
Lyfter denna tråd!
Är dessa däcksvärmare något att ha? Som någon sa man får vad man betalar för men har någon provat sådana värmare. Det var ju ett bra pris.

vart hittade du dessa ?

RJ skrev:
Lyfter denna tråd!
Ingen som vet något om värmarna? :confused:

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back