Däckvärmare

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Har införskaffat däckvärmare och har ingen erfarenhet av dessa.
IRC standard heter värmarna.
Fanns ingen bruksanvisning med, det enda jag kan läsa om dom är följande:

Sidoband för uppvärmning av fälg
Flambeständig Nylon på utsidan och Polyester på insidan
Genomskinlig ficka på utsidan för att kunna lägga till uppgifter om förare eller däckblandning etc
Elastiskt kardborrband för bästan och enklaste öppning och stängning
Fyra färger, blå, svart, röd och gul. Kan fås i alla färger vid beställning. Även egen logotyp eller liknande kan fås vi beställning
220 eller 100V
EU stickpropp. Andra kan fås på beställning
CE certifierat och ROHS godkända
Nylon väska

Det står inget om:
Hur varma dom blir?
Hur länge ska dom sitta på?
Kan man ta på dom direkt efter ett pass för o hålla värmen till nästa pass?
Hur många w drar dom.
Har ni några tips vad gäller dessa värmare?
 
Hej,

I stort sätt alla på marknaden förekommande märken med "fast" termostat är satt till 80 grader celcius.
Det finns även digitalt styrda med en termostat som går att justera ner tex för regn däcken eller upp vid
tveksam väderlek. Arbetstemp för de flesta racedäck är 80-110grader, där runt 100 är idealet. :tummenupp

I normala fall skall däckvärmarna sitta på 45-50 minuter innan. (får anpassas till rådande väderlek) :)

Ett racing däck slits vanligtvis mest av uppvärmningscykler, så du kan montera värmarna direkt efter ditt pass för att hålla värmen till nästa om det är överskådlig tid dit, vissa märken av däckvärmare av mindre bra kvalitet har dock problem med att sitta på länge pga av tveksamt fungerande termostat.

Mvh

DubbelZ
 
Tack för svaren.
Har nog fått reda på det mesta.
Anderstorp 20/4 nästa;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top