DäckVärmare "IRC"

Griss

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2013
Ort
Söder Om Stan
Hoj
Kawasaki, zx6r
Hej.
Om man har 5000:- i spargrisen och skall köpa ett par däcksvärmare.
Är det ok att köpa ett par IRC digital eller skall man välja något annat?
Jag kör en del bana för att de e kul och vill ha ett par ställbara pga olika däckmodeller men
har svårt att motivera ett par värstingar för 8000.

//T.
 
Ställbara är totalt meningslöst. Däckvärmare skall ha bra isolering resten är bara prylnörderi.
 
Jag köpte ett par för typ 1600kr. Har funkat perfekt detta året och kommer säkert göra det nästa med. Känns onödigt att köpa värre när man bara är hobbyåkare. Vilka däck som normalt folk har behöver ställbar temp? :confused:
 
Om du bestämmer dig för att köpa ett par utan ställbar temp så har jag ett par som är använda 1ggn. 2000kr plus frakt eller hämtas i Älvsjö.
 
Jag köpte ett par för typ 1600kr. Har funkat perfekt detta året och kommer säkert göra det nästa med. Känns onödigt att köpa värre när man bara är hobbyåkare. Vilka däck som normalt folk har behöver ställbar temp? :confused:

Där finns 2 användningsområden jag kan komma på:

1. Långt utvarv där du inte får gasa. Typ Spa Francorchamp 7km och första vänstersvängen efter start är läskig. Då kan det vara nice att ha lite extra temp i däcken när du rullar ut och de börjar svalna.

2. Regndäck. Där råder inte direkt konsensus om man skall förvärma regndäck eller ej. Skall de värmas så skall de ivf inte värmas till 80C utan till typ 50C.

Fast ingen av dem är direkt applicerbara på bandagsámatören. Där tycker jag man skall köpa värmare av god kvalisort med dubbla element och mycket isolering så att de får upp temperaturen snabbt och kan bli varma nog även när det är kallt och blåsigt.
 
Jag köpte ett par för typ 1600kr. Har funkat perfekt detta året och kommer säkert göra det nästa med. Känns onödigt att köpa värre när man bara är hobbyåkare. Vilka däck som normalt folk har behöver ställbar temp? :confused:

Eldar man inte upp ett par vanliga gatdäck typ sportsmart om man
värmer på med ett par utan termostat 80´C :va

/T..
 
För att om man andå har ett par värmare till andra mer bandagsdäck kan man väl använda dom till
gatdäcken också när man ändå har ett par värmare.
Värmningen är väl för att spara lite däck m.m.

/T.
 
Jag hade 2 uppsättningar värmare i början av sommaren. Båda var köpta beggade.
Det ena paret var en gammal uppsättning av KTM orginalvärmare, det andra nåt icke märkes ställbara. Typ motogp värmarna.

När dom gav upp båda två på typ 1 månad så övervägde jag att köpa värmare för 2000kr igen. Men så tänkte jag att man får ju vad man betalar för. Så varför ska jag köpa 2000kr:ors värmare bara för att få köpa nya igen om ett år eller två.

Så jag kollade mc-atv.se och köpte Termorace icke ställbara.

Dom har funkat skitbra, välisolerade, så om jag kommer in med varma däck så trär jag på dom, då håller dom värmen 10-15 min utan att jag drar igång elverket tills nästa vända man ska ut igen.

Det är riktigt bra.
 
Eldar man inte upp ett par vanliga gatdäck typ sportsmart om man
värmer på med ett par utan termostat 80´C :va

/T..

Nej, just Sportsmart går skitbra att värma med 80-gradersvärmare.

Varför ska du ha däckvärmare på dom öht?

Jag tycker att det kan vara skönt att köra med värmare även på såna gatdäck.
På en SMC-kurs behövs det inte eftersom det är 2 "mastervarv".

Men kör man på en bandag i en snabb grupp där 80% av de andra i gruppen har värmare och gasar fullt redan från utsläpp så är det jävligt skönt att veta att man har värme i däcken istället för att "hoppas".
 
Jag har fått berättat för mig att däcken sparas av värmare för att man minskar antalet värmecykler (uppvärmning/nedkylning/etc) och att det har en stor del i livslängden. Alltså inte bara det faktiska synliga gummislitaget (även om kallrivningarna också minskar med värmda däck) utan också den påverkan som blir inuti däcket, i själva gummiblandningen.

Är det någon av er som kan bekräfta det här?
 
Jag har fått berättat för mig att däcken sparas av värmare för att man minskar antalet värmecykler (uppvärmning/nedkylning/etc) och att det har en stor del i livslängden. Alltså inte bara det faktiska synliga gummislitaget (även om kallrivningarna också minskar med värmda däck) utan också den påverkan som blir inuti däcket, i själva gummiblandningen.

Är det någon av er som kan bekräfta det här?

Ja det stämmer att värmecykler i sig förstör däcket.
 
Är dessa samma värmare eller är det billiga kopior?
http://www.ebay.com/itm/COPPIA-TERM...=Ricambi_e_Accessori_Moto&hash=item257e7bee37



Jag hade 2 uppsättningar värmare i början av sommaren. Båda var köpta beggade.
Det ena paret var en gammal uppsättning av KTM orginalvärmare, det andra nåt icke märkes ställbara. Typ motogp värmarna.

När dom gav upp båda två på typ 1 månad så övervägde jag att köpa värmare för 2000kr igen. Men så tänkte jag att man får ju vad man betalar för. Så varför ska jag köpa 2000kr:ors värmare bara för att få köpa nya igen om ett år eller två.

Så jag kollade mc-atv.se och köpte Termorace icke ställbara.

Dom har funkat skitbra, välisolerade, så om jag kommer in med varma däck så trär jag på dom, då håller dom värmen 10-15 min utan att jag drar igång elverket tills nästa vända man ska ut igen.

Det är riktigt bra.
 
Någon som har bra erfarenhet utav biketek's billiga värmare? Har de en annan kontakt än vad vi i Sverige använder om man beställer från uk? Kan man lösa det med någon adapter?
 
Last edited:
Jag har under alla dessa år provat allt känns det som. Allt från billigaste värmarna jag kunde hitta på eBay, till superdyra värmare som ska vara det bästa hos känd återförsäljare i Sverige. Och jag har verkligen inte hittat något som helst samband mellan pris/kvalitet/hållbarhet alls. Dom dyraste värmarna jag köpt någonsin, föll i bitar efter 1 1/2 säsong, och resten har klarat sig mellan 1-3 säsonger. Allt går sönder förr eller senare...

Att köra bandagar sliter nåt fruktansvärt på värmarna. En normal bandag så står ju värmarna i stort sett på hela tiden från 07:30 till 17:30 typ. Man drar ur sladden och rullar av dom precis innan passet och kör sen 20 minuter, rullar på dom på däck som håller 80-90 grader och stoppar i sladden igen. Dom hinner knappt svalna mellan gångerna. Kör man sen kanske 25 bandagar per år, och 6-8 tävlingshelger, så går dom sönder förr eller senare....

Kör man bara några bandagar per år, så skulle jag satsa på nåt billigt skit... Se bara till att dom värmer till bra temp (nåt par jag köpte värmde bara till typ 55-60 grader trots att tillverkaren angav 80). Bara för att dom är dyra så behöver dom inte vara bra....
 
Någon som har bra erfarenhet utav biketek's billiga värmare? Har de en annan kontakt än vad vi i Sverige använder om man beställer från uk? Kan man lösa det med någon adapter?

Jag har haft ett par Biketek värmare, eller har väl fortfarande rent teoretiskt nånstans i garaget. Dom funkade skitbra i kanske 1 säsong, och rent tillverkningsmässigt (tyg, sömmar, kardborre, osv.) så är dom lika bra som mycket dyrare värmare tycker jag. Mina gav dock upp i slutet på förra säsongen då jag höll på att göra en helt oväntad lowsider i chickanen på Falkenberg på utvarvet, i typ prommenadfart. Hojen kändes skitkonstig, i början på passet, men sen efter ett par varv så kändes det bra igen. Kontrollerade värmen i däcken till nästa pass och upptäckte att värmarna helt plötsligt bara värmde däcken till 40 grader fram och 47 grader bak efter 1h värmning.... (mot 80 grader när dom var nya). Så nåt knas har det blivit med dom....
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top