Däckvärmare hur varma ?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
gatdäck funkar nog bäst runt 50-60 grader slicks bör ligga över 80 för att hålla länge.
 
Förra året köpt jag Greven MotoGP värmare. Jag fick blåflamiga mönster på däcken. Ringde och snackade med Greven; Enligt honom så är det ingen fara med blånaderna. Vad tror ni?

//cob
 
Förra året köpt jag Greven MotoGP värmare. Jag fick blåflamiga mönster på däcken. Ringde och snackade med Greven; Enligt honom så är det ingen fara med blånaderna. Vad tror ni?

//cob

Jag tror det skrivits om det tidigare i den här tråden.
 
Förra året köpt jag Greven MotoGP värmare. Jag fick blåflamiga mönster på däcken. Ringde och snackade med Greven; Enligt honom så är det ingen fara med blånaderna. Vad tror ni?
Det skrivs som sagt en del om det tidigare i tråden och att det skulle vara vanligt på Pirellis däck men frågan är om det inte är något fel på MotoGP-värmarna eftersom det bara verkar var de som ger de blå ränderna.

Jag och kompisen körde båda mycket på Pirelli Supercorsa i år, han fick blåa ränder med sina MotoGP-värmare och jag fick inga ränder alls med mina svenska värmare. Däcken var köpta från Greven och kom i samma sändning.
 
Jag får blåa ränder med mina Motrax om man inte är noggrann när man sätter på dem.
 
koper man billigt typ motogp, motrax, diamond(diasec) etc sa far man vad man betalar for.

diamond ar val hyfsad kvalle (jamfort med moto gp/motrax) men termostaten slar av vid 80 grader och slar inte igang igen forran de ar nere vid 50!!

battre o betala lite mer och fa ett set varmare man kan lita pa. jag anvander sjalv och rekommenderar HWW. chickenhawk, euroquip och kls ar andra som jag har hort funkar bra.
 
Blir däcken blåa är något fel! Däck ska inte bli blåa! Är ett tecken på att dom varit för varma och då börjar dom "blöda". Pirelli/Metzeler väl dom däcken som har lägst arbetstemp så förmodligen därför dom är vanligast på det. Blir däcken blåa av körningen är det oftast ett något felaktigt däckstryck för det vädret just då som är orsaken. Blåa av däcksvärmare låter jättefel!

Däck ska värmas "försiktigt" upp till sin arbetstemperatur. Är bl.a en skillnad mellan vissa som är "billigare" värmare att dom chockvärmer däcken. Vilket inte är bra. Att en däcksvärmare skulle vara bra för att dom blir jättevarma och får däcken varma snabbt på kort tid är helt fel!

Är samma åt andra hållet med att däck ska helst svalna av långsamt med för att vara bäst till nästa gång om man ska andvända dom fler gg.
 
Förra året köpt jag Greven MotoGP värmare. Jag fick blåflamiga mönster på däcken. Ringde och snackade med Greven; Enligt honom så är det ingen fara med blånaderna. Vad tror ni?
Se Axxexs svar ovan.
Du kanske skulle ringa Greven igen...
 
Pirelli och Metzeler (Supercorsa och Rennsport o förmodligen racetech) blir ju alltid blå om de kyls av. T o m efter mina superfeggatkörningar -- blir de blå-aktiga. Är det någon speciell blå eller mönster ni syftar på som skulle vara problemet?
 
Är det någon speciell blå eller mönster ni syftar på som skulle vara problemet?
Det blir ett blått mönster som syns direkt när man ta av däckvärmaren (samma mönster som trådarna i däckvärmarna) och som sedan brukar finnas kvar på däcket till viss del oavsett om det är varmt eller kallt.
Jag har inga sånna mönster på mina däck (Pirelli och Metzeler) så jag tror att det är värmarna som antingen sitter fel eller värmer för mycket när det blåa mönstret uppstår.
 
..samma mönster som trådarna i däckvärmarna.

Ok. Att det, i sig, blir blått är helt normalt. Jag har upplevt att ju högre temp samt hur kraftig nedkylning, påverkar hur pass blått det blir. Mina däck blir blå, främst på kanterna.

Kanske strålningen från trådarna värmer 'extra' just där. Man borde kanske använda en ugn istället så fälgarna och hela rubbet blir mer jämnvarmt?
 

Däck ska värmas "försiktigt" upp till sin arbetstemperatur. Är bl.a en skillnad mellan vissa som är "billigare" värmare att dom chockvärmer däcken. Vilket inte är bra. Att en däcksvärmare skulle vara bra för att dom blir jättevarma och får däcken varma snabbt på kort tid är helt fel!

Är samma åt andra hållet med att däck ska helst svalna av långsamt med för att vara bäst till nästa gång om man ska andvända dom fler gg.



Kanske värmarna sitter på för länge ? mer än 45 min på full värme är väl inte att rek, en god grundregel är väl att när fälgarna känns varma är det tillräckligt lr ?
 
Jämför än motogp värmare(smi med motogp tryck bara dyrare) med dyrare
värmare så fattar ni snart.
Trådarna ligger mycket längre isär på gp sen är dom dåligt isolerade utåt
så den lilla mängden värmetråd som finns måste gå extremt varmt för att
hålla däcket 80 grader.Då kan ni tänka hur varmt det är vid tråden
förmodligen betydligt mer än vad som är hälsosamt för däcket.
Själv sänkte jag temperaturen till 70 istället för 79 och blev av med blånader.
 
Last edited:
Kanske värmarna sitter på för länge ? mer än 45 min på full värme är väl inte att rek, en god grundregel är väl att när fälgarna känns varma är det tillräckligt lr ?
Men som Axxexs skriver tar det längre tid för en bra värmare att värma eftersom det sker långsamt. Tror inte 45 minuter räcker för att få även fälgen varm.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top